Författare Ämne: Lusdrag?  (läst 4651 gånger)

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
Lusdrag?
« skrivet: 13 sep 2005, 09:13 »
Det ryktas om att det råder massivt lusdrag nu i mitten på september i mellansverige. Är det någon som satt på skattlådor istället för att fodra?

Dan Levin,
Björnlunda

Mats Jedmo

• Gäst
Lusdrag?
« Svar #1 skrivet: 13 sep 2005, 18:33 »
Jag har inte invintrat ännu, 6 mil norr Göteborg. Bina drar som bara den när det är lite varmare.

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
Lusdrag?
« Svar #2 skrivet: 14 sep 2005, 09:18 »
I går, 13 september, när jag skulle ta upp drottningar ur apideor blev jag alldeles kladdig om fingrarna. När jag tittade efter fanns det massor med blänkande nyindragen honung i ramarna. Dagarna före var jag rädd att bina i kassetterna skulle svälta och planerade för stödfodring.
Alla mina samhällen var färdigfodrade 1 september. Sedan några år tillbaka så byter jag drottningar i samband med att jag tar bort foderlådorna. Det har hittills gått bra.
I dag är det busväder och bina är säkerligen inte ute och drar. Jag stannar inne och slungar det siasta i vänta på att det ska bli bättre väder igen.

Utloggad Thomas Rafstedt

• Antal inlägg: 693
Lusdrag?
« Svar #3 skrivet: 14 sep 2005, 23:31 »
Bina har dragit in massor med lus-/cementhonung vilket kommer att bli problematiskt eftersom den kristalliserat direkt i ramarna. Var observanta på detta så inte samhällena svälter ihjäl i vinter! Gäller i varje fall sörmlandskusten.
Thomas

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
Lusdrag?
« Svar #4 skrivet: 16 sep 2005, 08:47 »
Jag har gjort samma upptäckt av cementhonung som du Thomas. Den har bina lagrat under vinterfodret som jag har givit dem. Ofta är det blandat med vinterfoder överst och cementhonung längst ner på samma ram. Cellerna med cementhonung är bara halvfyllda och det kan förväxlas med lagrat pollen, men man ser på färgen att det inte är pollen.
Nu är frågan hur bina klarar det här över vintern. Kommer de att gå förbi cementhonungen och sätta sig direkt på vinterfodret eller kommer de att svälta ihjäl eller få utsot p.g.a. cementhonungen?

Utloggad Hans Herdegen

• Antal inlägg: 39
övervintring!
« Svar #5 skrivet: 09 aug 2006, 21:47 »
Hej Freddy!
Hur gick det med övervintringen på foderramarna med delvis cementhonung i? Vem vet, snart är vi kanske i en liknande situation.
Hälsningar
Hans

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
SV: Lusdrag?
« Svar #6 skrivet: 08 sep 2010, 21:03 »
I mitt område dvs runt Alingsås, finns inga rapporter om cementhonung i år. Förra hösten var eländig.

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
SV: Lusdrag?
« Svar #7 skrivet: 09 sep 2010, 20:10 »
I mitt område dvs runt Alingsås, finns inga rapporter om cementhonung i år. Förra hösten var eländig.
Är det totalt ointressant att rapportera fynd av melicitos? Det kan ju faktiskt göra biodlare uppmärksamma och slippa vinterförluster.