Hej på er
Här kommer lite erfarenheter av plastrammar från mej som jag då endast har använt i skattlådorna, pga att jag inte har sett till nån bra metod att rengöra plastramar som varit i yngelrummet.
I 5 år har jag nu använt 3/4 langstroth helgjutna plastramar (pierco) och har idag plastramar i ca 70% av mina skattlådor till 300 samhällen.
Obehandlade plastramar bygger bina inte, utan man måste rolla på ett tunt lager med smält vax först, sedan bygger bina lika bra som på en mellanvägg. Enligt tillverkaren skall det också funka med att doppa ramen i sockerlösning för att få bina att bygga, jag har inte provat så jag vet inte om går.
Att få en hel låda med plastramar utbyggda har i alla fall hos mej inte varit några problem, jag har aldrig blandat utbyggda och inte utbyggda utan alltid kört hela lådor.
Fördelar, om man endast använder ramarna i skattlådorna så behöver man antagligen aldrig göra nått med dom i framtiden, på 5 år har inget hänt, hur det är om 15 får vi se.
Aldrig en ram som går sönder i avtäckning eller vid slungning, för mej som nästan alltid har en del ljunghonung har det blivit mycket bättre, då jag nu kan köra hur hårt jag vill, ramen går aldrig sönder.
På grund av att plastramen har mycket tunna lister runt om så är det mellan 15-20% mer kakyta på en sådan ram jämfört med en vanlig träram, vilket betyder att jag kommer att få slunga 15-20% mindre ramar.
Bina har som jag tidigare nämt ingen lust att bygga ut obehandlade plastramar, därför bygger dom heller inte ihop och kittar fast plastramarna som dom gör med träramar.
Nackdelar, har jag inte hittat några inte ens priset, dom kostar ca 10-12:- beroende på dollarkursen och då får man en ram som antagligen håller hur länge som helst och som inte behöver smältas ur.
Träramen kostar ca hälften med vax, men med ursmältning och omtrådning av ett antal sönderslungade sådana ramar så blir prisskillnaden enligt mej ingen nackdel.
LPs biodling säljer Pierco plastramar.
Ha det gött
Ove Kaye
Ånimskog