Författare Ämne: Ramfodrare under hela säsongen  (läst 14560 gånger)

Anacrion

• Gäst
Ramfodrare under hela säsongen
« skrivet: 09 feb 2009, 13:30 »

Jag satt och läste i en gammal Gadden (5/08), där fanns det en kort notis om ett par norska biodlare som hade ramfodraren med torrsocker i hela säsongen.  De hävdade att det inte fans någon risk att sockret hamnade i honungen eftersom att bina tappade intresset för sockret så fort det fanns drag. Finns det någon som har testat och vill dela med sig av erfarenheten?

Utloggad Rune Hedberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 977
    • Lillabi
SV: Ramfodrare under hela säsongen
« Svar #1 skrivet: 09 feb 2009, 21:57 »
Mina erfarenheter är positiva.
En uppfattning - sant eller inte- är att den skall kunna motverka att carnica lägger av äggläggning vid dåligt drag.
Erfarenheter ?
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #2 skrivet: 10 feb 2009, 16:51 »
Det är rätt Rune. Hade Carnica under 7 år. de slutade yngla när solen gick i moln. Men med en torrsockerram avstannade inte ynglingen,  Har bina drag rör de inte sockret, så att risken för socker i honungen är minimal

Elisabeth Hagström

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 feb 2009, 19:50 »
.
Vi var från Österbotten på en biresa till Estland på försommaren år 2006. Där besökte vi bl.a  "stor"biodlaren Vahur Talimaan. Han torrsockrade sina bin. Vahur hade en sockerlåda, typ kexlåda,  ovanpå ramarna så att bina var tvungna att hämta sockret och bära den ner. Poängen med att de skulle hämta sockret var att bina levde i tron att det var ständig drag oberonde avvädret och det gjorde att han inte hade någon yngelstopp att tala om under hela sommaren.
.

Anacrion

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb 2009, 22:07 »
Tack för era synpunkter! Övervägande positivt alltså?
Jag har Buckfast och även där har jag upplevt sämre äggläggning vid dåligt drag även men aldrig sett att den upphört helt . Några tankar direkt relaterade till Buckfast och torrsocker?

Efter era positiva svar så kommer jag nog att testa på några samhällen

Utloggad Örjan Persson

• Antal inlägg: 100
« Svar #5 skrivet: 14 feb 2009, 22:46 »
.
Vi var från Österbotten på en biresa till Estland på försommaren år 2006. Där besökte vi bl.a  "stor"biodlaren Vahur Talimaan. Han torrsockrade sina bin. Vahur hade en sockerlåda, typ kexlåda,  ovanpå ramarna så att bina var tvungna att hämta sockret och bära den ner. Poängen med att de skulle hämta sockret var att bina levde i tron att det var ständig drag oberonde avvädret och det gjorde att han inte hade någon yngelstopp att tala om under hela sommaren.
.

Om bin tror att det är ständigt drag. Och drar på sockret vid uppehålle i draget. Drar dom inte mer än vad som förbrukas? Och så hamnar det en del i skattlådorna?
Örjan Persson

Utloggad Örjan Persson

« Svar #6 skrivet: 25 feb 2009, 20:41 »
Är det ingen som har koll på detta?
Om det verkligen inte kommer socker i honungen vid fodring under hela säsongen?
Det borde väll gå att analysera honungen så man vet vad som sker vid fodring under säsongen?

Ni som har fodrare i hela säsongen.
Sälja ni er honung med gott samvete utan att veta om ni har en honung gjord på lite socker?

Örjan Persson

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #7 skrivet: 26 feb 2009, 07:37 »
Örjan ! Om Du läser åtminstonde 2 av inläggen tidigare .ser Du åsikten att
bina inte rör det torra sockret ,då det finns drag. Prova själv och dra Dina
slutsatser. Det finns ju så många åsikter inom biodlingen utan vetenskaplig grund och mängder av vandringsägner att man får sortera ut vad man själv tror på eller göra onödiga misstag. Min "tro" är att det inte kommer i honungen

Eyvind

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 feb 2009, 18:50 »
Hej alla sockerbiodlare!
När drottningen kräver mer plats att lägga ägg. Då bär bina upp rörsockeret till skattlådorna. Bina bygger vaxceller i ramfodraren och drottningen får avsättning för sina ägg och ambin får avsättning för sin mat. Men det blir mestadels drönarvax vid vildbygge, Varroaproduktion. Då blir frågan vad som det är meningen att producera?

Utloggad Örjan Persson

« Svar #9 skrivet: 26 feb 2009, 22:42 »
Örjan ! Om Du läser åtminstonde 2 av inläggen tidigare .ser Du åsikten att
bina inte rör det torra sockret ,då det finns drag. Prova själv och dra Dina
slutsatser. Det finns ju så många åsikter inom biodlingen utan vetenskaplig grund och mängder av vandringsägner att man får sortera ut vad man själv tror på eller göra onödiga misstag. Min "tro" är att det inte kommer i honungen

Att bina inte rör sockret under drag det tvivlar jag inte på.
Men om det blir socker i honungen är väll en annan fråga?
När bina drar på torr sockret så borde det väll bli ett överskott även då.
Som i sin tur kan hamna i skattlådorna.
Det är ju min "tro" utan egen erfarenhet av detta.

Men går det inte att kontrollera detta så är det inget problem.
För då räcker det ju med att man "tror".

Örjan Persson

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #10 skrivet: 26 feb 2009, 23:04 »
Hej alla sockerbiodlare!
När drottningen kräver mer plats att lägga ägg. Då bär bina upp rörsockeret till skattlådorna. Bina bygger vaxceller i ramfodraren och drottningen får avsättning för sina ägg och ambin får avsättning för sin mat. Men det blir mestadels drönarvax vid vildbygge, Varroaproduktion. Då blir frågan vad som det är meningen att producera?
Jag tror att du gett drottningen för lite plats från början om hon börjar utnyttja "torsockerlådan" till yngelutrymme. Det torde vara svårt att hålla rätt temperatur där.

Med god plats för äggläggning brukar det vara mycket lite yngel i ytterramarna enligt mina erfarenheter.

Att de bygger igen ramfodraren med vax händer om man låter den bli tom och de behöver plats. Jag tvivlar på att de tömmer den för att få utrymme. Det verkar vara mera arbete än nöden kräver.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Tommi

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 feb 2009, 21:21 »
Hej alla sockerbiodlare!

Du har alltså varit sockerodlare eller ?  :o

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #12 skrivet: 27 feb 2009, 21:42 »

Eyvind

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 feb 2009, 22:51 »
Hej alla sockerbiodlare!

Du har alltså varit sockerodlare eller ?  :o

Hej!
Nä, inte det!!!

Jaså, tråden ska handla om internettroll i stället för vad rubriken syftar till.

Förstår att det kan uppfattas som troll, när någon upplyser om något som inte passar.

Forumet är visst öppet för alla även för internettroll.

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 feb 2009, 08:07 »
Mata inte trollet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Med lite medkänsla tror jag att det är tur att någon ibland matar trollet, så att han kan få ha kvar sin livslögn.

Vad vore alternativet? Om man tar ifrån en person hans livslögn, vad har han då kvar? Hur tror du att det skulle kännas att på livets höst plötsligt tvingas inse att allt man har trott har varit en lögn, en missuppfattning? Det skulle ju kunna slå över totalt för honom.