Författare Ämne: Bokslutsfråga, lagerhållning av bin  (läst 32502 gånger)

Pernilla A

• Gäst
Bokslutsfråga, lagerhållning av bin
« skrivet: 30 jan 2008, 22:03 »
Hej,

Jag har en fundering angående bokslut; räknas biodlingen som lager och hur beräknas isåfall värdet? För andra djurslag finns ju tabeller hos skatteverket, men bina verkar inte ingå bland lantbruksdjuren.... ;)

/Pernilla

Anette Svensson

• Gäst
SV: Bokslutsfråga, lagerhållning av bin
« Svar #1 skrivet: 30 jan 2008, 22:52 »
Jag räknar bina som kvarvarande lager, utrustningen likaså. Värdet av bina kan man säkerligen beräkna efter försäkringsvärdet hos SBR(duckar) 500kr/samhälle, och utrustningen beräknar jag efter inköps/försäljningsvärde.

Pernilla A

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jan 2008, 23:27 »
Tack för svaret Anette! Jag funderar på om man istället skall sätta kupor, slunga m.m. som inventarier?

Fast då hamnar jag i år på under 5000 och borde kunna direktavskriva?

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jan 2008, 10:12 »
Inte är det lätt, jag brukar ringa till skattemyndigheten och fråga, men kupor, slungningsutrustning, burkar m.m. odlings- och hanteringsutrustning känns mer "löst" än vad inventarier är, det är ju lätt omsättningsbart.
Däremot fast utrustning, tex hyllor, bänkar osv skriver jag som inventarier.

Utloggad Göran Nipsjö

• Antal inlägg: 28
    • http://www.biodlare.se
« Svar #4 skrivet: 31 jan 2008, 10:20 »
En variant är:
Under 5000:- = förbrukningsinventarier avskrives på 1 år.
Över 5000:- = inventarier avskrives på flera år.

/Göran

Honeyline

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jan 2008, 19:57 »
Jag hade en dust med skattemyndigheten när jag för första gången deklarerade bifrman.
När det gäller bin så kom vi fram till att de godkänner inköp av ett bisamhälle som direktavdrag.
Men i bokföringen skall man räkna in bisamhället "det levande materialet"
som en tillgång till ett visst värde vilket är bra för om du t ex tappar samhällen under en vinter då kan du alltid ta det som en lagerförlust.

Man skall alltid komma ihåg när man startar bifirman att lyfta in precis ALLT som man använder i verksamheten hammare,skottkärror, stövlar, borrmaskin ja allt som du använder.
Glöm aldrig uppstarts kostnader som du haft innan, här kan du använda
viss schablonisering av en del kostnader.

Glöm inte att en inventarie fast eller lös för värde ÖVER 5000 spänn och en beräknad livslängd på mer än tre år då är det avskrivning som gäller.

Så köper man t ex skattlådor i en klump när man kör igång i större skala
för över 5000 spänn då är det avskrivning som gäller.
En slunga är att betraktas som inventarie oavsett nuvarande värde.

Får du tag i en bra skattehandläggare så passa på och fråga eller gå på deras informationsträffar de har för nystartade företag , det gav många insikter för mig i alla fall.

Lycka till med bisysslan

Utloggad Göran Nipsjö

• Antal inlägg: 28
    • http://www.biodlare.se
« Svar #6 skrivet: 31 jan 2008, 20:25 »
Så köper man t ex skattlådor i en klump när man kör igång i större skala
för över 5000 spänn då är det avskrivning som gäller.

Se till att få antalet skattlådor på fakturan/kvittot.
Det är inte totalbeloppet utan pris /st. som gäller.

/Göran

Utloggad Peder Lilja

• Antal inlägg: 796
    • kårstadhonung
« Svar #7 skrivet: 31 jan 2008, 21:14 »
Vad jag förstår så är det direktavskrivning på kupor som gäller då varje enhet kan användas för sig och värdet då inte överstiger dessa 5000 kr. så det hjälper inte att man köper för 100 000 kr. det är varje enhets värde/pris som gäller.

Så egentligen ,en lyxig trågkupa för 5000 spänn kanske är en affärside ::)

Peder

Pernilla A

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan 2008, 21:32 »
Tack för svaren! Jag var på skatteverkets informationsträff förra året och det var verkligen bra! Fast då hade jag ju inte bina ännu... :)

Jag gör så att jag direktavskriver materialet och tar upp bina i lagret. Det borde väl bli rätt. Om jag läser i min bokföringsbok så är även slungan en förbrukningsinvetarie eftersom den kostade mindre än 5000. Även om den ju kommer att hålla mycket länge till.

