Författare Ämne: invintring  (läst 16269 gånger)

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
SV: invintring
« Svar #30 skrivet: 04 sep 2010, 08:57 »
Vattnet i fodersaften kommer från ambiets förbränning av sockret. Så uppfattar jag det.
Sven-Åke Nilsson

Utloggad Lars Höglund

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 129
« Svar #31 skrivet: 05 sep 2010, 07:40 »
Sven-Åke, ditt resonemang låter rimligt med tanke på att de kan mata yngel även om det inte är flygväder.

Utloggad Rune Hedberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #32 skrivet: 05 sep 2010, 09:53 »
--
Men fodersaft består av minst 50% vatten.
--
[/quote]
Hittade en siffra på sammansättningen. Royal Jelly innehåller 67% vatten.
Har dock ingen siffra på vad sockerlösningen som bina konsumerar håller för vattenhalt. Gissningsvis - utan något vetenskapligt stöd - borde den motsvara färsk nektar. ( Varierar visserligen men>60 % vatten kan vara ett riktvärde) I varje fall äldre litteratur anger att bina tillsätter saliv för att lösa lagrat foder.
Den nya teorin är intressant och tål att funera på.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #33 skrivet: 05 sep 2010, 10:53 »
Vattnet i fodersaften kommer från ambiets förbränning av sockret. Så uppfattar jag det.
Förbränning av socker ger energi till den som förbränner. Bisamhället gör slut på rätt mycket vatten, man räknar med 25-30 kg under en säsong. Framförallt är det på våren och under dragfattiga perioder som vatten hämtas. Det är nog rimligt att anta att det vattnet används för att späda honung eller vinterfoder.
Vid ett tillfälle talade jag med Ewa Crane om cementhonung. Hon menade på att bina kan producera saliv för att i viss mån tillgodogöra sig melicitosen, men det tär så på bina att samhället dukar under. Det verkar ologiskt att ambina skulle producera vatten så länge det finns att få utifrån.

« Svar #34 skrivet: 06 sep 2010, 09:33 »
Under en bisäsong hämtar ett starkt samhälle en 30 till 50 liter vatten. Huvuddelen av vattnet används inte som "dryck" utan dettta används för att reglera temperaturen i kupan, dvs det försvinner ut som vattenånga och kyler ner bin ock ramar. Vattnet utifrån är ju dessutom viktigt för att försörja bina med mineraler.
Under vintern då bina inte flyger är fodertillgången begränsad av att biklungan bara förmår att lösa upp fodret i ramarna  i den takt som vattenånga kommer från binas ämnesomsättning. Efter rensningsutflykten har samhället tillgång till vatten utifrån och kan därmed konsumera vinterfodret i snabbare takt och yngelsättningen kan öka. Därför är vattenbehovet stort under den dragfattiga delen av våren.

Sen, Curt, jag förstår inte din tankegång då du säger att ambina producerar vatten. Denna "produktion" är ju avfallet från förbränningen av socker och detta vatten får ambiet utan ansträngning - antingen det vill ellet inte.
Därför tror jag att samhället endast hämtar vatten utifrån bara om vattnet de själva producerar inte räcker till.
Sven-Åke Nilsson

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #35 skrivet: 06 sep 2010, 20:40 »
Under en bisäsong hämtar ett starkt samhälle en 30 till 50 liter vatten. Huvuddelen av vattnet används inte som "dryck" utan dettta används för att reglera temperaturen i kupan, dvs det försvinner ut som vattenånga och kyler ner bin ock ramar. Vattnet utifrån är ju dessutom viktigt för att försörja bina med mineraler.
Under vintern då bina inte flyger är fodertillgången begränsad av att biklungan bara förmår att lösa upp fodret i ramarna  i den takt som vattenånga kommer från binas ämnesomsättning. Efter rensningsutflykten har samhället tillgång till vatten utifrån och kan därmed konsumera vinterfodret i snabbare takt och yngelsättningen kan öka. Därför är vattenbehovet stort under den dragfattiga delen av våren.

