Författare Ämne: Svärmlåda  (läst 5072 gånger)

Utloggad Hasse Wiklander

• Antal inlägg: 5
Svärmlåda
« skrivet: 05 dec 2010, 15:23 »
Hej Bivänner! Eftersom jag inte kan finna någon bra låda för att fånga svärmar ämnar jag bygga en sådan. Det materiel jag tänkt mig är masonit av bra kvalité. Då blir den lätt att hantera. Storleken ska vara ungefär så att den rymmer sex lågnormalramar. Är det någon av er som har en bra ritning till den låda jag tänker bygga vill jag gärna att du meddelar mig det. Många hälsningar// Hasse W

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
SV: Svärmlåda
« Svar #1 skrivet: 05 dec 2010, 16:31 »
Keep it simple: Flyttkartong #28494. 15 kr. Plats för sju ramar, häfta fast två rambärarlister, måtten på webbsidan stämmer inte.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Flyttkartong/

Vill du ha en rejälare säk, kolla in LPs avläggarlåda.

Utloggad Torbjörn Eckerman

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 11
« Svar #2 skrivet: 08 dec 2010, 22:55 »
Om man vill göra det riktigt enkelt så använder man en vanlig sopsäck. Det tipset fick jag av en finsk biodlare för några år sedan, och har praktiserat det ett flertal gånger de senaste åren, och det fungerar suveränt! Tejpa fast kanten på en stadig ring, så det blir som en håv. Sen kan man vid behov fästa den på ett skaft. Bina är väldigt lätta att hälla ur säcken, och dom klarar även en kortare förflyttning instängda i säcken, trots att den är lufttät. Vid lite längre transport kan man ta en slangstump och blåsa in lite mera  luft i säcken, innan man knyter fast. Prova!

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #3 skrivet: 12 dec 2010, 13:57 »
Otestad prototyp på avläggar/svärmhämtar/transport -låda. Vid svärmar kan man låta bina etablera sig och bygga ut några ramar innan man hämtar hem lådan.

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 971
    • Lillabi
« Svar #4 skrivet: 12 dec 2010, 14:18 »
Hur fixar man lufttillgång och flusteröppning ?
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 330
« Svar #5 skrivet: 12 dec 2010, 19:19 »
Varför balansera med  lådor uppe i trädtoppar eller på taknockar? Om man måste klättra så kan man ju i varje fall inte både hålla fast sig och hålla i någon låda samtidigt som man skakar/borstar ner svärmen.  En bisvärm är inte värt att bryta nacken för.
Det som verkligen funkar är den gamla hederliga svärmfångarhåven, artikelnr 149 hos biredskapsfabriken.se. Man kan använda ett långt skaft vid behov, eller inget skaft alls. När bina är nedruskade i håven stänger man den på ett ögonblick genom att rycka till i den, det är en metallbygel som fälls. När bina är i håven kan man göra vad man vill med dem, stoppa dem i bilen för hemfärd eller tömma dem i en lämplig bostad.  Man öppnar håven nertll och låter bina rutcha ut. Jag har hört detta av en gammal farbror, för mina bin svärmar aldrig. Skämt å sido, håven är fenomenalt bra, den som hittat på den har verkligen tänkt till, bina fastnar t.ex inte i nylontyget  utan glider smdigt ut.