Författare Ämne: Deltidsbiodling, hur funkar det?  (läst 14388 gånger)

Utloggad Jonas.Dahlqvist

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 7
Deltidsbiodling, hur funkar det?
« skrivet: 04 dec 2017, 18:15 »
Hej, jag har en idé om att ägna mig åt biodling yrkesmässigt ca 1 dag/vecka och hämta brödfödan de andra 4 dagarna från ordinarie arbete. Har ett tiotal samhällen idag på lågnormal och har några säsonger på nacken och har fått hyfsad kläm på grunderna samt Drottningodling.

Jag är nyfiken på att höra allt möjligt från er som helt eller delvis försörjer er på biodlingen:
*hur går det att kombinera biodlingen med annat yrke?
*är hobbyn fortfarande lustfylld?
*hur många dagar/vecka lägger ni på bina, är det fasta dagar?
*hur gick ni från hobby till yrke? Organisk tillväxt eller förvärv?
*hur många samhällen är möjligt att hantera givet 1 dag/vecka?
*fallgropar?
*tar administrationen mycket tid?
*säljer ni på burk eller bulk, försäljningsnät?
*hur stor slunglokal har ni?

Många frågor i en, all input välkommen om ni bara har svar på någon fråga.

Hälsn Jonas Dahlqvist

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 480
SV: Deltidsbiodling, hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 04 dec 2017, 19:46 »
Jag bedriver yrkesbiodling 2 dagar i veckan under säsong. Fasta dagar som regel, men även kvällar tas i anspråk vid Drottningodling osv.
Tjänster för slungning, ympning och burkning köps in av olika kollegor.
För mig är det avel av Buckfastbin, Försäljning av Drottningar och avläggare, uthyrning av bisamhällen, pollineringsuppdrag och försäljning av honung som är intressant. Vem vill slunga honung in på småtimmarna..?  ;)
Övrig tid av arbetsveckan, likaså heltid under vinterhalvåret, bedriver jag i mitt fin-snickeri konsultuppdrag åt några olika byggbolag, samt monteringar av kök. Leveranser av honungen till butik sker på "fritiden" året runt.

Om man inte alls flyttar sina bisamhällen, bedriver försäljning av Drottningar etc, så klarar man runt 100 samhällen på en dag i veckan är min uppskattning. (Slungningen borträknad)

Administrationen av yrkesbiodlingen tar väl uppskattningsvis 30 minuter i veckan inklusive bokslut och deklarationer osv för min del.

Jag har en god timpeng i snickeriverksamheten, men de nedlagda timmarna i biodlingen ger ca 1,5 ggr de pengarna då jag jämför.

Men det finns en hållhake: Hade jag inte haft de bin jag har idag, så hade den faktiska timpengen sett helt annorlunda ut. Det är skillnad på riksgenomsnittet för ett bisamhälles honungsskörd per år, eller att ha den tredubbla skörden, samtidigt som man får in hyra för samhällena och samtidigt kan knycka bimassa till försäljning av avläggare och samtidigt bedriva Drottningodling..... Att besöka en bigård och skörda halvtomma ramar eller ett fåtal lådor, det kostar som bekant i princip detsamma som att skörda många välfyllda lådor.  8)

Utloggad Jonas.Dahlqvist

• Antal inlägg: 7
« Svar #2 skrivet: 04 dec 2017, 22:29 »
Tack, mycket tänkvärt! Just det där med slungning och lokaler för förvaring är den trånga sektorn, både vad gäller plats och tid, smart att komma runt genom att köpa in tjänsterna. Jag tar också med mig att ett jobb med flexibilitet är viktigt för att kunna köra med biodlingen under säsong. Man får försöka bedriva verksamheten rationellt i alla led. Växte du in i den skala du bedriver idag över lång tid eller snabbt?

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 480
« Svar #3 skrivet: 05 dec 2017, 17:41 »
Växte du in i den skala du bedriver idag över lång tid eller snabbt?

Har avverkat 24 säsonger nu som biodlare. Startade firman 2003, så det har nog vuxit väldigt sakta för min del.