Författare Ämne: Bättre marginal på utländsk honung?  (läst 23575 gånger)

ersam

• Gäst
Bättre marginal på utländsk honung?
« skrivet: 13 apr 2008, 21:49 »
Var i affären idag (ICA Maxi) i Alingsås och tittade till honungshyllan i förbifarten. Där fanns ett antal olika märken och varianter men det jag fastnade för främst var Svensk Honungsförädlings produkter.
Där fanns Importerad honung i tre olika storlekar i precis lagom plockhöjd. Svensk honung fanns i två storlekar ena precis bredvid (burken väldigt lik men betydligt dyrare) och den andra gömd vid knähöjd.

Den tanke som väcks hos mig är direkt att man vill styra kunderna till att välja importhonung och är det som jag tror att Honungsförädling är ett vinstdrivande företag så är marginalen betydligt högre på importhonung. Tycker det är synd att man inte har högre tankar om svensk produktion och istället väljer att lyfta fram de produkterna.

Detsamma tycker jag gäller designen (kolla gärna http://www.svenskhonungsforadling.se/website1/1.0.1.0/58/1/index.php). Den är designmässigt en katastrof tycker jag personligen. Den kursiverade skrivstilen som dessutom halvt täcker bilden att den är svensk är otydlig. Dessutom att trycka importerad med hexagonerna som bakgrund är svårtläst - speciellt om man har lite dålig syn eller har bråttom.

Mailade till Honungsförädling om mina tankar om designen för ca 3 veckor sedan - man har inte ens kommenterat synpunkterna.

Jag känner inte till Honungsförädlings verksamhet och affärsidé men jag tycker man borde i högre grad lyfta fram inhemsk honung och vara tydlig med innehållet. Varför kalla sig Svensk Honungsförädling när det är utländsk honung man vill att kunderna ska köpa?

ES

Utloggad Lars Johansson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 33
SV: Bättre marginal på utländsk honung?
« Svar #1 skrivet: 13 apr 2008, 23:24 »
Om HF har bätte marginal på importhonung än på svensk har jag ingen aning om, men jag betvivlar ett det är av den anledningen burkarna är placerade som de är i din butik. HF är ingen stor motpart till stora ICA vid förhandlingar, tror inte de kan ställa så stora krav. och eftersom butiken har samma marginal på alla typer av honung (mer eller mindre) borde de snarare placera den dyrare honungen (svensk) på bra platser, det ger fler marginalkronor.

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
  • Antal inlägg: 156
    • www.honungsmannen.se
« Svar #2 skrivet: 14 apr 2008, 09:09 »
Man kan ju konstatera, t atnackdelen här med att som leverantör ligga bakom ett marknadsbolag som ska sköta både försäljning till de stora drakarna och sen ligga i händerna hur butiken självt bestämmer,  hur varan placeras(det är i och för sig en hel vetenskap om hur konsumenten plockar i hyllan därför olika placering)  HF ligger alltså bakom ett säljbolag som ska sköta honungskrängningen.
Det skapar inte långsiktiga EGNA relationer.
Utmaningen ligger först att bli leverantör till kedjan, sen är utmaning två att ALLA butiker först och främst beställer ut honungen, utmaning tre är att placeringen blir riktig, utmaning fyra att hyllan inte blir TOM under en period innan ny kommit in.
En sak som HF borde göra under en tid är att skaffa sig konsulenter som följer upp hur verkningsgraden av produkten utvecklar sig i butiken och samtidigt skulle detta ge en välbehövlig skjuts att tömma lagerhonung i andra ändan, detta skulle för biodlare göra att det sk honungsberget skulle
minska fortare med resultat att situationen inte behöver vara så upphetsat med nödig sänkning av inpriset.
Samtidigt skulle konsulenten se tydligt att etikett och burk profileringen är en katastrof då förväxlingen är uppenbar med den importerade.

Men de biodlare som bestämt sig att leverera i bulk till HF förlitar sig till att de med mångårig erfarenhet och arbetsmetodik är lyckosamma med honugslevernserna och genomträngning till livsmedelskedjorna som borgar för avsättningen.

