Lessen att höra att du inte fått respons på ditt förslag till styrelsen. Det böra vara det minsta man som medlem kan begära av sin styrelse. Jag ber om ursäkt för detta, Thomas.
Differentierad, avgift har dock varit på tapeten och vi har diskuterat det i styrelsen. Men det är lite bökigt rent administrativt för att inte tala om hur svårt det skulle vara att hitta ett rättvist system för hur stor avgiften ska vara. Man måste även fråga sig om den som betalar mest ska ha fler rösträtter än den som betalar lite. Osv osv! Men, Vad är det egentligen som säger att den som har 1000 samhällen har större nytta av sitt medlemskap än den som har 30 samhällen!?
Styrelsen har inga andra ambitioner än de som står i stadgarna och de talar ingenting om att BF ska vara till enbart för de stora. Vi ska vara en förening för alla biodlingsföretagare oavsett storlek. …faktum är att man inte behöver ha något företag alls för att vara medlem.

Höjningen av medlemsavgiften, som fastställdes av årsmötet, var rejäl i år. Men höjningen behövdes, efter ett par år med underskott i verksamheten var det dags att göra något åt saken.
Till huvudfrågan.
Nej Martin, vi är inte på väg till Operakällaren och inte är vi på väg tillbaka till Viebäck heller. Styrelsens ambitioner är att skapa en riktigt intressant helg för våra medlemmar, och en del i denna strävan är att få till en nyttig och intressant utställning. Min förhoppning är att den delen av konferensen kommer utvecklas de närmsta åren.
Själv var jag inte med i styrelsen när beslutet om att flytta från Viebäck togs. Så jag vet inte hur diskussionerna gick inför det beslutet. Beslutet att flytta från Omberg var jag däremot delaktig i att ta. Omberg var fullbokat och egentligen inte särskilt väl anpassat för utställningsverksamhet. Lundsbrunn erbjöd bättre lokaler till ett pris som i stort sätt var jämförbart med Omberg. Så det var egentligen inget svårt beslut. Personligen anser jag att YB-konferensen vi hade i Lundsbrunn var mycket lyckad och det till ett rimlig pris. De flesta som var med på konferensen lät minst sagt nöjda med upplägget vi hade i år. Målet var att stanna på Lundsbrunn, men de samarbetssvårigheter vi haft satte stop för de planerna. Det finns inte många ställen som är lämpliga för den här storleken på konferenser, och ännu färre där vi kan få ett rimligt pris.
Har ni förslag på billigare konferensanläggningar så tipsa oss gärna om det!
Micke