Författare Ämne: En positiv nyhet!  (läst 23794 gånger)

Utloggad Christer Ledel

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 190
En positiv nyhet!
« skrivet: 28 mar 2018, 12:35 »
Jag läste idag en för mig ny och glad nyhet för alla oss med pollinerings- och biodlarhjärta.
http://www.landlantbruk.se/lantbruk/blommande-trada-blir-ekologisk-fokusareal/

Utloggad Tomas Jovanovic

• Antal inlägg: 21
SV: En positiv nyhet!
« Svar #1 skrivet: 28 mar 2018, 14:27 »
Jag läste idag en för mig ny och glad nyhet för alla oss med pollinerings- och biodlarhjärta.
http://www.landlantbruk.se/lantbruk/blommande-trada-blir-ekologisk-fokusareal/
Toppen, det är alltid extra intressant och roligt, när våra älsklingar får lite hjälp.

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 263
« Svar #2 skrivet: 28 mar 2018, 22:27 »
Ja verkligen. Trots att jag är överkänslig när det gäller nyspråk "Ekologisk fokusareal" (Herregud vad de hittar på byråkraterna) Mycket positivt.
Observera särskilt Getärt nedan, det är en försummad växt med stor potential för alla parter!

Här är växterna som får sås på en blommande träda
Ettåriga grödor: honungsört, oljerättika, solros, vitsenap, fodervicker, luddvicker, bovete, blodklöver, perserklöver/persisk klöver/doftklöver, subklöver/grävklöver, foderlupin gurkört och ringblomma.

Tvååriga grödor: blåeld, samt sötväppling (gul och vit).

Fleråriga grödor: alsikeklöver (får inte sås i renbestånd), rödklöver (får inte sås i renbestånd),vitklöver (får inte sås i renbestånd), lusern (flera arter), käringtand, cikoria, kummin, esparsett, fodergetruta/getärt, getväppling, gulvial, rödklint, väddklint, prästkrage och åkervädd.

Källa: Jordbruksverket

Utloggad Elin Andersson

• Antal inlägg: 82
« Svar #3 skrivet: 29 mar 2018, 08:22 »
Hörrni, grabbar! Vad ni skvallrar! Det här är också en nyhet som ska vara med i Gadden som kommer i mitten på april.
Nu vet jag redan på förhand att jag valt ut något viktigt. :-)

(Och jag vill vara tydlig med att detta är ett skojsigt inlägg utan någon som helst kritik till någon.)

Glad påsk!
önskar Elin, kommunikatören