Men vad har vi sett nu då jo ett lager som ligger och växer, alltså borde en satsning på andra änden =marknadsföring varpå sin plats.

Konkurrenterna har lyckats då antalet sorter i hyllan exploderat oavsett
flytande eller andra sorter, denna mängd av tillgänglighet kan både öka konsumtionen vilket livsmedelskedjorna tror men samtidigt tar detta marknadsandelar också av andra, enda raka är marknadsföring av inhemsk honung av alla, alltså även biodlare i olika former i butik eller utanför (ej på torget)

Vad tycks har jag kommenterat nåt jag inte har och göra med ?

ersam

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 apr 2008, 14:31 »
Det är ju ofta leverantören själva (andra varor) är ute i butik och plockar och lyfter fram det som ska sälja - placeringen är oerhört viktig. Väljer man att butiken ska ställa som man vill - riskerar ju det billiga komma främst. Att sedan etiketten är så intentsägande och förvillande lik gör inte saken bättre.

Tilläggas kan att den lokalproducerade honungen med egen etikett stod i blickfånget främst i hyllan. Tror att den säljer bäst! Trots lite "billig" etikett så kändes den mer seriös än de andra.

ES

Marie Johansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 apr 2008, 09:33 »
Jag tror att många kunder idag vet att det är de som får betala marknadsföring och fina etiketter så den enkla produkten kan många gånger sälja för den skull. Visst blir många lockade av reklam (se på coca cola) men trenden med närodlat och miljövänligt går ju framåt nu.

Jag har hört att HF köper utländs honung för 2 Euro.
De har länge klagat på att de inte har vinst på svensk kristalliserad honung.

wictor

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 apr 2008, 21:24 »
Intressanta inlägg kommer kring den marknadsföring som just nu bedrivs av bolaget Svensk Honungsförädling AB.

Frågan kan få flera olika angreppsvinkar.
Här kommer nummer ett:

Bolaget har tydligen valt att sänka sitt inköpspris från svenska leverantörer av svensk honung.

Sett ur rent företagsekonomiska aspekter verkar det ju vara en helt korrekt linje som företaget slagit in på. Givetvis måste ett företag gå med vinst. Och den erkänt skicklige ekonomen Christer Ankarlid gör just detta, ser till att företaget går med vinst.

Varför gör Christer Ankarlid detta? Han är tvingad av svensk bolagslagstiftning att göra EXAKT det som ägarna har gett honom mandat till. Christer kan inte gå runt och hitta på något av egen kraft och utifrån egna preferenser.
Det finns en styrelse i bolaget Svensk Honungsförädling AB. Styrelsen ger order, VD Christer försöker fullfölja de order som getts honom. Att ihågkomma, speciellt för alla medlemmar i SBR, är att en av styrelsemedlemmarna i HF är Åke Sandqvist, direkt utsedd av SBR. SBR är majoritetsägare i HF. Nu kommer jag att skriva majoritetsägare med stora bokstäver - MAJORITETSÄGARE - och min förhoppning är att budskapet därigenom går fram. Det är SVERIGES BIODLARES RISKFÖRBUND som gett HF mandat att sänka priset.

Alltså, om någon behagar klaga på att inpriset till HF sänkts, så skall denne inte klaga på VD Christer, utan snarare klaga hos styrelse som representerar ägarna till HF. Bland annat då SBR-s Åke Sandqvist, alldeles speciellt eftersom SBR är majoritetsägare och Åkes röst härigenom väger tyngst.

En styrelse ger i uppdrag åt en VD att utföra. Åke har den tyngsta rösten i HF, han har alltså gett den tyngsta rösten åt VD Christer att SÄNKA priset på svensk honung. Något att betänka innan medlemsavgiften betalas?

