"Men frågan var närmast Dadant eller flera lådor 3/4 Langstrot som yngelrum"
Jamenvisst har du rätt Björn! Ibland ilar fingrarna över tangentbordet snabbare än tanken hinner med!

Men vilket svar är att vänta på frågan? Finns det något bra svar? Spelar det någon roll hur vi placerar den ena eller andra lådan på våra kupor? Jag förstår att frågan ställs för det är ju onödigt att uppfinna hjulet igen även om många försöker oupphörligt!
Enligt min erfarenhet spelar det ingen roll för bina hur du placerar dina lådor. Det spelar ingen roll för skördens storlek. Det finns inget som är rätt eller fel. Det som däremot skiljer, fortfarande enligt min egna enkla filosofi, är hur vi på enklast sätt kan hantera våra kupor och bin för maximal avkastning med minimal insats. Om vi får honung beror mest på traktens betingelser, dvs vad som odlas, att vi inte har ökenklimat och att det kommer en rotblöta just innan oljeväxterna skall blomma och att det blir varmt och fuktigt. Då ger vilket rammått som helst en bra avkastning och det är mer en fråga om vi orkar hantera det lådformat vi valt. Och självklart har vi bra bin som flyger även om det blåser!
Jag tycker att vi fokuserar för mycket på rammåttet och för lite på ergonomin. Orkar jag hantera hur tunga lådor som helst även om 30 år? Tror jag inte att jag gör det så spelar det ingen roll om min utrustning är av någon form av världsstandard eller inte eller om den ena lådan eller den andra är bäst som yngelrum eller hur jag blandar. Man får helt enkelt prova sig fram för hitta den egna maximala lösningen (som kan vara värdelös för ens kollega).
Tjalle Tvärvigg!