Författare Ämne: Flytande honung.  (läst 21124 gånger)

Utloggad Kurt Söderman

• Rolfserud
  • Antal inlägg: 68
    • Rolfseruds Biprodukter
Flytande honung.
« skrivet: 11 okt 2006, 20:46 »
Tack Björn,

Det kliade i pekfingrarna så måste kommentera.
Den som frågar får ju svar i detta förträffliga forum.

Har lärt mig något nytt om HMF-halter osv. Att värma honungen inom kontrollerade temperaturer går tydligen bra, om man använder honungen till invintringen. Men blanda in den  i  den riktiga honungen, av rent ekonomiska skäl???, det avsäger jag mig. För lite förändrad är allt,  den uppvärmda honungen trots allt...??? eller??

Jag använder en skruv till mitt avtäckningsvax och honungen jag får ut är pollenrikare än den i vanligt slungade honungen. Hälsokostare gillar den.
Pressar givetvis ur honungen i rumstemperatur så ingen ökning av HMF:n där inte....
Restprodukten/honung tvättar jag ur vaxet. Vaxet blir dels lättsmält och av honungsvattnet gör man honungsdricka eller ännu bättre MJÖD ...
Men planera tillverkningen i förtid med damajannar. Det blir snabbt. om inte, blir det vildjäsning  och då blir det sk-t och på sin höjd dålig honungsvinäger....

Varför mata bina med uppvärmd honung???

Använder KRAV-biodlarna också uppvärmd honung om det finns och kompletterar med ekologiskt socker??? Tror inte det.... eller????

Fram för mer kommentarer och ideér....

Vi lär oss hela livet......
Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter

Mats Jedmo

• Gäst
Flytande honung.
« Svar #1 skrivet: 12 okt 2006, 12:42 »
Varför mata bina med uppvärmd honung ?

Jo i mitt fall är det så här:
1: Avtäckningsvaxet lägger jag i "silpåsar" som jag kör i slungan, den honungen går sedan med den vanliga honungshanteringen genom grovsil, finsil, rörning & tappning på burk.

2: Det halvtorra vaxet som jag får ur silpåsarna innehåller fortfarande lite honung vilket gör vaxet "smuligt" vid omsmältning alltså värmer jag på detta till ca 35-40 grader för att få ut lite mer honung, det är denna honung som jag pga. att den är uppvärmd, om än LITE, som jag inte blandar ner i den rena honungen & alltså istället ger den till bina på våren som ett utmärkt drivfoder alternativt i Apideorna av samma skäl.