Dan. För någon tid sedan hade jag väl ungefär din inställning till vindkraft. Tyckte det såg lite trevligt ut med de 100 m höga vkv utanför Örebro, vid köpcentrum där. Med ny kunskap har jag dock ändrat åsikt. Att exploatera i princip hela sveriges yta med tiotusentals om inte hundra tusentals vindturbiner, 200-300 meter höga. Tio gånger högre än skogen, kommer förändra vårt landskap totalt. Från tystnad och mörker till ett ständigt brummande som kan uppfattas från flera mil och rött och blixtrande vitt varningsljus som lyser upp natthimlen. Synligt från upp till 8 mils avstånd. Ett kraftverk var 3e km.

Utsläpp av mikroplaster ca 1 g/m2/år som läcker kvicksilver, bly, arsenik kommer att hamna i vattensystemen i de filtrerande organismerna, i fiskarna, i nektarn i pollenet. Vi vet hur ämnen anrikas i ekosystemen. Mekanismerna är kartlagd och välkända. Vi får redan i oss ca 5g/mikroplaster per vecka. Lokala klimatet bakom vkv värms 0,5 - 1 grad och torkar ut jordarna. Flygande fän som insekter, fladdermöss och fåglar dödas av turbinbladen som har en periferihastighet över 300 km/tim.
60 ton epoxiplast/vkv kan inte återvinnas utan måste grävas ner i deponi. Varje 10 000 vkv är alltså lika med 600 000 ton glasfiberarmerad fossilbaserad plast. 100 tusen turbiner är alltså 6 miljoner ton som ska dumpas någonstans.Då återstår fundamenten som inte heller kan återvinnas. Ett fundament består av 1 000 ton betong och armeringsjärn. 100 000 000 ton, hundra miljoner ton som ingen tänker ta ansvar för. Att få dessa mängder på plats har också sina konsekvenser. Det behövs ungefär 250 tunga transporter för att uppföra ett vkv. 25 000 000. Tjugofem miljoner lastbilstransporter på fd små skogsvägar som byggts om att ta 100 m långa turbinblad.
Vindkraft är inte hållbart i något enda avseende. När det inte blåser måste någon annan källa leverera. Du vet säkert att det måste vara balans i varje ögonblick mellan produktion och konsumtion av el. När det börjar blåsa och vindkraften levererar måste övriga dra ner. Dvs turbinerna i vatten- kärn och oljeeldade verk sänker sin rotation med påföljd att de inte kan utnyttja sin potential och dessutom förkortas turbinernas livslängd med ca 30%. Kostnaden härför tas inte av vkv. Det är en myt att vindkraften gör nytta. Tvärtom gör den skada.
Vindkraftutbyggnaden är beroende av skattebetalarnas subventioner. Storkapitalet, från världens investerare söker sig till Sverige som garanterar vinsterna. Stor del av vkv tillverkas i Kina.
Dan, du har ingen grund i dina förmodanden angående mig och försöker med simpla medel kasta smuts genom att förknippa mig genom dina antaganden. Gör inte det.
Jag är långt ifrån expert på energisystem men har börjat förstå att vi är på fel väg. Sverige har unika förutsättningar att skapa hållbara energisystem baserade på vattenkraft, biomassa från skogen, en mindre del från solenergi samt vår teknologiska nivå som kan bidra till utvecklingen av bridreaktorer. Att elektrifiera transportsektorn är inte rätt väg när vi har alternativet metanol.
Biodlingen är en av få näringar som är beroende av både den odlade och vilda naturen. Det är aningslöst att förlita sig på vad politikerna beslutar eftersom de inte har kunskap om dessa samband. Tvärtom måste vi själva förutse, bevaka och påtala hoten. Bara kunskap kan hjälpa oss. Dan, är det något här som du inte håller med om?