Författare Ämne: Beror svärmning på drottningen eller bina ?  (läst 21026 gånger)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
Beror svärmning på drottningen eller bina ?
« skrivet: 27 dec 2002, 15:50 »
Hypotes: En svärmtrög drottning parar sig med svärmvilliga drönare.
Bina har då arvet 50 /50 % svärmvillighet. Drottningen 100 % svärmtrög.
Blir detta samhälle då svärmvilligt eller håller drottningen feromoner sam-
hället inne?

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
Svärmning
« Svar #1 skrivet: 29 dec 2002, 15:47 »
Detta är ett svårt område. För närvarande anser jag att följande hypotes är den mest sannolika:
Det är arbetsbina som känner av tillgången på drottningferomon i bisamhället. Om det föreligger brist på feromon initierar detta byggande av drottningceller och en påföljande svärmning eller sk stilla drottningbyte.
Vad gäller det exempel som togs fram där anlag för svärmning tillförts genom drottningens parning, så borde enligt ovan bisamhället fortfarande vara svärmtrögt. Men genom denna parning med drönare som uppenbarligen ej alls var i släkt har sk heterosis-effekt uppstått. Detta brukar medföra att arbetsbina blir betydligt mera livskraftiga än vad föräldragenerationernas arbetsbin var. Detta gör att svärmtrögheten kan ha försvunnit av denna anledning. :)
Sven-Åke Nilsson

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
Beror svärmning på drottningen eller bina ?
« Svar #2 skrivet: 01 jan 2003, 11:32 »
Jag har ett intressant exempel : En stationsparad drottning tillsattes till ett
starkt samhälle med bin av okänd härkomst.Drottninge kom snabbt i kraftig äggläggning . Cirka 3 veckor efter tillsättningen svärmade de och svärmen togs iin med den stationsparade
drottningen.Under de följande 2 åren var samhället starkt och bra. Tredje
året byttes drottningen stilla I detta fall tvivlar jag på att svärmningen be-
rodde på bristande feromoner frå drottningen.
Mitt inlägg föranleds av att jag gärna arbetar med (ras)-korsade bin för att få fram stark hetosiseffekt.