Författare Ämne: Konferens 2013  (läst 36336 gånger)

Utloggad Martin Nehmann

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 62
Konferens 2013
« skrivet: 24 sep 2012, 20:24 »
Vi träffas på finare och finare ställen och snart blir det väl på Gran Hotel i Stockholm med fika i Operakällaren - jättekul!
Men sen då? Börjar vi om på Viebäck sen?
I 18 år har jag nu till 100% levt på mina bin (dem första 5 just överlevt) och jag fråga mig: Representerar detta yrkesbiodlarnas ekonomi, har alla andra företag (också - ?) mångdubblat sina inkomster dem senaste ären?
Diskutera gärna - martin.nehmann@telia.com

Utloggad Bo Olofsson

• Antal inlägg: 42
    • http://bossebi.se
SV: Konferens 2013
« Svar #1 skrivet: 24 sep 2012, 20:51 »
Vilken typ av deltagare vill man ha på konferenserna?
Bättre med en svärm i "trägårn" än tio i skogen.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep 2012, 21:32 »
Man vänder sig främst till biodlingsföretagare som kan dra av kostnaderna.
Men vist det börjar bli dyrt.
Särskilt om man brukar bjuda drängarna på en kurs helg.
Men utan BFs konferenser och kurser hade man kanske inte varit där man är i dag.
Tänker man så kanske det inte är så dyrt.

//Wizping

Inloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #3 skrivet: 27 sep 2012, 20:51 »
Bra fråga du tar upp Martin!

Jag har ett par gånger föreslagit styrelsen någon typ av diffrentierad avgift till årskonferensen/medlemsavgift i BF, dock aldrig fått något svar. (Diffrentierad för omfattningen på företaget) Vi blir fler och fler som driver mindre bi-företag på deltid som tyvärr får stanna hemma från årskonferensen, just pga de ökande kostnaderna för denna. Självklart får även vi dra av kostnaderna, men vi måste ju kunna motivera priset på helgen inför frun och barnen.

Själv saknar jag åren då vi var på Viebäck, och vet många med mig som kommer igen om lyxen/priset sänks för oss.

Mötte förresten en kollega häromdagen som sa: "Tyvärr kan jag bara läsa bitidningen numera, det var för dyrt att vara kvar som medlem i BF med 30 samhällen."  Frågan är om detta är vad styrelsen önskar, enbart "de stora" eller alla vi som vill driva biodling i företagsform får vara med på ett hörn?

mvh
/Thomas

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #4 skrivet: 01 okt 2012, 18:17 »
Lessen att höra att du inte fått respons på ditt förslag till styrelsen. Det böra vara det minsta man som medlem kan begära av sin styrelse. Jag ber om ursäkt för detta, Thomas.
Differentierad, avgift har dock varit på tapeten och vi har diskuterat det i styrelsen. Men det är lite bökigt rent administrativt för att inte tala om hur svårt det skulle vara att hitta ett rättvist system för hur stor avgiften ska vara. Man måste även fråga sig om den som betalar mest ska ha fler rösträtter än den som betalar lite. Osv osv! Men, Vad är det egentligen som säger att den som har 1000 samhällen har större nytta av sitt medlemskap än den som har 30 samhällen!?

Styrelsen har inga andra ambitioner än de som står i stadgarna och de talar ingenting om att BF ska vara till enbart för de stora. Vi ska vara en förening för alla biodlingsföretagare oavsett storlek. …faktum är att man inte behöver ha något företag alls för att vara medlem. ;)

Höjningen av medlemsavgiften, som fastställdes av årsmötet, var rejäl i år. Men höjningen behövdes, efter ett par år med underskott i verksamheten var det dags att göra något åt saken.

Till huvudfrågan.
Nej Martin, vi är inte på väg till Operakällaren och inte är vi på väg tillbaka till Viebäck heller. Styrelsens ambitioner är att skapa en riktigt intressant helg för våra medlemmar, och en del i denna strävan är att få till en nyttig och intressant utställning. Min förhoppning är att den delen av konferensen kommer utvecklas de närmsta åren. 
Själv var jag inte med i styrelsen när beslutet om att flytta från Viebäck togs. Så jag vet inte hur diskussionerna gick inför det beslutet. Beslutet att flytta från Omberg var jag däremot delaktig i att ta. Omberg var fullbokat och egentligen inte särskilt väl anpassat för utställningsverksamhet. Lundsbrunn erbjöd bättre lokaler till ett pris som i stort sätt var jämförbart med Omberg. Så det var egentligen inget svårt beslut. Personligen anser jag att YB-konferensen vi hade i Lundsbrunn var mycket lyckad och det till ett rimlig pris. De flesta som var med på konferensen lät minst sagt nöjda med upplägget vi hade i år. Målet var att stanna på Lundsbrunn, men de samarbetssvårigheter vi haft satte stop för de planerna. Det finns inte många ställen som är lämpliga för den här storleken på konferenser, och ännu färre där vi kan få ett rimligt pris.

