Författare Ämne: Marknad för bidrottningar i Norge.  (läst 20762 gånger)

Utloggad Christer Lindström

• Antal inlägg: 15
Marknad för bidrottningar i Norge.
« skrivet: 14 jan 2015, 15:17 »
Jag använde en känd biodlares bigård i Norge sommaren år 2014 för att producera drottningar för avsalu.Vi var båda positiva inför sommaren jag förberedde en produktion för ca 500 drottningar.Vi trodde båda att det skulle vara en efterfrågan på drottningar i Norge.Det visade sig emellertid under tidens gång att inga beställningar kom in det gjorde att jag reducerade produktionen kraftigt.

Resultat jag odlade fram drygt 100 drottningar 5 st såldes.Resten fick skänkas bort.
Dock var vår orderstock bra jämfört med en granne till oss med många samhällen han fick 0 drottningar sålda är 2015. Annonseringen gjordes enligt vad som är brukligt i Norge med tel nummer och epost adress samt vad man erbjuder för drottningar.

Vi lärde oss att Norges drottning marknad kunde vara bättre.

Christer Lindström ! 

Utloggad Thomas Rafstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 693
SV: Marknad för bidrottningar i Norge.
« Svar #1 skrivet: 15 jan 2015, 11:25 »
Att komma in på den norska drottningmarknaden är nog närmast omöjligt. 2009 besökte BF Norge på en studieresa (se Gadden 2009 nr 4) och fick då bl.a. upplysningar om hur avel och drottningodling går till där. Man använder nästan enbart Carnica men även bruna nordiska bin. Buckfast och gula bin är inte något man gärna talar om. Man har en avelspopulation från vilka drönare och drottningar odlas. Drottningar skickas till testbigårdar/värdar i juni/juli. Drottningarna testas som ettåringar. Drottningarna har  parats på en godkänd lagskyddad parningsstation. Avelsmaterial sänds till varje fylke där medlemmar kan hämta larver. Under 2008 hämtades 4000 st av 7% av medlemmarna. Att som utomstående drottningodlare komma in i denna värld är nog närmast omöjligt. Med reservation vad som hänt efter 2009.
Thomas Rafstedt

Utloggad Christer Lindström

• Antal inlägg: 15
SV: Marknad för bidrottningar i Norge.
« Svar #2 skrivet: 15 jan 2015, 14:58 »
Jag har producerat carnicadrottningar 3 år i Norge innan sommaren 2014.Så jag vet hur det fungerar i Norge med deras toppstyrda organisation.Vi annonserade via norges birokterlags dronningavleres lista där man får anmäla sig att man kan erbjuda drottningar.Var dock förvånad över att intresset var i princip noll ! Alla norska biodlare odlar inte drottningar.Sedan hämmas avelsarbetet kraftigt i Norge eftersom inga privata avelsprogram tolereras utan allt styrs via norges birokterlag.Man skall ju använda deras avelsmaterial för att få vara med på listan.
Buckfast används mycket begränsat i Norge dock så har buckfastklubben i Norge i mina ögon en stor fördel gentemot carnica och nordbi odlare i Norge och det är att de får styra sitt arbete själva.Förmodlingen så klarar norges birokterlag inte av att bedriva kombinationsavel.De klarar definitivt inte av att bedriva renparning av carnica det har jag sett många exempel på genom att studera avelsdrottningar från Norges birokterlag arbetsbina har ofta varit kraftigt gulbandade och aggresiva.Trots bra honungspriser och reduserat pris på sockret för invintring samt ekonomiskt stöd per kupa. Så skulle jag inte vilja bedriva komersiell biodling i Norge.Vi har ett mycket bättre och seriösare avelsarbete i Sverige och helt andra valmöjligheter när det gäller kupmaterial.