Författare Ämne: Honung och diabetes  (läst 44739 gånger)

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
SV: Honung och diabetes
« Svar #15 skrivet: 05 jan 2009, 13:19 »
Jag har en bekant som absolut vill köpa min honung för "jag är diabetiker och honung är det enda söta jag får äta".

Naturligt sötningsmedel utan socker och/eller kemikalier: www.stevia.se :D

www.kolhydrater.ifokus.se är föresten ett bra ställe om man vill snacka med folk som har erfarenhet av kostens betydelse för diabetes och övervikt. :)

Om de svenska kostrådens (in)effektivitet kan man läsa här: www.fetmaparadoxen.se. Killen som driver sajten jobbar (intresseflagg???) föresten på min skola, LIU. :P
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Hans Herdegen

• Antal inlägg: 39
« Svar #16 skrivet: 06 jan 2009, 20:45 »

Pollen och prostatacancer.
Jonas, du skriver att pollen har en gynsam inverkan på prostatacancer.
Kan du nämna en källa som bekräftar detta påstående? Jag har för mig att pollen har en positiv inverkan på prostatan, men hjälper absolut INTE mot
prostatacancer.
Med vänliga hälsningar
Hans

Utloggad Jonas Lagander

• Vargalysters Blogg
« Svar #17 skrivet: 07 jan 2009, 10:48 »
Det är bra för godartad prostataförstoring som du säger.

Cancergrejen är mer på provrörsstadet:
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=561

Iofs: cancerceller göds av kolhydrater och kan inte utvecklas utan sådana. Så käkar du lchf (med tex pollen som en av proteinkällorna) borde du teoretiskt inte kunna dö av cancer. :P

Utloggad Jonas Lagander

• Vargalysters Blogg
« Svar #18 skrivet: 04 feb 2009, 12:56 »
Pia: Hur har det gått med dina diabetesforskning? Har du hittat nån bra ytterligare info?

Utloggad Pia Gerdin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 577
« Svar #19 skrivet: 05 feb 2009, 11:26 »
Inte just vad gäller diabetes och honung men du "lurade" ut mig på väldigt intressanta sidor vg kosten rent generellt och jag har läst på internet och en massa böcker så ögonen tåras. Det är två helt motsatta synsätt  som råder i Sverige idag vg vad som är nyttig mat och det är inte konstigt att vi alla blir förvirrade. Det ena säger att mättat fett är det bästa och det andra att mättat fett tar död på oss. Det ena rekommenderar kolkydrater till människor med diabetes, det andra att kolhydrater bidrar till diabetes, dvs att diabetiker ska undvika kolhydrater. Fettförbränning eller fettlagring? Jag lutar åt att tro på det ena mer än det andra men tycker inte detta är rätt forum för att diskutera matfrågor i mer generella termer. Men det finns intressanta studier på hur dagens kostrekommendationer har vuxit fram sedan de senaste 50-60 åren. Hur näringsrekommendationer ibland är mer politiskt korrekta än baserade på vetenskaplig fakta. Det är faktiskt bitvis skrämmande läsning.

Om det finns intresse bland forumets läsare så kan jag återkomma med läsrekommendationer, annars avslutar jag här.

Utloggad Jonas Lagander

• Vargalysters Blogg
« Svar #20 skrivet: 05 feb 2009, 13:25 »
Kul att du fann det givande iaf. Själv är ju inne i en lchf-period igen nurå. ;)
Den bästa sidan på nätet när det gäller detta, i Sverige, tycker jag är www.kostdoktorn.se

Det jag kan tänka mig passar in på detta forumet är ju möjligheten till nya produkter och riktad info när det gäller biråvarornas innehåll. GI honung har jag svårt att tänka mig men pollen borde ha stor potential bland de som vill hålla nere kolhydraterna liksom hos träningsnissar. Hur får man ut budskapet om bikupans födoämnen, deras nyttigheter och var de passar in? Om tex. Annika Dahlqvist skrev i sina böcker att pollen är en bra och nyttig proteinkälla skulle de tusentals människor som äter enligt hennes kostmodell vilja köpa det. Problemet är att biodlarna inte producerar denna fantastiska råvara till avsalu i mängder värda att tala om.

