Är det inte så att rekordskörden bygger på tecknade leveranskontrakt till HF, redan tidigt i våras innan något hade börjat blomma???
Enl min bedömning i Västvärmland försvann/torkade vårrapsen bort . Höstrapsen klarade sig bättre..., dvs den som såddes redan på hösten året före. (bönderna plöjde ner rapsstänglarna på vårrapsen) ljungen blommade endast en kort tid utan att ge någon nektar.
Honungen mellan dessa ytterligheter är normal.... Lokala variationer förekommer givetvis, men att säga att det blev rekordskörd är att överdriva grovt.
Att i augusti månad skriva i tidningarna om rekordskördar(???) är bara ett trick att få ner inköpspriset på honungen för HF, som de sedan säljer med god förtjänst i januari-mars 2007...
Den som uttalar sig är givetvis högsta hönset för Honungsförmedlingen i Mantorp som vill köpa in honung så billigt som möjligt från mindre ont (kanske aktieägare), anande biodlare och sedan sälja densamma dyrt.... (Förutom redan tecknade kontrakt) De som inte tecknat kontrakt får troligtvis lägre pris....
Detta är endast vad jag själv tror och bygger inte på fakta, men man undrar????
Även om du inte uppnått kontrakterad skörd behöver du ju inte leverera...
Någon annan storbiodlare kanske bjuder 3-6 kr mer/kg för din fina honung.
Dina egna honungskunder kommer ju i första hand och HF ett ställe dit du kan sälja honung du inte själv har avsättning för.
Någon som vet mer om prisbilden av inköpspriser svensk honung?
Du kan leverera vad du tycker , men levererar du för mycket får du givetvis lägre pris för honungen som inte du kontrakterat för (dvs mer än kontraktet)...
Allt bygger ju på vad båda parter anser är FAIR PRICE .....
Rör nu riktigt i hinkarna på er skörd, för undvika grovkornig honung....
Blanda inte olika honungstyper i en pott, utan sälj den som sorthonung och kunderna säger..... Finns det mer än en sorts honung????..... DET HADE JAG INTE EN ANING OM....Det kan de större biodlarna inte göra som eftersträver en likformig/smaklikriktig honung året om... Billigare vid stordrift... men man förlorar kvalitén.... Allt blandas i en pott (Raps/ljung/ lind/klöver/ hösthonung/sommarhonung) för att eftersträva likformigheten. Med flera sorters sorthonung.....
Jämnför gärna olika whiskeysorter, single malt/och blended whiskey och DU förstår vad jag menar....
En del får man halsbränna av.... (med eller utan is...) Andra blir lyckliga....
(utan is).
Lycka till