Författare Ämne: SV: invintring  (läst 5660 gånger)

Anders S Danielsson

• Gäst
SV: invintring
« skrivet: 27 okt 2011, 23:00 »
Nu blir det problem,-- några samhällen har inte dragit ner något vinterfoder alls, vad gör jag? Kan jag ge de som redan tagit hand om sitt foder ännu en hink Bifor (för de verkar ju ändå intresserade) och sen flytta ramar?
Förresten, vad kan orsaken vara, att bina inte är intresserade av vinderfordret? Skall tillägga att de fick sitt foder den 10 sept.

Utloggad Håkan Rönnberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 26
« Svar #1 skrivet: 27 okt 2011, 23:27 »
Ibland kittar de dummingarna igen hålen i locket så att inget Bifor rinner ner. Ibland går de i vintervila tidigare än lämpligt.
Ibland är det fullt med honung så att de inte har plats med mer foder.
Ibland är de viselösa och apatiska och bryr sig helt enkelt inte.

Visst kan du göra som du föreslog, även om det brinner i knutarna nu med vintern i antågande. Är det för kallt ute kan man ställa dom på en nätbotten i ett garage för att de ska bli tillräckligt aktiva för att dra ner fodret.
Om man flyttar över ramar från ett annat samhälle gissar jag att det i det här läget är förlåtligt att splittra vinterklotet med några fulla foderramar om du vet att de sitter på nästan tomma ramar.

Utloggad Thomas Henriksson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 480
« Svar #2 skrivet: 28 okt 2011, 20:21 »
Det låter som om de är drottninglösa/kittat igen hålen. Även om de hade haft honung i ramarna skulle de ändå tagit något av fodret. Vet inte var i landet du har dina bin, men har man ingen ljung så låter 10/9 väldigt sent.