Författare Ämne: Storlek på bigårdar  (läst 22840 gånger)

Utloggad Gert Kronkvist

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 10
    • Bästtorpsbin
Storlek på bigårdar
« skrivet: 07 nov 2018, 00:20 »
Hej!

Med ökande antal bigårdar känner jag behovet av att standardisera dem för en rationellare drift.

Idag har jag bigårdar med allt från fyra till sexton samhällen. De största, har fyra grupper om fyra, med möjlighet att köra in emellan, så att jag har åtta samhällen på var sida. De uppställningarna trivs jag bäst med.
s
Nu har jag inte har vandrat på många år. Sextonuppställningen skulle fungera bra om jag skulle börja åka ner till höstrapsen igen. (Under åttiotalet åkte jag med rätt många samhällen söderut i Skåne. Tröttnade, men kanske är det dags igen.)

Jag är tacksam om någon vill dela med sig om sina lösningar/funderingar om rationella bigårdar.

Hälsningar
Gert Kronkvist

Bästtorpsbin
Matteröds Maglehult 2746
282 91 TYRINGE
070 149 96 60

Utloggad Elin Andersson

• Antal inlägg: 82
SV: Storlek på bigårdar
« Svar #1 skrivet: 12 nov 2018, 10:12 »
Hej!
Tidigare hade vi flera bigårdar med 2-8 samhällen i varje. De var utplacerade efter bra områden men ibland lite, eller väldigt, otympligt. Det var högt gräs och sly att gå igenom för att komma fram de sista metrarna, och det var inget vidare när man bar på lite större och tyngre saker. Körtiden emellan tog för lång tid. Det var inte så långt mellan varje, ca 10-15 minuter, men tillsammans blev det för mycket efter ett tag.
Så vi flyttade ihop till färre bigårdar med fler samhällen i varje, med tillgång till bil/annat fordon intill. Samhällena står på rad med "p-plats" i ena änden.
En otymplig bigård har vi kvar, för den är i ett Natura 2000-område och den biologiska mångfalden har ökat med 30 procent på två år sedan bina kom dit, så där fortsätter vi att bära en längre sträcka. Det är bara två samhällen.

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Antal inlägg: 197
« Svar #2 skrivet: 12 nov 2018, 18:19 »
Hej!
Jag försöker hålla mellan 10 och 12 smh per produktionsbigård. I mina trakter minskar medelskörden om jag har fler än 14, men det är såklart lokala floran som bestämmer, och jag har hellre lite tätare mellan bigårdarna än att maxa antalet smh.
Givetvis kan jag köra bilen ända fram, annars funkar det inte.
En sak som påverkar är att kroppen blir trött och effektiviteten minskar, om det är för många smh på samma ställe, den lilla stunden i bilen mellan bigårdarna kan jag pusta och dricka vatten. Om jag behöver en vattenpaus mitt i bigårdsarbetet så förlorar jag tid..

Har testat att ha fyra eller sex per pall, men det trivs jag sämre med, så i de flesta bigårdar står smh på en rad, två och två, jag tycker det funkar bäst, då kan jag öppna alla smh samtidigt, göra jobbet, och stänga alla samtidigt, utan att behöva irra runt kors och tvärs som en iller.

Vid vissa jobb lyfter jag av taket på det första smh och ställer åt sidan, efter jag är klar med det smh flyttar jag taket från nästa samhälle till det jag nyss jobbat i och börjar jobba i smh 2, osv. Efter sista smh går jag och hämtar det tak jag lyfte av först. Alla smh förutom det sista får alltså taket från den som står brevid.
Det sparar ett antal lyft, men det gäller att inte ha anteckningar på taken, då är man snart lost, fråga hur jag vet ;)

Hälsningar
Wilhelm Ydrestål

Utloggad Martin Nehmann

• Antal inlägg: 62
« Svar #3 skrivet: 13 nov 2018, 07:02 »
Tänk inte bara på honungen, tänk framför allt på pollen.
I kallt väder på våren/hösten flyger bina inte långt, dvs. att komma igång på våren (och att få mer vinterbin på sensommaren) så behövs det pollenkällor av varierad slag i närheten (= 500 m - 1 km). Varierad pollen eftersom nästan inga pollensorter innehåller alla (10) för bina essentiella aminosyror. Pollenbrist leder till kortare livslängd /mindre produktion av fodersaft /färre danser och sämre kommunikation/sämre immunförsvar / känsligare mot förgiftningar /kannibalisering av ungt yngel, mm.
Detta är i mina ögon den viktigaste begränsningen för antal samhällen per plats.
Vi har tidigare och tidigare drag och därför är en "snabbstart" på våren helt avgörande för honungsskörden.
Har man lyckats med mer vinterbin + snabbstart på våren och fått ca. 50 % mer bin i huvuddraget så får man i alla fall dubbelt skörd!
Kan man dubbla antal bin till dess, så tredubbla man skörden! (inget fungerar lineärt hos bina)
Kort sagt, pollen är viktigast, sen kommer honungen av sig själv.
Jag har fyllt 70, har inte lika många samhällen kvar, (snart på väg till hobby) och har nu mer tid att föreläsa om detta och mycket annat

Utloggad Tomas Jovanovic

• Antal inlägg: 21
« Svar #4 skrivet: 14 nov 2018, 16:17 »
Tänk inte bara på honungen, tänk framför allt på pollen.
I kallt väder på våren/hösten flyger bina inte långt, dvs. att komma igång på våren (och att få mer vinterbin på sensommaren) så behövs det pollenkällor av varierad slag i närheten (= 500 m - 1 km). Varierad pollen eftersom nästan inga pollensorter innehåller alla (10) för bina essentiella aminosyror. Pollenbrist leder till kortare livslängd /mindre produktion av fodersaft /färre danser och sämre kommunikation/sämre immunförsvar / känsligare mot förgiftningar /kannibalisering av ungt yngel, mm.
Detta är i mina ögon den viktigaste begränsningen för antal samhällen per plats.
Vi har tidigare och tidigare drag och därför är en "snabbstart" på våren helt avgörande för honungsskörden.
Har man lyckats med mer vinterbin + snabbstart på våren och fått ca. 50 % mer bin i huvuddraget så får man i alla fall dubbelt skörd!
Kan man dubbla antal bin till dess, så tredubbla man skörden! (inget fungerar lineärt hos bina)
Kort sagt, pollen är viktigast, sen kommer honungen av sig själv.
Jag har fyllt 70, har inte lika många samhällen kvar, (snart på väg till hobby) och har nu mer tid att föreläsa om detta och mycket annat

Tack Martin för  klok och vettig redogörelse, instämmer 100%.