Författare Ämne: Hästmyror  (läst 29922 gånger)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
SV: Hästmyror
« Svar #15 skrivet: 06 jul 2008, 08:27 »
Håller med om att små svartmyror som lägger massor av ägg på täckbrädorna är otrevligt.De brukar som skrivits här inte störa  bina.
Men de kan orsaka stor skada på skumplastdetaljer , t.ex. sargar och isolering. Har hört att om man låter det bli ett mellanrum mellan täckbrädorna-täckplasten och taket så skall man slippa de små krypen.

Utloggad Rune Hedberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #16 skrivet: 06 jul 2008, 23:35 »
Anticimex har en rätt bra beskrivning av hästmyror på sin hemsida http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3766
De skriver inte hur man blir av med dem ( det tar de nog betalt för) men väl hur man förebygger. Kanske något att tänka på.
Det är tydligen inte aktuellt att försöka gräva upp några stackar för att bli av med dem eftersom de inte bygger stackar. Mera en fråga om tillgång till gammal ved o stubbar.
Rune
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #17 skrivet: 07 jul 2008, 16:48 »
Hej Micke!

Gamla “huskurer” mot svartmyror under kuptaken är att lägga en kvist persilja eller skvattram på täckplasten. Myrorna lär avsky lukten av dessa växter. Jag har aldrig testat så jag vet inte om det fungerar, men det är ju en metod som är lätt at testa. Det säjs också att om man målar kuptaken med en mörk färg invändigt så är det mindre attraktivt än när dom är vita…men inte heller det har jag testat.

Lycka till!
Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."