Författare Ämne: Bin och svamp  (läst 20238 gånger)

Utloggad Johannes Brink

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 27
Bin och svamp
« skrivet: 11 feb 2015, 20:45 »
I höstas observerade jag bin som kom tillbaka till kupan med orange pollen. Det fanns nästan inga blommor kvar i närheten och jag undrade varifrån de hämtade dessa pollen.
När jag var ut å jaga rådjur en dag så hittade jag denna mysteriösa pollenkälla. Bina drog på sälg med rostsvamp, förmodligen melamspora salicina. De hängde på baksidan av bladen och gnagde på svampen. Och det var inte bara några bin, det var rejält drag.

Varför dra bin på svamp? Är det en proteinkälla?

/Johannes

Utloggad Monica Ragnar

• Antal inlägg: 149
SV: Bin och svamp
« Svar #1 skrivet: 11 feb 2015, 21:05 »
Nej, svamp innehåller mycket lite eller snarare obefintligt med protein. De innehåller en del mineraler. Men här är det sporer som de dragit på?  I våra trakter var det mycket pollenfattigt från ungefär mitten av juli. Och det oroar mig för våra avläggare då jag tror att de kan ha fått för lite pollen. Kan det vara så att de bin du såg ej hittade pollen och försökte få in något som de ev uppfattade som pollen? En annan möjlighet är ju naturligtvis om svampen genom sitt angrepp kan få fram söt saft ur bladen som kan vara intressant för bina och att sporerna bara åkte med. Men om du sett det "gula" i deras "pollen"behållare är det ju inte troligt.
Spontant känns det inte bra.

Utloggad Johannes Brink

• Antal inlägg: 27
SV: Bin och svamp
« Svar #2 skrivet: 12 feb 2015, 23:00 »
Kan det vara så att de bin du såg ej hittade pollen och försökte få in något som de ev uppfattade som pollen?

Det känns nästan så....hörde nyss från en gammal biodlare att bina liksom människor ibland samlar bara för att de kan :-)
Det låter lite konstigt. Man har ju lärt sig att allt i naturen är väldigt effektivt.....