Har ni förslag på billigare konferensanläggningar så tipsa oss gärna om det!
Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Christer Lindström

• Antal inlägg: 15
« Svar #5 skrivet: 02 okt 2012, 11:08 »
Hej !

Det är tråkigt att konstatera att flera följer PO Gustavssons exempel med att kalla sina medarbetare för "Drängar".Det är år 2012 och den som har någon insikt av biodling vet att det är ett kvalificerat hantverk.Personligen så har jag kanske arbetat för flera kända namn i Scandinavien än någon annan,och i flera fall så har min kompetens varit fullt jämförbar med ägaren av bigården.Så att kalla sina medarbetare för något nedsättande är skamligt tycker jag.

Mvh Christer Lindström !

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #6 skrivet: 02 okt 2012, 16:02 »
Blir det en nordisk konferens måste det vara en anläggning som klarar detta och ligger bra till. Med parallella sessioner blir det viktigare att de spelas in på video så man kan se dem i efterhand. Utställarna kommer inte om de får utrymme och jag vill verkligen klämma på deras grejer och snacka med dem. En bra bar är viktigt för kontakter.

Spänn av lite Christer, det där med drängar får du nog ta med lite salt, vad sägs om 'resurs' som man öppet kallas på mitt jobb?

Utloggad Johann Lang

• Antal inlägg: 384
    • ALLT OM BIODLING
« Svar #7 skrivet: 03 okt 2012, 09:09 »
"Mötte förresten en kollega häromdagen som sa: "Tyvärr kan jag bara läsa bitidningen numera, det var för dyrt att vara kvar som medlem i BF med 30 samhällen."  Frågan är om detta är vad styrelsen önskar, enbart "de stora" eller alla vi som vill driva biodling i företagsform får vara med på ett hörn?" skriver Thomas Henriksson.

En någorlunda skicklig biodlare med 30 samhällen har råd att lägga 1 % av sin inkomst av biodlingen på Medlemskap och Branschtidningen Gadden. Flera av våra medlemmar med mindre än 30 samhällen gör det. För att utveckla sin biodling!
//Johann

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 okt 2012, 19:42 »
Jag instämmer med jens.
Det var absolut inget nedsättande mot mina anstälda och det vet dom oxå.

« Svar #9 skrivet: 03 okt 2012, 19:43 »
Blir det en nordisk konferens måste det vara en anläggning som klarar detta och ligger bra till. Med parallella sessioner blir det viktigare att de spelas in på video så man kan se dem i efterhand. Utställarna kommer inte om de får utrymme och jag vill verkligen klämma på deras grejer och snacka med dem. En bra bar är viktigt för kontakter.

Spänn av lite Christer, det där med drängar får du nog ta med lite salt, vad sägs om 'resurs' som man öppet kallas på mitt jobb?

;) Kan användningen av benämningen "drängar" månne bero på att just livsmedelsproducenter i detta landet av någon märklig anledning numera hellre anställer folk med svåruttalade namn än svenskklingande namn?  ;) Jordgubbsplockare, potatis-folk, salladspaketerare etc etc...

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 okt 2012, 19:45 »
Dom heter Håkan och Åke.
Tror nog det är ganska vanliga namn i det här landet ;)

« Svar #11 skrivet: 03 okt 2012, 19:51 »
Härligt att höra Getingen! Då är inte du heller en av dem som bidrar till att öka arbetslösheten i vårt land! Finns tyvärr många andra som gör det... Ooops, nu tappade vi kanske tråden?  ;)

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 okt 2012, 19:51 »
Varför inte starta en konferans till.
En lite enklare.
 2 dagar med några enstaka talare. Kanske ett vist ämne som diskuteras i mindre grupper.
Det var bara en tanke.
 Det är ju ändå att träffa sina kolegor som är det roligaste med konferanser

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #13 skrivet: 03 okt 2012, 23:06 »
För inte så länge sen var drängar ett normalt namn på vad som i dag kallas lantarbetare. Det används fortfarande av vissa lantarbetare själva (i vart fall av de jag känner) utan någon nedsättande mening.

Att duktiga biodlare från andra EU-länder skulle öka arbetslösheten i Sverige har jag svårt att förstå. De är en värdefull resurs som kan hjälpa oss att driva större företag under vår korta sommar. Flera av dem som jobbat hos mig har sen startat upp egna biodlingar i hemlandet när de sett att det går att driva företag i större skala. När de skriver att det är tack vare jobbet här och vad de lärt sig som de lyckas, då känns det bra.

Varför så negativt Thomas? Se möjligheterna i stället! Vi lever i Europa, inte bara Sverige...

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #14 skrivet: 03 okt 2012, 23:51 »
Ja, jag är väl den värsta sortens dräng som har jobbat o avlönat hos en större lokal bi odlare  ::)

Statare är väl avskaffat i 2012 sverige  ::)

Vad har jag fått ur det hela?

Nya sätt att tänka på hur jag ska bedriva mitt framtida verksamhet, trevliga stunder i bilen mellan bi gårdarna med bollande bi odlings idéer snack och funderingar om bi odling i stort.

Man kanske är en lärling  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh