Författare Ämne: Vill man verkligen utreda eventuella effekter av neonikotinoiden på bin?  (läst 49751 gånger)

Utloggad Niklas Nyström

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 28
Hej Monica och tack för dina svar. Om det nu är som du skriver, att om fältförsöken skulle bevisa att neonics är skadliga för bin, även i fält och inte bara i laboratoriemiljö och att detta skulle innebära ett totalstopp för denna kemikalie i EU. Så håller jag självlart med dig om att det vore bra. Jag vet inte om detta var ett svar på min fråga om "Varför man ville göra detta försök". Om det är så är det ju toppen.

Vad jag egentligen ville med detta inlägg är att ifrågasätta föreningens hållning i frågan i stort. Jag ska försöka vara lite tydligare.

I min värd kan man vara för något, emot något eller möjligtvis neutral.
Och i denna fråga handlar det om att vi är biodlare och vi vill självklart att våra bin ska må så bra som möjligt, de flesta vill nog även ha en så god avkastning på sitt arbete som möjligt.
Med detta som bakgrund tänker jag så här.

Man kan vara emot användning av neonics av tex följande skäl:
För att man har upplevt egna problem som man tror är relaterade dessa kemikalier.
Man har läst om biodlare som upplevt problem eller tagit del av studier/forskning som visar att det är farligt för bin.

Man kan vara neutral vad gäller användning av neonics av tex följande skäl:
För att man tror inte att det är farligt för bin och andra pollinerare.
För att man tagit del av forskning som visar att det inte är skadligt.
Man bryr sig inte, eftersom man inte har bin där dessa kemikalier används.

Det finns självklart fler argument till de två överstående ståndpunkterna.
Jag kan dock inte komma på något argument där en biodlare skulle vara för en användning av neonics, dvs att det är bra för biodlaren eller bina.
Men om det finns något, så vore det intressant att få veta.
Däremot finns det självklart mängder med argument för jordbrukare eller kemiföretagen att vara för ett användande av dessa kemikalier, men det hör egentligen inte hit.

Om det nu inte finns någon/några medlemmar i föreningen som tror att neonics är nyttigt för bin, så har vi alltså en debatt/konflikt mellan de som är emot användandet neonicotinoider och de som är neutrala i frågan. Och det tycker jag är lite snurrigt.

Vad än fältförsöken kommer att visa, kommer jag inte få en positiv inställning till neonics. Jag vet att dessa kemikalier inte är till någon nytta för mina bin eller mig som biodlare.

Jag tror att de är farliga och det räcker för att vara emot att de används.

Utloggad Simon Höjeberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 372
Hej alla
Tycker Niklas för ett klokt resonemang. Vill bara göra ett litet tillägg och även beröra märkliga angrepp på personer i styrelsen och styrelsen i stort, som skett nyligen.
Det finns redan forskning som pekar på neonicsens skadliga inverkningar på alla insekter. Och här i Sverige, har du som biodlare majs eller raps i din närhet, har du problemet. Betat utsäde. För lång tid framöver. Stannar i jorden och tas upp av kommande grödor.
Jag tycker att det är fantastiskt roligt att BF konferensen får vara först med att ta del av resultaten av fältförsöken. Jag förstår också att inget får publiceras innan arbetet iaf är ”peer reviewed”. Detta är gängse inom all forskning. Jag tror alla förstår att Fries inte vill äventyra en full publicering i ”Nature” eller ”Science” pga en liten artikel i Gadden.
Vidare respekterar jag Fries kunskap om försökens upplägg för att uppnå syftet. En oantastlig forskning. Som inte kemikalie industrin kan ifrågasätta.
Ser som sagt fram emot denna punkt i konferensprogrammet, och hoppas att den efterkommande debatten sker i god anda utan angrepp!
//Simon
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Anders Wizping

• Gäst
Jag håller med om att person angrepp kan vi vara utan på detta forum.
Känner dom flesta i styrelsen och det är trevliga prickar hela högen.
Även om man kanske inte alltid har samma åsikt behöver man inte vara ovänner för det.

MVH Anders