Författare Ämne: Svar till Göran Frick  (läst 11307 gånger)

Dan

• Gäst
Svar till Göran Frick
« skrivet: 14 feb 2006, 21:23 »
Tyvär har jag inte besökt så fina inrätningar. Jag åker till Ukraina på inbjudan i sommar för att besöka biodlare. Jag har fått mycke information av bekanta som bor här i Sverige och känner till om biodling där.  Jag blev intresserad. De har inte samma ekonomiska möjligheter som vi att driva biodling. De har samma bisjukdomar som här. Jag kan ju söka information om biodlingsforskning i Ukraina.
Dan.

Göran Frick

• Gäst
Svar till Göran Frick
« Svar #1 skrivet: 18 feb 2006, 07:45 »
Låter intressant. Åker du bara till Kiev, eller besöker du också andra delar av landet? Jag skulle tro att förutsättningarna för biodling varierar. T ex borde det vara stor skillnad på Krim och Kiev mht till klimatskillnaderna. Hur klarar du språkbarriären? Jag antar att de inte pratar speciellt bra engelska.
Angående ditt projekt med Nordiska bin i Gysinge, dina bi-grannar verkar inte ha ett renparningsområde. Om inte har de väl inte ras-rena bin utan traktens blandning, och då skulle jag inte skämmas för att införa en ren ras. Det må vara vilken ras som helst eftersom jag antar att du får snällare bin ju renare ras du har. Kan ju passa bra om du ställer upp ett samhälle i en nationalpark, så att besökarna inte börjar klaga på "mördarbin". Pröva gärna Nordiska, de är frommare än sitt rykte.
Hälsar
Göran

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
Svar till Göran Frick
« Svar #2 skrivet: 19 feb 2006, 16:59 »
Hej Göran Frick

Om biodlarna på en ort inte vill ha nordiska bin till trakten, renparningsområde eller ej, så skall väl du inte uppmuntra en uppenbart okunning person som är ute efter att provocera till just detta.
Lever du på honungsproduktion? Står din ekonomi på spel om det kommer en nybörjare eller bara ignorant biodlare till dina trakter och förstör många års avelsarbete genom att ställa nordiska bin nära dina bigårdar? Att sådant sker av ren okunnighet är en sak och går alltid att lösa, men att uppmuntra till något sådant, det hör inte hemma bland seriösa biodlare. Detta är ett forum för yrkesbiodlare, och blivande yrkesbiodlare, och inte minst hobbybiodlare som letar information. Därför efterlyser jag en något mer seriös inställning till den här professionen.

Hälsningar
Dan Levin, Björnlunda i Sörmland

Göran Frick

• Gäst
Svar till Göran Frick
« Svar #3 skrivet: 19 feb 2006, 17:37 »
Hej Dan Levin

Jag är ledsen att jag retat upp dig, det var inte min avsikt. Är biodlarna där yrkesbiodlare? Vad har de avlat för bin? Är det biodlare (hobby eller yrkes) med avelsplaner håller jag med dig. Då skall man anpassa sig och inte föra in främmande material, utan snarast få hjälp av de på orten seriösa biodlarna.
Jag har inte föreslagit att man skall klampa in hur som helst. Faran, även för yrkesbiodlare, är väl snarast i det här fallet att man får en situation liknande den på Kanarieöarna. Där fick biodlarna ett enkelt utlimatum:"Skaffa fromma bin eller vi kommer att ta ihjäl era bin" från turistnäringen eftersom bina stack turister. Vad händer om nationalparkens besökare börjar klaga? Som du säkert vet är djurrättsaktivister på frammarch även mot biodlare och de behöver ingen hjälp från en allmänhet som inte kan skilja på getingar och bin.
Så, till Dan, kolla igen vad dina biodlarkollegor håller på med, men om de har aggressiva bin skulle jag tänka mig för innan jag ställer upp en kupa med liknande bin i nationalparken. Kan vi vara överens om det, Dan Levin?
Hälsningar till er båda från
Göran Frick

Dan

• Gäst
angående nordiska bin
« Svar #4 skrivet: 26 feb 2006, 08:37 »
Hej alla!
Jag har pratat med en yrkesbiodlare som är ordförande i biodlingsföreningen och bitillsynningsmannen på orten och fått bara positiva svar från dem angående införande av 6 nordiska drottningar till Gysinge. Jag tror inte att nordiska bin är mera agressiva än andra bin. Det ska bli roligt att prova.
Angående resa till Ukraina. Jag får hjälp med tolkning på resansgång till west Ukraina.
Dan.

Göran Frick

• Gäst
Bra
« Svar #5 skrivet: 26 feb 2006, 11:14 »
Det låter bra tycker jag. Lycka till med det och med resan till Ukraina.
Kanske vi får höra vad du sett där senare?
Hälsningar
Göran