Författare Ämne: Skapa påverkan kring riksdagsmotion!  (läst 27680 gånger)

Utloggad Elin Andersson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 82
Skapa påverkan kring riksdagsmotion!
« skrivet: 15 feb 2018, 20:37 »
Hej!
På årsmötet bifölls en motion om att vi ska hjälpas åt att skapa opinion kring den motion om ursprungsmärkning som är på väg upp i riksdagen nu.
Men innan den kommer dit ska den behandlas i miljö- och jordbruksutskottet.

Här kan du läsa motionen: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/krav-pa-markning-av-importerad-honung_H5021689

Här hittar ni ledamöterna i miljö- och jordbruksutskottet: http://www.riksdagen.se/sv/utskotten-eu-namnden/miljo--och-jordbruksutskottet/

Ring eller maila till SÅ MÅNGA NI ORKAR!
Ett samtal är mer personligt men ni kanske hamnar hos en kanslist och inte kommer fram till ledamoten. Ett mail blir offentlig handling och kan läsas av alla som vill (om man begär ut det).

Argument som ni kan ta upp till fördel för motionen:
- Importerad honung kan vara fusk, utblandad med socker av olika slag, sirap eller annat.
- Analyser har visat att importerad honung innehållit allergiframkallande mjölkprotein (också fuskhonung eftersom det inte finns i äkta honung).
- För tex köttprodukter måste det anges var djuret är uppfött, styckat och packat. Det är lika viktigt med honung.
- Konsumenterna har rätt att kunna göra ett aktivt val utifrån fakta på burken och då måste den faktan vara rätt.
- Sveriges livsmedelsproduktion är beroende av att pollineringen ökar och därmed den inhemska produktionen och konsumtionen av honung.

Skriv gärna fler argument som kommentar här, och när ni pratat med/skrivit till någon av ledamöterna vore det kul att få veta hur det gick.

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 263
SV: Skapa påverkan kring riksdagsmotion!
« Svar #1 skrivet: 15 feb 2018, 20:48 »
Bra jobbat Elin! Minns att riksdagsmän är som folk är mest!

Utloggad Petter Grubbström

• Antal inlägg: 5
    • Grubbströms Bigårdar
« Svar #2 skrivet: 16 feb 2018, 16:50 »
Jättebra =)
Tänkte bara underbygga Elins första argument med lite fakta från en rapport från eu kommisionen.

https://ec.europa.eu/food/safety/official_controls/food_fraud/honey_en

Enligt denna så är uppemot 20 % av all till eu importerad honung förfalskad.

Vad tror ni, finns det möjlighet för denna motion att gå igenom. Tex är ju nuvarande landsbygdsministerns intresse i frågan ganska svalt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/ursprungsmarkning-av-honung_H511169

Dock har ju flera partier skrivningar i partiprogrammen om att livsmedel skall vara märkta så att konsumenterna kan göra aktiva och  medvetna val.
/Petter

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 480
« Svar #3 skrivet: 18 feb 2018, 17:20 »
Minns att riksdagsmän är som folk är mest!

Sedan finns det ju även några (få?) personer kvar som ser sin plats i Riksdagen som ett hedersuppdrag...   ;D ;D

För övrigt instämmer jag, bra jobbat! Vi hoppas att motionen ska bifallas.

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 586
« Svar #4 skrivet: 20 feb 2018, 15:01 »
Jag har uppmanat mina partikamrater i frågan och fick nu nedanstående svar från Rickard som är suppleant i utskottet i fråga. Hans svar antyder att det är viktigt att fortsätta på bred front att ta upp frågan eftersom motioner används som debattinledning där regeringen förväntas ta intryck och agera. Som Rickard själv skriver inte riktigt som man lärt sig om hur motioner fungerar....

Hejsan!
Frågan ligger inte riktigt på mitt bord, även om jag uppmärksammats på den från olika håll tidigare. Frågorna kring märkningen som sådana lämnar jag därför till Eskil/Kristina.

Däremot är det så att vi i riksdagen egentligen aldrig stöttar enskilda motioner (inte heller våra egna om dem inte är skrivna som sk. Partimotioner eller kommittémotioner). Det gäller inte bara C utan alla partier. Därför har jag svårt att se att vi kommer bifalla den motionen. Motionsinstrumentet handlar snarare om att skapa en debatt och uppmärksamma en viss fråga för att regeringen i sin tur ska föreslå förändringar (vi i riksdagen lagstiftar mkt sällan direkt, utan förslagen behöver komma från regeringen). 

Det är inte en helt enkel gränsdragning att se som utomstående och skiljer sig mot hur åtminstone jag fick lära mig i skolboken. Därför försöker jag att berätta hur det ligger till när frågor som denna kommer upp. Du får gärna höra av dig om du undrar mer.

Ha en fin dag!

Vänliga hälsningar
Rickard Nordin
Riksdagsledamot, Göteborg
Klimat- och Energipolitisk talesperson (C)

• Grubbströms Bigårdar
« Svar #5 skrivet: 25 feb 2018, 20:30 »
I måndags träffade undertecknad och Björn Jacobsson riksdagsledamöterna Cecilie Tenfjord-Toftby (M, suppleant i jordbruks och miljöutskottet) och Sten Bergheden (M, landsbygdspolitisk talesperson).

De var positiva till en bättre märkning av importhonung som det är motionerat om. Dock när det gäller denna motionen och allt röstande i riksdagen så måste de följa partipiskan berättade dem. Denna motionen är bara en uppmaning till regeringen att stifta en lag. Att riksdagen stiftar en lag på eget bevåg är sällsynt.

De skulle be riksdagens utredningstjänst att kolla upp Italiens lagstiftning angående märkning av honung. Om det berodde på något undantag eller liknande.
Hur livsmedel märks överlag tyckte de borde vara en fråga för varje land.

Det enda de kunde lova var att ta med frågan till en ev regeringsförhandling med övriga borgerliga partier.

Ha de gott
Petter

Utloggad Martin Lindell

• Antal inlägg: 361
« Svar #6 skrivet: 02 mar 2018, 13:14 »
Kanske kan ni finna stöd i den Resolution som Parlamentet beslutade om 1/3 angående biodling. Innehåller mycket positivt för biodling men det innebär inget bindande för Kommissionen eller medlemsstaterna men kan ge argument eller vara viss påtryckning ändå.
Martin

Utloggad Martin Lindell

• Antal inlägg: 361
« Svar #7 skrivet: 02 mar 2018, 13:17 »
Jag kan berätta att Italiens lagstiftning beror inte på ngt undantag utan är i linje med föreskrifterna som säger att honung ska antingen märkas med ursprungsland eller med någon av gruppera EU icke EU osv. dvs. det är upp till varje medlemstät att besluta om vilken väg man vill gå. Italien har då tagit sitt beslut. Enligt uppgift lär motsvarande ha skett i Grekland.
Martin

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #8 skrivet: 02 mar 2018, 15:16 »
Petter
Har Du delgivit Sten Bergheden detta om Italiens märkning ?

• Grubbströms Bigårdar
« Svar #9 skrivet: 02 mar 2018, 15:29 »
Jag skall kontakta honom och förtydliga detta.
Jag kan bara hålla med om att honungsdirektivet är tydlig på den punkten.

Petter