Författare Ämne: Sture Nilsson, Bitillsynsman - någon som kände honom?  (läst 20467 gånger)

Bidrottningen

• Gäst
Undrar om någon här kände Sture Nilsson bitillsynsman som kom från Skåne men sedan flyttade upp till Uppsala/Märsta/Knivsta/Husby långhundra området? Kallades för "Nisse" tror jag?

Utloggad Johann Lang

• Antal inlägg: 384
    • ALLT OM BIODLING
Sture Nilsson, Bitillsynsman - någon som kände honom?
« Svar #1 skrivet: 08 aug 2006, 16:27 »
Måste vara han som var lokförare hos SJ och bodde i Sollentuna? Han var hos oss i Huddinge BF på 70-talet och höll föredrag om sin biodling. Jag minns att han gick igenom sina bin på natten med strålkastare vid invintringen. För att undvika tjuveri och i viss mån också av tidsbrist. För han jobbade ofta skift och var ute och åkte med sina disellok. En trevlig kille som var lite av uppfinnare.
Han syntes ofta på länsförbundets träffar i Stockholm när Einar Gustafsson höll i verksamheten på 70-80-talen.

Johann Lang

Bidrottningen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 aug 2006, 17:08 »
Jag har ett häfte som heter "UPPSTAPLINGSKUPA10 ramars lågnormal modell Sture Nilsson" som han har skrivit, det står att han bor i Järfälla. Det andra namnet som står är Arne Rindström och han bor i Sollentuna. Men är det Sture du menar? Du har alltså träffat honom? Bor han kvar där, jag har försökt ringa honom på numret men det stämmer inte. Men man kan väl inte ha bin, det är ju centralt - Järfälla? Är han i något av områdena också och har bin?

Utloggad Johann Lang

• Antal inlägg: 384
    • ALLT OM BIODLING
« Svar #3 skrivet: 10 nov 2006, 07:54 »
Sture Nilson är avliden sedan flera år. Jag vet inte exakt år men troligen under 1990-talet. Jag har träffat honom. Har också det gula häftet du nämner och efter teckningarna byggt egna kupor som jag fortfarande använder.
Du kan se bilder på min hemsida www.tradgardbiodling.com där det finns en biodlingskalender. Bilder visar vad grävlingen gjorde med min kupa.

Hälsningar Johann Lang

Bidrottning

• Gäst
SV: Sture Nilsson, Bitillsynsman - någon som kände honom?
« Svar #4 skrivet: 29 jan 2007, 09:38 »
Trodde de gamla inläggen var borta. Kan du inte berätta om honom, jag har träffat på en del som berättat lite om honom som gjort mig nyfiken. Har han barn som kan hålla på med biodling idag, vet du något om det? Finns någonting kvar av hans utrustning? Har hört om hans slunga, ja tacksam för all info.

Utloggad Kurt Oldeskog

• Antal inlägg: 137
« Svar #5 skrivet: 29 jan 2007, 20:07 »
Ett tips är att vända sej till någon i Sigtunaortens BF. Sture Nilsson var medlem där.

Utloggad Björn Lagerman

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 263
« Svar #6 skrivet: 26 nov 2017, 17:34 »
Minns att han hade många intressanta idéer. Bla att flustret skulle vara så högt att katten kunde hålla mössen borta;)