Författare Ämne: Spara foderramar?  (läst 2304 gånger)

Fru Björklund

• Gäst
Spara foderramar?
« skrivet: 10 maj 2010, 09:17 »
Hej!
Jag har min första vår med två samhällen. Det ena var så svagt efter vintern att jag beslutat att slå ihop det med det starka samhället. Jag har med hjälp av böcker försökt att syna det för sjukdommar och dylikt, men ej funnit något tydligt fel. I det svaga samhället finns mycket foder kvar sedan vintern. Jag undrar nu om jag kunde få några synpunkter på om jag ska spara dessa? ( i så fall; vid vilket tillfälle kan jag senare komma att ha nytta av dem om jag sparar)eller ska jag flytta med dem till det nya samhället? Går de garanterat åt under säsongen eller kan det komma att bli kvar vinterfoder som senare hamnar i honungen?

Kommentera och motivera gärna dina erfarenheter då det underlättar förståelsen när man är ny :)

Klims

• Gäst
SV: Spara foderramar?
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2010, 22:22 »
Så länge du inte har misstanke om sjukdom kan du spara foderramar. Speciellt om de är helt täckta.
De är lämpliga att använda för att stödfodra t.e.x. avläggare med. Jag hade ett samhälle som dog under vintern ( de fick snö över sig och var en avläggare ) där har jag sparat två foderramar i gott skick och givit dem till två nya avläggare, smälte ner resten. Är det utsot på dem skulle jag inte spara dem. Betydligt billigare än apifonda.

Om det sammanslagna samhället behöver foder ge dem ramarna. Eventuella sjukdomar har du ju ändå fått med när du flyttade bina. Däremot skulle jag byta gammalt vax speciellt om det är från tiden före köpet. Det finns några sporbildande sjukdomar som förs med vax.

De går inte garanterat åt om bina hittar tillräckligt med nektar och pollen. Däremot har du fodrat dem med socker så får du ju se till att de av misstag inte kommer med i skattningen.

Lycka till

/Håkan B.

Fru Björklund

• Gäst
SV: Spara foderramar?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2010, 09:57 »
Tack Håkan!
Jag ska syna ramarna en gång till. Två av foderramarna var som du sa gammla och mörka så de kanske jag inte ska använda. Tre anda var täckta och i någorlunda gott skick.
/Linda