Men kanske några frågor till styrelsen för HF, med majoritetsägare SBR, representerat av Åke Sandqvist, Nils-Erik Persson, Jan-Olof Bengtsson att fundera över.
Tips på frågor till dessa herrar:
- Varför gavs mandat åt VD Christer att sänka inköpspriset på svensk honung?
- Varför låter vi HF marknadsföra svensk och importerad honung i snarliknande förpackningar, burkar med etiketter så lika att kunderna inte ser skillnad utan enbart låter det lägre importpriset styra, UTAN att informera tydligt om att detta är just import - OCH att den andra burken för några kronor mer innehåller honung från de egna äppelträden, plommonen, körsbären?
- Varför gav vi inte order till VD Christer att ta fram vackrare etiketter till den svenska honungen som måhända ger kunderna en impuls att köpa en inhemsk produkt till något högre pris?
-Varför ger vi inte säljbolaget (som sköter "marktjänsten" på MAXI, Willy´s och COOP m.fl) uppdrag att LYFTA FRAM den svenska honungen genom aktiva butiksinsatser?
-Varför ...

En till angreppsvinkel, nummer två:
Vad betyder namnet "Svensk Honungsförädling"?
Vad är "förädling"?
Betyder det att honung inte är en tillräckligt "ädel" produkt? Betyder det att produkten blir mer "ädel" efter tillsats av diverse sockerlösningar? Eller betyder det att honungen blir ännu mer "ädel" om man tillsätter varierande smaktillsatser?
Är detta något som SBR ställer sig bakom, att gömma vår svenska honung bakom ett skynke och påstå densamma vara svårsåld om man inte "förädlar" densamma?

Jag kan ju garantera att min honung, nyslungad och god, är en "ädel" produkt. Mina kunder instämmer, de ringer redan och bokar höstens skördar...

Men kanske SBR-ägaren till HF vet mer, kanske min horisont är för låg och min uppfattning om "ädel" verkar alltför banal i denna tid när allt verkar påverkas genom köptemplens glasfasader och fjärrstyrda skjutdörrar, här där Mammon är den store Guden som kräver vår fulla tillbedjan och hängivenhet. Nu när allt kan säljas bara det är billigt och kommer från Kina.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #6 skrivet: 17 apr 2008, 08:37 »
En mycket bra skriven artikel. Föreslår att Du skickar in den till Bitidningen
som införande under "Insändare"Om det sedan refuseras är en annan sak.
Men då bevisas att SBR-medlemmarna inte skall informeras av fakta.

Utloggad Bo Olofsson

• Antal inlägg: 42
    • http://bossebi.se
« Svar #7 skrivet: 17 apr 2008, 16:31 »
Håller fullständigt med Björn om din artikel! Mycket bra formulerat. :)
Bättre med en svärm i "trägårn" än tio i skogen.

ersam

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 apr 2008, 21:01 »
Kan någon förtydliga HFs struktur. Ovan nämns att SBR är majoritetsägare. Vilka andra ägare finns? Vad är uppdraget för HF? Måste en firma som kallar sig "Svensk..." hålla på med importhonung - eller är man beroende av det "segmentet"?

Såsom nybörjare är jag lite nyfiken vad man kan få ut per kg beroende på olika kanaler. Är själv intresserad av kundkontakter och är beredd att i högre grad "förädla" produkten - dvs göra nått mer än leverera 140 kg-hinkar.

Vet att man i andra trådar uppmanas tänka timkostnad och affärsmässigt. Även om jag inte är där på långa vägar så vill jag ändå ha med mig det tänket in i rörelsen.

Hur gör ni?

ES

wictor

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 apr 2008, 06:40 »
Ägarförhållande
Svensk Honungsförädling AB ägs av Sveriges biodlare och LRF:s utvecklingsbolag LEAB.
Majoritetsägare är Sveriges Bilodlares Riksförbund med en aktieandel på 45%.
LEAB har 39% och resten av aktierna är fördelade på distrikt, lokalföreningar och enskilda biodlare.

Styrelse
Ordförande: Gösta Rappe
Styrelseledamöter: Åke Sandqvist SBR och Christoffer Rinnman LRF.

Suppleanter: Nils-Erik Persson SBR, Jan-Olof Bengtsson SBR och Thomas Andersson LRF