Författare Ämne: Smälta vax.  (läst 6052 gånger)

Tobbe

• Gäst
Smälta vax.
« skrivet: 10 jan 2011, 09:40 »
Hej på er i vintermörkret.
Har tänkt mig att skaffa plast ramar och vill nu ha råd om enklaste sättet att applicera vax på nya ramar, har funderat på att smälta vaxet i en riskokare är det någon som testat? eller har någon annan fiffig lösning.

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
SV: Smälta vax.
« Svar #1 skrivet: 10 jan 2011, 10:03 »

Hej Tobbe!
jag använder mig av denna, med några liter vatten i botten och inställd på 90-95 grader funkar den bra.
Jag har två så du kan få låna en ett tag så ser du vad du tycker.

http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=4&artnr=119000&visa=34-41&Sort=Beskr&Visn=Std

Ha det gott!
Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Lars Höglund

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 129
« Svar #2 skrivet: 10 jan 2011, 10:14 »
Doppar man ramarna så går det mkt vax.
Spruta skulle vara det bästa men då krävs det dyr utr.
10 cm skummgummiroller funkar ok.

//Lars

Utloggad Mikael Engstad

• Engstad!
« Svar #3 skrivet: 10 jan 2011, 10:23 »

Använder man den breda skummgummirollern får man med sig hela ramens bredd på en gång. De jag köper måste man dock kapa av toppen på för att det ska bli lagom långa.
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #4 skrivet: 10 jan 2011, 12:46 »
Det bästa tipset jag har är från C-G: Rolla insidan på ovanlisten, då börjar de bygget bättre. Vatten+vax, fem liters kastrull på en temostatplatta funkar men är i minsta laget.

I senaste Gaddens bildkollage ser det ut som om C-G och polare sprutar vax. Kanske kan du få dem färdigvaxade?

Utloggad Mikael Engstad

• Engstad!
« Svar #5 skrivet: 10 jan 2011, 13:39 »
I senaste Gaddens bildkollage ser det ut som om C-G och polare sprutar vax. Kanske kan du få dem färdigvaxade?

Bilden visar bara att vi var många som rollade...
Men det går säkert att köpa dem färdiga i år med.

Tobbe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jan 2011, 17:14 »
Tack för tips och synpunkter.
Tar dig på orden och lånar din ena. Lustigt ser ut som en riskokare

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #7 skrivet: 10 jan 2011, 23:51 »
jag upplevde att det gick lättare att rulla på vaxen om rammarna är varma , mina svarta la jag i solen en stund innan jag rullade/penslade på vaxen , stor skillnad var det mot kalla.  ;)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh