Författare Ämne: Samhällenas bistyrka och binas Livslängd under Sommar.  (läst 93651 gånger)

Utloggad Thomas Henriksson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 480
SV: Samhällenas bistyrka och binas Livslängd under Sommar.
« Svar #15 skrivet: 26 mar 2018, 17:13 »
Du vet väl hur många celler det är på en ram av ett specifikt rammått? De första dygnen av augusti månad 2016, så hade jag en Ungdrottning som la 8 hela Lågnormalramar med ägg på knappt 4 dygn. Vilken glädje det är för mig att Hon inte förlitade sig på forskningsresultat....

Danmark lär ha världsrekordet i honungsskörd på ett enda samhälle under en säsong. Det var med en Buckfastdrottning i kupan, och en bit över 300 kg, men jag minns tyvärr inte årtal eller exakta vikten. (det vet säkert någon här på forumet?) Hur många ägg per dygn tror du att den Drottningen la under högsommaren?

Utloggad Tomas Jovanovic

• Antal inlägg: 21
« Svar #16 skrivet: 26 mar 2018, 17:29 »
Du vet väl hur många celler det är på en ram av ett specifikt rammått? De första dygnen av augusti månad 2016, så hade jag en Ungdrottning som la 8 hela Lågnormalramar med ägg på knappt 4 dygn. Vilken glädje det är för mig att Hon inte förlitade sig på forskningsresultat....

Danmark lär ha världsrekordet i honungsskörd på ett enda samhälle under en säsong. Det var med en Buckfastdrottning i kupan, och en bit över 300 kg, men jag minns tyvärr inte årtal eller exakta vikten. (det vet säkert någon här på forumet?) Hur många ägg per dygn tror du att den Drottningen la under högsommaren?
Gratulerar!

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 263
« Svar #17 skrivet: 26 mar 2018, 22:48 »
Thomas Henriksson, jag tycker det är intressant med information från olika håll men tror dessvärre inte att dina kommentarer uppmuntrar till att folk delar med sig. Det är svårt att se hur dina anekdotiska minnesbilder och påstående skulle utveckla det rubricerade ämnet. Du kanske kan starta en egen tråd. ;)

Utloggad Tomas Jovanovic

« Svar #18 skrivet: 28 mar 2018, 14:25 »
Thomas Henriksson, jag tycker det är intressant med information från olika håll men tror dessvärre inte att dina kommentarer uppmuntrar till att folk delar med sig. Det är svårt att se hur dina anekdotiska minnesbilder och påstående skulle utveckla det rubricerade ämnet. Du kanske kan starta en egen tråd. ;)
Tack Björn, för uppmuntran det uppskattas.

« Svar #19 skrivet: 28 mar 2018, 17:54 »
Tack Björn, för uppmuntran det uppskattas.

Att benämna faktiska nedtecknade resultat som "anekdoter" är väl inte uppmuntrande??

Jag tror fortfarande inte att de forskarresultat som du hänvisade till kan gälla samhällen med ordentliga Buckfastdrottningar, och inte här uppe i Skandinavien. Deras äggläggning är väldigt annorlunda, och storleken på samhällena här på våra breddgrader ju är helt annorlunda än nere på kontinenten.

Utloggad Björn Lagerman

« Svar #20 skrivet: 28 mar 2018, 22:19 »
Thomas! Om du har underlag som visar att de Buckfastdrottningar du har erfarenhet av är "annorlunda" vore det absolut intressant att få ta del av sådana jämförelser. Det skulle vara konstruktivt och öka vår förståelse. Kom igen!  :)

« Svar #21 skrivet: 29 mar 2018, 17:53 »
En enkel anteckning:
Tillsatt en inseminerad Drottning 2016 08 01 kl 16. Gett 50/50-lösning. Kontroll 2016 08 05 kl 13. 8st i princip fullspikade ramar.

För mig en fullständigt tillräcklig vet(en)skap om att detta är värt att hålla ögonen på under säsongen 2017...

Utloggad Tomas Jovanovic

« Svar #22 skrivet: 09 apr 2018, 20:38 »
En enkel anteckning:
Tillsatt en inseminerad Drottning 2016 08 01 kl 16. Gett 50/50-lösning. Kontroll 2016 08 05 kl 13. 8st i princip fullspikade ramar.

För mig en fullständigt tillräcklig vet(en)skap om att detta är värt att hålla ögonen på under säsongen 2017...

Till stöd för  påståenden anges nu både datum, och klockslag. Från torr saklighet övergick till  vinklade redogörelsen. Dina påstående, att din drottningen lägger ca 11.200 ägg/dygn visar en mycket enkel och begränsad, opålitlig underlag. Detta saknar stöd i verifierbar vetenskap.  Du önskar och försöker underminera  korrekt forskning som faktiskt är väl dokumenterat. Undrar bara om det finns krav på saklighet, där han/hon inte låter sig styras av sin egen världsbild eller egna fördomar om tingens ordning?

Normalt sett har jag inget tid att åtaga mig demonteringar som detta, men jag känner mig här tvungen att göra det eftersom jag till skillnad från T. Henriksson tror både på forskning och på det som finns mellan två pärmar, och kan mätas-vägas.

Jag skall försöka göra en matematisk korrekt summering,av hans skröna, en LN ram har ca 5,600 arbetsceller x 8 = 44.800 ägg på fyra dygn. Alltså T. Henriksson drottning la ca 11,200 ägg/dygn, På en enda månad  lägger hans drottning. Ca 336,000 ägg. Allt detta händer år 2016 i augusti i slutet av säsongen? Kan man tänka sig astronomisk samhälle med ca 336,000 bin som blev vinterbin bara i augusti?
        Hur gick det på våren 2017 då bisamhällets utveckling kulminerar? Anges inte?  Man kan förvänta sig  att hon klarade kanske minst de dubbla 16 LN ramar Dvs.  89,600 ägg på bara fyra dygn...?

Vad är syfte med dessa felaktigheter och osanningar, det är bara T Henriksson  som vet?  Var gränsen mellan dumhet och systematisk  underminering  av forskning går vet jag inte?

Senaste SBR bok skriver författarna på sidan 142-143; En ung drottning kan under bästa äggläggningsperioden (maj Juli) under gynnsamma förhållanden lägga ca 2 – 3000 ägg om dagen, vidare skriver de, under en säsong 150,000 ägg.

Frågan är vill vi bemöta eller förtiga  ”trams!”    Finns det krav på  korrekt information ”yrkesstolthet”. Skall man förtiga genom att inte argumentera. Vi har självfallet ett moralisk ansvar gentemot de unga biodlare som efter den första eller andra sommarens  umgänge med bin, söker fördjupade information  och svar på sina frågor, de tvingas lösa  trams och skrönor? (11,200 ägg/dygn)
        Är detta gedigen faktabaserad kunskap från en erfaren biodlare?

For man inte ens nämna forskning och en hel del litteratur som finns på området, som pekar direkt i motsatt  riktning
        Jag kan till sist utan att överdriva säga; att  med hittills tillgängliga uppgifter är alldeles uppenbart, att  drottningen ej kan lägga 11,000/dygn.

« Svar #23 skrivet: 09 apr 2018, 21:05 »
är du välkommen till någon av mina bigårdar i juni månad, för att jämföra verkligheten med dina siffror.  ;)

Utloggad Björn Lagerman

« Svar #24 skrivet: 09 apr 2018, 23:15 »
TJ tack för dina ansträngningar att med enkla beräkningar visa på vad som är rimligt.

Utloggad Daniel Isaksen

• Antal inlägg: 1
« Svar #25 skrivet: 12 apr 2018, 23:06 »
Mitt första inlägg eftersom jag inte kan stilla nyfikenheten på något annat sätt.
Forskaren Anna Maurizijo konstaterar att  livslängd förkortas och ambina försvagas kraftigt när de matar många larver,(yngeluppfödning)
Hypotetiskt skulle det vara möjligt för ett smh att ta hand om en tillsatt rekorderlig drottning som är kraftigt äggläggande när dom inte är förberedda?
Känns spontant att jag som biodlare skulle kunna ställa till det rätt ordentligt?

Ska väl tillägga att jag tillhör kategorin av nyblivna biodlare som söker fördjupad kunskap, Därför uppskattar jag att någon vill presentera vad forskare har för teser och speciellt hur dom kommit fram till det.

Jag hoppas att TJ fortsätter med presentationer och uträkningar som jag kan förstå. ;)

Utloggad Tomas Jovanovic

« Svar #26 skrivet: 17 apr 2018, 21:47 »
Mitt första inlägg eftersom jag inte kan stilla nyfikenheten på något annat sätt.
Forskaren Anna Maurizijo konstaterar att  livslängd förkortas och ambina försvagas kraftigt när de matar många larver,(yngeluppfödning)
Hypotetiskt skulle det vara möjligt för ett smh att ta hand om en tillsatt rekorderlig drottning som är kraftigt äggläggande när dom inte är förberedda?
Känns spontant att jag som biodlare skulle kunna ställa till det rätt ordentligt?

Ska väl tillägga att jag tillhör kategorin av nyblivna biodlare som söker fördjupad kunskap, Därför uppskattar jag att någon vill presentera vad forskare har för teser och speciellt hur dom kommit fram till det.

Jag hoppas att TJ fortsätter med presentationer och uträkningar som jag kan förstå. ;)

Hej Daniel och tack för din fråga.
Forskningen inom biodling pågår, kompletteras och ändras ständigt, förhoppningsvis hjälper dessa upptäckter,  oss  att  sköta  bin utan att ställa till  allt för mycket skada för dem.  Så att de blir till gagn och nytta för båda parter.

Ung fruktbar drottning vill vi gärna ha.
Oavsett  drottningens äggläggande förmåga kan hon ej lägga mer ägg en samhällets bistyrka förmår klara av?

Binas livslängd påverkas av många faktorer, men i första hand av kvalitet och kvantitet fodersaft de får som larver. (Anna Maurizio år 1955). Även  min vän professor Kulincevic 2005 ( State University of Columbus, Ohio,USA.)
       Många arbetsuppgifter påverkar deras  livslängd, som t.ex. bearbetning av sockerlösning, yngeluppfödning mm. Enkelt uttryckssätt;  Allt som försvagar bina, förkortar livslängd!

Lycka till.

« Svar #27 skrivet: 18 apr 2018, 17:38 »
Oavsett  drottningens äggläggande förmåga kan hon ej lägga mer ägg en samhällets bistyrka förmår klara av?

Jag har mer än en gång råkat ut för att arbetsbin städar ut nylagda ägg ur kupan. Till exempel då en produktiv ungdrottning tillsatts i en relativt svag avläggare. Så jodå, hon lägger ibland fler ägg än arbetsbina förmår ta hand om, speciellt då hon är ung och grön.

Utloggad Tomas Jovanovic

« Svar #28 skrivet: 18 apr 2018, 20:44 »

Jag har mer än en gång råkat ut för att arbetsbin städar ut nylagda ägg ur kupan. Till exempel då en produktiv ungdrottning tillsatts i en relativt svag avläggare. Så jodå, hon lägger ibland fler ägg än arbetsbina förmår ta hand om, speciellt då hon är ung och grön.

Ännu en Gallimatias från dig. Ja du T. Henriksson. Det kanske beror på att dina drottningar lägger över 11,000 ägg/dag.
Jag har förstått att det finns gott om frisinne och humor bakom denna inlägg.

Tänk vilken gyllene tillfälle för dig  starta en egen tråd. Du gillar rövarhistorier.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #29 skrivet: 20 apr 2018, 09:20 »
Ja,då. smh. kan inte ta hand om mer ägg än smh. har bin till. Detta finner jag självklart.
F.ö. finner jag forumet för bra för att tåla personliga påhopp.Anser att TJ skall hålla sin aggreationer för sig själv.
Anser även att TH har mycket god erfarenheti biodling.