Utloggad Simon Höjeberg

• Antal inlägg: 372
« Svar #21 skrivet: 05 feb 2009, 23:37 »
Mmm, nu har debatten lämnat ursprungstråden (honung och diabetes) och gått över till kvällspress nivå om hur du går ned i vikt över helgen... Och det spårar där ur på flertalet ställen...
Med risk för mästrande ton drar jag det ändå igen, ur diabetes perspektiv. Kolhydrater spjälkas till sockerarter i magen. Fruktos, glukos, (känner alla biodlare igen) sackaros, blir det när dom träffas... Ett glykemiskt index beskriver just detta... och hur det kommer till muskelcellen i form av glukos... kan vi inte skita i fett och prostata, och fokusera på honungen?
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Utloggad Göte Lasses

• Antal inlägg: 52
« Svar #22 skrivet: 25 feb 2009, 21:58 »
Ett litet obs här Alkohol går före socker och är man diabetiker så stoppar alkoholen mottagligheten av energin från sockret vilket kan göra att man får ett rejält blodsockerfall. Kan vara en varning om man är tablett eller insulinbehandlad diabetiker

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #23 skrivet: 26 feb 2009, 07:25 »
Intressant inlägg från Göte Lasse Intressant vore att veta vem Du är.
Har själv en lätt åldersdiabetes som medicineras med tablett morgon och kväll. Det händer inte så sällan att jag på kvällen tar en kaffegök med en rågad tesked honung. Blodsockervärdet rör sig endast obetydligt uppåt.

Utloggad Göte Lasses

« Svar #24 skrivet: 26 feb 2009, 21:30 »
Vem jag är. Är sjuksköterska till proffessionen därmed inte sagt att jag är någon expert på diabetes. Arbetar med äldre. Har varit biodlare i många år men har för tillfället inga bin alls.

Det som händer när du tar en kaffegök med honung är att du för tillfället inte höjer ditt blodsocker utan alkoholen går före. När kroppen förbränt alkoholen stiger blodsockret,antagligen någon gång under natten. Detta märker du troligen inte men syns på det långtidsprov man tar HbA1c.

För din del är det måttliga mängder men faran är snarare om man dricker en större mängd alkohol och tar sin vanlga dos insulin eller de tabletter som en del har. Kan då göra att man får ett blodsockerfall som kan vara svårt att häva.

Det kan vara olika på olika tabletter en del sänker blodsockret kraftigt. Insulin gör det definitivt.

det kan nog vara rätt bra att veta

Utloggad Jonas Lagander

• Vargalysters Blogg
« Svar #25 skrivet: 27 feb 2009, 10:46 »
Simon: Jag läser aldrig kvällstidningar. Men jag vet att diabetes är sockersjuka och honung är socker. Man fårla göra ett val som diabetiker, typ2, helt enkelt... antingen knapprar man piller och käkar socker eller så äter man inte socker och drar ner på pillrerna. Så funkar det för många som testat att lägga ned kolhydraterna helt och hållet. Som jag förstått det, utan att vara expert, är diabetes obotligt om man väljer den förstnämnda vägen.

Utloggad Göte Lasses

« Svar #26 skrivet: 11 mar 2009, 20:27 »
Skulle vilja komplettera här eftersom det antagligen är förvirrande att diabetiker köper honung.

Diabetes är ett antal sjukdomar som behandlas på tre olika sätt. Kostbehandlad då man har starka kostrestriktioner. Tablettbehandlad då man trots att man håller en kontrollerad kost får för högt blodsocker och insulinbehandlad då man tar sprutor för att sänka sitt blodsocker.

Insulinbehandlad Diabetes är ett spel mellan kost, aktivitet och insulin. En del har ett jämt blodsocker men andra kan ha ett svängande blodsocker och man kan få lågt blodsocker av av olika orsaker. Man kan då riksera att gå i koma (kallas för insulinkoma). För att snabbt få upp blodsockret så kan man endera ta druvsocker eller honung, då detta snabbt går ut i blodet och höjer blodsockret. Honung har även den fördelen att man kan stryka det på utsidan av tandköttet och det går snabbt ut i blodet genom vävnaden. Man kompletterar detta med mjölk och smörgås. Vid svårare fall så kan man ge injektioner med glukos direkt i blodet.

Insulinbehandlade diabetiker har därför ofta honung hemma för att snabbt kunna höja sitt blodsocker.

Diabetiker kan även gå i koma av högt blodsocker så det är en balansgång de hela tiden måste gå.

Utloggad Pia Gerdin

• Antal inlägg: 577
« Svar #27 skrivet: 13 mar 2009, 23:15 »
Tack för ditt inlägg göte lasses som gör det lite tydligare för mig. Det du skriver stämmer med vad min ena kund har berättat för mig på senare tid. Hon har sk diabetes 1, alltså insulinbehandlad diabetes vilket hon har haft sedan barnsben och hon berättade att hon väcks en gång per natt för att ta en sked honung för att höja sockret som sjunker under natten. Annars hamnar hon i koma.

Fy sjutton vilken jobbig sjukdom!!

/Pia

Utloggad Göte Lasses

« Svar #28 skrivet: 15 mar 2009, 19:26 »
Tack själv! Roligt att jag kunde hjälpa till

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #29 skrivet: 17 okt 2009, 19:14 »
To how it may concern...

http://bionews.zampbioworld.org/2007/05/03/63

Obs, den är på engelska.

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."