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
« Svar #9 skrivet: 01 feb 2008, 08:01 »
Det är nog mest i början av ens företagande som man jagar direktavskrivningar, i ett längre perspektiv är det bättre att skriva av investeringarna i t.ex kupdelar som inventarier, då får man ju skriva av över fler år istället för ett.

Det är inte  direktavskrivningar man tjänar pengar på, utan försäljningen, att jaga avdrag är ett feltänk som företagare, man bör nog istället jaga kunder, om man har någonting att sälja.

Dan Levin

Pernilla A

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 feb 2008, 11:25 »
Tack för svaret Dan. Visst är det kunderna man skall "jaga" och inte avdrag, jag håller helt med...:-)

Jag tror att jag är bättre på försäljning än bokföring, men jag lär mig hela tiden och det är ju viktigt att det blir rätt. Så här i början av ett företagande (är inne på 4:e året, dock första med biodling) och innan det har blivit någon vinst så lönar sig väl direktavskrivningar bättre?

Men på sikt är kanske kupor m.m. är att betrakta som inventarier. Det måste ju inte vara en lyxkupa för 5000; över 5000 och/eller med en längre livslängd än tre år.

//Pernilla

ersam

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 feb 2008, 16:01 »
Det är nog mest i början av ens företagande som man jagar direktavskrivningar, i ett längre perspektiv är det bättre att skriva av investeringarna i t.ex kupdelar som inventarier, då får man ju skriva av över fler år istället för ett.

Det är inte  direktavskrivningar man tjänar pengar på, utan försäljningen, att jaga avdrag är ett feltänk som företagare, man bör nog istället jaga kunder, om man har någonting att sälja.

Dan Levin
Som företagare kan du rulla ett underskott framför dig. Så det blir i slutändan så att du ändå kan dela ut underskotten under flera år. Att jaga avdrag kan jag inte se som ett feltänk. Att göra rätt avdrag gör att man betalar rätt skatt och det ska väl alla göra?  ???

ES

Eyvind

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 feb 2008, 18:07 »
Hej!
Det går här http://www.skatteverket.se/download/18.7459477810df5bccdd4800010385/28201.pdf att läsa hur det ska förfaras och där finns alla svaren på frågorna.

Varje bisamhälle tas upp som högst till det värde som utgörs för att tillverka eller införskaffa det. Kupor m.m, lådor, ramar m.m. är inventarier, alltså inte lager som ett bisamhälle är. Vax och socker till invintringen var en kostnad förra året. Ett bisamhälle består av en drottning och en hoper arbetsbin och eventuellt några drönare.

Det är 5000:- som är genomgående hela vägen. Låt säga ett inköp av 5 kupor á 2000:- = 10 000:-. Det är vad fakturans totala pris visar exkl. moms som utgör inventarier. Inte varje kupas pris var för sig.

Men om låt säga det är 5 olika typer av inventarier á 2000:- som köps in då är det annorlunda.

Inventarier skrivs av på lite olika sätt, se pdf:en.

Det finns mycket mer information om ämnet att läsa här http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800021579/28311.pdf

Det finns ännu mer information om ämnet att läsa här http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800022819/29512.pdf

Den som inte har bokfört efter bokföringslagen och ej följt bokföringsnämndens rekommendationer, den ligger besvärligt till när årets deklarationen ska upprättas.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #13 skrivet: 02 feb 2008, 14:08 »
Tack Eyvind för detta inlägg. Mycket bra information för näringsidkare.
Nu är Du förlåten för en del trams och tvivelaktiga råd som Du bidragit med.

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Antal inlägg: 1 311
« Svar #14 skrivet: 04 feb 2008, 22:05 »
Håller inte med... Förenklat bokslut är direktavskrivning på inventare under 5 t kr vanligt bokslut 10 tkr. Inventarie som hör ihop skall beräknas tillsammans. tex om du köper en dator , skrivare och skaner för de andvänds tillsamans.  Vad gäller biodling skall inventarier som hör ihop och andvänds tillsamans.  Tex Tak botten sargar ramar m.m. till ett bisamhälle räknas ihop och om de överstiger 5 tusen eller 10 för tex mej som har vanligt bokslut inte direktavskrivas. Jag har aldrig sett en sådan dyr bikupa. Så direktavskrivning gäller.   Se skatteregler för enskild näringsidkare sid 17.  Hälsningar BGN.