Sen, Curt, jag förstår inte din tankegång då du säger att ambina producerar vatten. Denna "produktion" är ju avfallet från förbränningen av socker och detta vatten får ambiet utan ansträngning - antingen det vill ellet inte.
Därför tror jag att samhället endast hämtar vatten utifrån bara om vattnet de själva producerar inte räcker till.
Det är ju riktigt att vatten bildas vid oxidation av glukos och fruktos, detta vatten avges tillsammans med koldioxid i ångform när biet andas. Vare sig du eller jag kan bli otörstiga genom att äta socker. Vätska i form av vatten i flytande form måste kroppen ha.
Min uppfattning är att det inhämtade vattnet endast i undantagsfall används för nedkylning av samhället. Bina har ett tvåstegs fläktsystem, antingen bara ut eller både in och ut. Det är först när dessa system inte räcker till som vatten kommer in i bilden.
Det mesta vatten som dras in används för att späda honung eller foder. När vi drivfodrar använder vi ganska tunn lösning, 50%, av socker eller honung. Det är för att den skall vara lika användbar som nyindragen nektar.

« Svar #36 skrivet: 07 sep 2010, 08:31 »
Det går inte att dra dina slutsatser angående vattenbalansen, eftersom männskans kropptemperatur som skiljer sig från omgivningens i motsats till biets. Det är själva samhället som har högre temperatur. Enlig din förklaring skulle bina inte kunna leva på vintern utan vattentillgång utifrån
Återkommer med mera synpunkter.
Sven-Åke Nilsson

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #37 skrivet: 07 sep 2010, 15:34 »
Det går inte att dra dina slutsatser angående vattenbalansen, eftersom männskans kropptemperatur som skiljer sig från omgivningens i motsats till biets. Det är själva samhället som har högre temperatur. Enlig din förklaring skulle bina inte kunna leva på vintern utan vattentillgång utifrån
Återkommer med mera synpunkter.
Vuxna bin klarar av att leva på foder med hög koncentration av socker, därför går vintern utmärkt. Vid yngelsättning är vattenbehovet större.
Här lite forskning i ämnet vatten och bin http://jeb.biologists.org/cgi/content/full/212/3/429

« Svar #38 skrivet: 07 sep 2010, 20:45 »
För att kunna utfodra larverna före rensningsutflykten använder ambina naturligtvis i första hand det metaboliska vattnet, dvs det som uppkommer vid förbränningen av socker. Utöver detta kan ambiet ta upp vatten från tarmen. Detta regleras av hormoner som kommer från två endokrina körtlar, corpora allata/cardiaca, som säkerställer biets vattenbalans.
Detta vatten åtgår för att producera fodersaften som till  70 - 80% består av vatten.
Under våren före rensningsutflykten är detta den begränsande faktorn när det gäller ungel uppfödning. Det hjälper inte att drottningen lägger många ägg. Det är ambinas sammanlagda förmåga att mata larverna som bestämmer utvecklingen.

Då det gäller varför en massa bin flyger ut vid utfodring med sockerlösning inför invintringen gäller helt andra förhållanden. Detta var ju ursprungsfrågan i denna diskussion. Jag återkommer till detta fenomen.
Sven-Åke Nilsson

Utloggad Samuel Robin

• Antal inlägg: 260
« Svar #39 skrivet: 07 sep 2010, 22:57 »
Skulle det komma en mega stor blomma som producerade sjukt mycket
nektar(sockerlösning) in i min kupa skulle jag också (om jag var bi) vid fint
väder flyga ut och kolla läget.
Svårare än så är det inte ;)

« Svar #40 skrivet: 07 sep 2010, 23:53 »
Helt rätt Samuel!!
Efter detta kan vi strunta i den tråkiga vetenskapliga argumentationen.
Sven-Åke Nilsson