Författare Ämne: Drivfodring  (läst 14671 gånger)

Utloggad Gert Kronkvist

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 10
    • Bästtorpsbin
Drivfodring
« skrivet: 20 mar 2017, 22:22 »
Hej!
Under tio år har jag drivfodrat mina bin vår och mellan slutskattning och invintring. Det har varit riktigt bra - men ->

Bisamhällena  börjar nu bli så många att detta är opraktiskt. Nu ska jag göra ett försök med foderdeg på tjugofem samhällen medan resten ska stå kvar på den vanliga drivfodringen; 100 ml sockerlösning varannan dag.

Min fråga:
Är det någon som vill berätta om sina erfarenheter av att drivfodra med foderdeg. Om så. Berätta gärna om när och hur ni tillsätter den.

Förrresten.
Tack för insläppet i föreningen och på forumet.
Jag är en nygammal biodlare. Tidigare med rätt många samhällen på åttiotalet. Sedan hobbyodlare. Och nu har jag efterhand ökat med sikte på en lämplig yrkesodling för en pensionär.

MVH Gert ("Bästtorpsbin" på Facebook och Youtube)

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
SV: Drivfodring
« Svar #1 skrivet: 24 mar 2017, 14:47 »
Eftersom ingen hörsammat Ditt anrop , känner jag mig kallad.

VÅRFODRING
För många år sedan startade jag med 1 paket Apifonda vid slutet av "sälgblommen" Det fanns inget drag efter sälg innan maskros. Efter att ha gjort   2½ liters foderramar  ( plats 2
3/4  Langstrot )har jag fyllt dessa med 40% sockerlösning vid samma tidpunkt. Har det dröjt innan maskros kommit igång ytterligare en giva.(Masros har börjat blomma mellan 25/4 och 24/5 Under en 25-års period)
 Nu kommer min tro och inte verfierad vetenskap:   Tror att detta har drivit bina att yngla. Har samhället mindre än 4-5 kg. foder är det risk att ynglingen minskar.
Är dock övertygad om att konstpollen-fodring är bortkastade. I allmänhet  räcker sälgpollenet tills maskros.
Har ingen vetenskap om vad som driver bäst på våren ,foderdeg eller flytande foder.Men troligen är flytande bäst eftersom senare på året ger flytande mer yngel.
Men foderdegen räcker mycket längre tid.

SENSOMMARFODRING
Många tyska och österikiska biodlare drar ut på vinterfodringen till kanske 4 givor. Första givan 40 %, andra 50% sedan 60% Börjar i slutet Juli-början Aug. och är färdiga i början av Sept. 
Sista draget av någon omfattning I våra trakter är numera lind som inte alla år ger något. Parklind börjar blomma 1:a eller 2:a veckan av juli och skogslind  7-10 dagar senare. Håller på c:a 14 dagar Detta är bekräftat av  Martin Nehman som ej haft drag efter lind. sedan 1995.
Kan man börja invintringen  efter linddraget och ge fodret i omgångar blir det samtidigt en drivfodring.Och därmed mycket friska vinterbin. Vid denna metod är det rådligt att väga
alla smh på båda sidor vid kallbygge. Lämplig våg kan vara av Stig Svensson-modell ( Youtube) eller en liten våg för att väga t.ex väskan före flyg.
Dessa erfarenheter grundas på 150-160 smhunderi mer än 15 år.

Utloggad Gert Kronkvist

• Antal inlägg: 10
    • Bästtorpsbin
« Svar #2 skrivet: 30 mar 2017, 11:36 »
Tack Björn!

Utloggad Christer Ledel

• Antal inlägg: 187
« Svar #3 skrivet: 30 mar 2017, 17:13 »
Hej Gert,
Jag är part i målet då jag säljer...
Vi har ett par intressanta produkter, Candipolline Gold och BeeStrong från BeeVital, som rör din frågeställning.
Jag föreslår att du själv kikar in och bildar dig en uppfattning.
http://www.beekeepersselection.com/SE/Catalog/Biodlarshopen/bifoder/

Med vänlig hälsning
Christer