Hej!
Jag försöker hålla mellan 10 och 12 smh per produktionsbigård. I mina trakter minskar medelskörden om jag har fler än 14, men det är såklart lokala floran som bestämmer, och jag har hellre lite tätare mellan bigårdarna än att maxa antalet smh.
Givetvis kan jag köra bilen ända fram, annars funkar det inte.
En sak som påverkar är att kroppen blir trött och effektiviteten minskar, om det är för många smh på samma ställe, den lilla stunden i bilen mellan bigårdarna kan jag pusta och dricka vatten. Om jag behöver en vattenpaus mitt i bigårdsarbetet så förlorar jag tid..
Har testat att ha fyra eller sex per pall, men det trivs jag sämre med, så i de flesta bigårdar står smh på en rad, två och två, jag tycker det funkar bäst, då kan jag öppna alla smh samtidigt, göra jobbet, och stänga alla samtidigt, utan att behöva irra runt kors och tvärs som en iller.
Vid vissa jobb lyfter jag av taket på det första smh och ställer åt sidan, efter jag är klar med det smh flyttar jag taket från nästa samhälle till det jag nyss jobbat i och börjar jobba i smh 2, osv. Efter sista smh går jag och hämtar det tak jag lyfte av först. Alla smh förutom det sista får alltså taket från den som står brevid.
Det sparar ett antal lyft, men det gäller att inte ha anteckningar på taken, då är man snart lost, fråga hur jag vet

Hälsningar
Wilhelm Ydrestål