John, det finns absolut ingen koppling mellan KY-utbildningen och BF, och har aldrig funnits. Kopplingen är Bo-Göran Nilsson, tidigare ordförande i BF, som helt och hållet format utbildningen och jag medger att det ger utbildningen en viss legitimitet, eftersom han är en duktig lärare. Men det har aldrig någonsin diskuterats om utbildningen behövs i landet, eller vad det leder till i förlängningen med ett stort antal nya yrkesbiodlingar varje år under ett decennium.
Se på KY-utbildningarna i frisöryrket, som endast lett till överetablering och dumpade priser, men varit en väldigt bra affär för de som drivit skolorna. Jättebra för kunderna, men katastrof för branschen. Samma sak gäller för vår bransch, jättebra för kunderna när allt för många producenter slåss mot varandra med dumpade priser som enda vapen.
Efter danmarksresan i våras blir jag mörkrädd när jag ser i Gadden att KY-utbildningen fortsätter. Är det danskarnas situation vi vill ha, med överetablering, dumpade priser och konkursfärdiga företag, allihopa högutbildade som bara den?