Författare Ämne: Svärma med ny drottning  (läst 16998 gånger)

Utloggad Ebbe Lennartsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 21
Svärma med ny drottning
« skrivet: 26 jun 2017, 21:39 »
En relativt ny biodlare sa att ett samhälle hade svärmat. Han hade tidigare sett att samhället hade en ny drottning (omärkt). Under våren och försommaren hade det en märkt drottning. När så markägaren  meddelade att en svärm hade gått kollade han upp det och såg att detta samhälle hade svärmat,men kvar gick den gamla märka drottningen. Är detta möjligt?

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 263
SV: Svärma med ny drottning
« Svar #1 skrivet: 27 jun 2017, 00:15 »
Hur såg han att "samhället hade svärmat"?

Utloggad Ebbe Lennartsson

• Antal inlägg: 21
« Svar #2 skrivet: 27 jun 2017, 07:09 »
Han är har god koll och är där ofta och detta samhälle hade blivit av med mycke bin samt att ungdrottningen var borta bara den gamla kvar. Jag ville inte tro på de han sa , ofta finns det en naturlig förklaring, det är bara vi som inte ser helheten. Det märkliga är att jag själv hade ett sh som var i svärmställning, jag rev allt (vet det är bättre att tex konstsvärma brukar göra det när behov uppstår) tog ramar och bin till avläggare gav mellan väggar i utbyte. När jag kom tillbaka en vecka senare var skattlådor och mellanväggar i yngelrum tomma på bin, så jag trodde dom svärmat i alla fall, men även jag fann den märkta drottningen. Det är ej konstruktivt att fokusera på märkliga undantag bättre att lära av det som är beprövat men tänkte ändå höra om någon varit med om liknande. 

Utloggad Mats Larsson

• Antal inlägg: 95
« Svar #3 skrivet: 27 jun 2017, 19:03 »
Hallå Ebbe.

Hade ett sh idag som hade ett par krupna celler, några som kröp efter jag plockat ut dem o lagt dem på taket bredvid, Fullt med stift o spätt yngel och ingen svärm. Full kupa. Får inte riktigt ihop det heller. Silly season här...

Utloggad Hans-Olof Holm

• Antal inlägg: 54
« Svar #4 skrivet: 05 aug 2017, 07:07 »
Något liknande hände hos mig.
Samhället har släppt minst en svärm, med tanke på den låga mängden återstående bin i kupan. Till min stora förvåning gick den gamla drottningen kvar tillsammans med en, nu äggläggande, ungdrottning.