Författare Ämne: Är det inte dax att döpa om "hobby odling" till småskalig bi odling ?  (läst 3406 gånger)

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
Är det inte dax att döpa om "hobby odling" till småskalig bi odling ?

Om man kunde höja nivån på diskussionen och använda positiv laddade namn för de olika grupperingar så kanske man kunde sluta kasta skit på varan.
Då kunde vi satsa på det vi alla brinner för , bin & bi odling .

Stor odlarna kunde med sin krav för ergonomi och lätt hanterade bi gårdar jobbar för att skona ryggar och knän . Hitta nya lösningar för att minska tids åtgång så att det små skaliga kunde ta klivet upp och bli stor skalig.

Den små skaliga bi odlaren kan mickla på med sina ibland , konstiga lösningar. För blixten kommer att , för eller senare slå ner  med ett full träff med något som stora & små skaliga bi odlare har nytta av !

mvh edward  :P

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Klims

• Gäst
För mig kopplar jag orden till vad de betyder för mig. Hobby för mig är nåt jag gör för att jag tycker det är kul, mår bra av eller av andra skäl trivs med. Om jag sedan har en kupa 10 eller 500 har att göra med om jag vill/kan ta mitt intresse så långt att jag kan leva på den. T.e.x. så känner jag en person som när han var 16 år kom 2:a i Australien inom kulstötning och discus, men han lade ner sporten då han inte ville träna de timmar som krävdes för att se om han kunde nå eliten.

Håller dock helt med om att vi borde samarbeta och utbyta tips och ideer. Det räcker med en klurig gubbe eller gumma för att komma på nåt användbart och för det spelar det ingen roll om man är hobby eller yrkesman.

Jag tycker också det är väldigt synd när admin behöver hoppa in och stänga en tråd för kvaliten på inläggen fallit för långt.

mvh

Håkan B.