Författare Ämne: Drottningodling  (läst 24409 gånger)

Utloggad Hans Hultén

• Antal inlägg: 6
Drottningodling
« skrivet: 09 jan 2003, 13:35 »
Efter 20 år som biodlare har jag nu äntligen bestämt mig för att börja med drottningodling.
Jag behöver därför få några råd om material för att undvika misstag redan  från början.
Vilken typ av parningskupa? Apidea, SWI-Bine, SBR:s enramslåda eller annan typ
som är lämplig för mindre drottningodling.
Det finns ju massor av olika omlarvningsnålar, vilken är bäst?
Cellkoppar av trä eller vax?
Är NC-kassetten något att satsa på?
Hans
Jönåker
 :)

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Drottningodling
« Svar #1 skrivet: 30 jan 2003, 10:01 »
Tjena. Jag ser att du vill atarta med drottningodling. Vad du skall använda beror på hur mycket du skall odla. Skall du ut till parningsstation så måste du ha en parningskupa som dom gokänner.
Annars tycker jag Kiler är bäst. Hyffsat pris, få delar och fungerar lika bra som alla de andra.
Använder du bisnurran och Jenterramen kan du inte misslyckas. Det är bara att följa reseptet.
Men som sagt hur mycket skall du odla...

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
Drottningodling
« Svar #2 skrivet: 31 jan 2003, 21:59 »
Jag tycker att du ska satsa på Apidea parningskassett. Den tycker jag är överlägsen allt annat och det är så mycket jobb nedlagt i drottningodlingen, så att det lönar sig att satsa på det allra bästa redan från början. En hake kan förståss vara ifall du tänker skicka drottningar till parningsstation. Där kan det ställas krav på att du måste ha t.ex. enramslåda.
NC-kassetten är inte att rekommendera. Jentersystemet har visat sig ge bättre resultat, men efter det att drottningen har bestiftat cellkoppsbottnarna i Jenterramen är det fördelaktigt att sätta Jentercellkopparna i NC-delar för den fortsatta proceduren fram till de färdiga drottningarna. Hur konverteringen mellan Jenter och NC går till, det kan du läsa på sidan 18 i boken ''Drottningodling i praktiken'' av Gunnar Krantz.
Beträffande omlarvningsnål, så använder jag ingen nål alls. Jag tar upp larverna med en liten pensel, akvarellpensel nummer 0 Dekorama 755 äkta mårdhår. Man slickar på penseln först och sedan är det bara att lyfta upp larven. Risken att larven skadas är praktiskt taget obefintlig.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
Drottningodling
« Svar #3 skrivet: 04 feb 2003, 18:16 »
Det Bo-Göran och Freddy säger  tycker jag är rätt när Du kommit en bit på vägen.
Småskaligt går det aldeles utmärkt att använda den hel eller halvram som
Du har. Bara att göra ny botten. Med t.ex. 10 r. -låda. delas av i 2, 3.eller
4 delar. Bottnen görs så att varje p.-smh- flyger åt olika håll. Jag började med en skälderhuslåda, delade tätt av den i 2 sektioner. Bottnen hade 2
fluster. ett åt vart håll. Har samma åsikt som Freddy ang. NC-kassetten.
Larva .eller  Jenterram eller tag en ram med ägg  och  riktigt spätt yngel,
från Ditt bästa smh. sätt den ramen till ett vicelöst smh. hellst utan annat
yngel.  
F.Ö. Köp som Freddy säger  Krantz bok om drottningodling.

Mats Andersson

• Gäst
Drottningodlingböcker
« Svar #4 skrivet: 27 feb 2003, 09:33 »
Ett litet boktips till, för Er som vill veta massor om drottningodling. En bok som heter "Breeding queens" av en herre vid namn Gilles Fert.

Köp den på nätet på den här adressen: http://www.beekeeping.com/fert/fert_us.htm#livre

Boken är på engelska, men den finns även på tyska, franska, spanska, georgiska och ryska. Gott om bilder och bra tips för både små- och storskalig drottningodling.

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Antal inlägg: 1 311
Drottningodling
« Svar #5 skrivet: 27 feb 2003, 13:11 »
Tack för tipset om boken. Det är sådant vi behöver spida. BGN