Författare Ämne: Honungspris!?  (läst 35162 gånger)

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
Honungspris!?
« skrivet: 03 aug 2006, 16:48 »
Håller just på att tappa honung på 700 gr burkar och funderar vad ni brukar ta betalt, när ni säljer direkt till konsument.
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Anders Laby

• Gäst
Honungspris!?
« Svar #1 skrivet: 03 aug 2006, 20:56 »
Hej Mikael,

Honungen från södra Dalarna  som jag säljer ligger till konsument på 55-60 kr per 700 grams burk.

Sen finns det ju naturligtvis dom som både ligger högre och lägre i pris.

Med vänliga hälsningar

Anders

Utloggad Allan Cederholm

• Antal inlägg: 20
Honungspris!!!
« Svar #2 skrivet: 04 okt 2006, 14:45 »
Hej! Jag försöker att få betalt för min honung! Efter det dåliga året 2004 då det var lite bin här i Halland(bidöden  upp till 60%) och skörden blev liten, har jag tagit betalt av konsumenterna. Nu har de "lärt" sig att honung kostar pengar och därför undviker jag att sälja honungen för billigt nästa år!
Vad tar jag då
2004 tog jag 70skr för 700gr burk och 40skr för 350 grams.
2005 tog jag 65 skr för 700 grams och 35skr för 350 grams. dessutom så tog jag 100 skr för 700 grams burk Ljunghonung och hälften för 350 grams. sålde nästan alltihopa förutom en liten del som jag sålde till en annan försäljare i burk med min etikett.
Jag hade 12-15 burkar kvar tills i år men de sålde jag på första marknaden jag stod på, jag sålde även provburken utan etikett för en tjuga!!
I år blev det inte så mycket ljung utan det blev hösthonung istället. den tappade ja på 500gr burkar och tog 60skr/burk. Det enda negativa som jag reflekterat över är att den "vanliga sommarhonungen" blir lidande så länge det finns "specialsortiment" kvar att sälja!! Men å andra sidan så är det bättre kilopris på specialen!!! Det finns alltid kunder som påpekar att de kan köpa honung billigare någon annanstans! dessa håller jag med att så är det, men dessa skulle ju ändå inte köpa av mig så det spelar ingen roll. Det svåra är större biodlre som dumpar priset vilket påverkar oss övriga! Jag hoppas att ingen inom vår egna kår säljer sig för billigt! om i så fall Vad för fel är det på den honungen ?????????

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
Honungspris
« Svar #3 skrivet: 05 okt 2006, 11:14 »
Allan

Visst skall vi alla kämpa för att hålla uppe priserna. På lokala marknader går det att sälja egenproducerad honung för uppåt 100 kr kilot, det gör jag också om jag får tid över till sådana nöjen. Men när man är yrkesbiodlare och hanterar mellan tio och femtio ton per år så gäller andra förutsättningar än för den lille biodlaren. Man betalar bl.a skatt på sina intäkter.

Kan du ge exempel på större biodlare som dumpar priset? Detta skulle påverka er övriga säger du.  Vilka är dessa övriga?

Hobbybiodlarna kan sälja sin honung skattefritt till grannar, på marknader och till HF, de kan dumpa priserna hur lågt som helst utan att det drabbar deras ekonomi. När man lever på sin biodling går inte detta, honungen måste säljas så dyrt det bara går, och varenda krona beskattas.

Man måste nog skilja på företagande och hobby. Hobbybiodlarna kan alltid försörja sig på annat, lönearbete eller pension. Som yrkesbiodlare är man i en helt annan sits, då måste man få ut en vettig lön av sitt arbete, precis som i vilket annat företagande som helst.

Hälsningar
Dan Levin

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
Hobbypriser 2006
« Svar #4 skrivet: 07 jan 2007, 21:05 »
Jag är hobbybiodlare och så här gick det 2006.

Jag försöker få ner förpackningsstorleken, det verkar vara ett stopp vid 60 kronor, oavsett  storlek. Detta fenomen är känt inom marknadsföring. Prisdumpning har jag inte sett utan tvärt om tar de jag pratar med hyggliga priser och bör inte vara ett hot mot yrkeskåren.

Mina kunder frågar efter "sån där flytande" honung. Följdaktigen gör jag det lätt för mig och tappar direkt på flaska (250 ml, Töreboda 195-030) med sigill, sortettikett (tex Töreboda 400-013) uppe och ursprungsmärkningen (400-016 + stämpel från Vistaprint) i botten. Flera har sagt att de tycker färgen är så vacker och att vanliga ettiketter skymmer. Denna går på försommaren för 40 kr styck och på hösten för 45 kr (inslag av ljung). Detta är min huvudprodukt och ger ett kilopris på 160-180 kr men hög kostnad för emballaget drar ner.

700 gr säljer jag bara på sommaren och då för 60 kr, på hösten när jag fått ljung så går 350 gr burkarna för 45 kr.

En torghandlare köpte några lådor för 50 kr/700gr. Han tog 60 kr och hade i sin tur stamisar som bokat lokal honung.

Nackdelen med att sälja ut direkt är att jag inte har något att erbjuda så här års. I den skala jag håller på skulle det fungera med att ha några gamla frysboxar för att hålla fiskarna varma året runt.

Ifall man studerar Excel-bladet här på siten så ser man att nästan all potentiell vinst sker i förädlingen/tappningen. Val av förpackning, lokal koppling och försäljningskanaler är för mig kritiska.

År 2007 räknar jag med att hålla samma priser. Dock satsar jag på att utöka och då blir det ju mindre honung.

Det finns ingen skillnad mellan hobby och yrkesmässig biodling när det gäller kundens betalningsvilja och det är de priserna vi skall ta.

Utloggad Allan Cederholm

• Antal inlägg: 20
Honungspris!?
« Svar #5 skrivet: 18 jan 2007, 19:41 »
Hej Dan! Ybadmin

Jag har funderat på ditt inlägg och det har givit mig en del huvudbry! Jag upplever ditt inlägg som lite motsägelsefullt i förhållande till mitt inlägg! Jag fick för mig att mitt inlägg var avsett att uppmuntra biodlare att ta betalt för honungen! Om de gjorde det så gynnas vi alla genom ökade intäkter med samma kostnader för vår biodling.
Ditt inlägg här ovan är uppdelat i fyra stycken och jag lämnar synpunkter på vart och ett av dem!

1. Du samtycker att vi ska hålla priset uppe men samtidigt skriver du att för yrkesbiodlaren ?gäller andra förutsättningar än för den lille biodlaren?! Jag får uppfattningen att yrkesbiodlare måste sälja sin honung billigare för att de betalar skatt på sina intäkter. Men samtidigt drar ni ju av för alla era kostnader? Det kan inte hobbybiodlaren göra! Om du inte har tid att sälja din honung på lokala marknader så får du precis som vi små biodlare sälja honungen till Honungsförmedlingen (HF). Då du är momsredovisningsskyldig så utbetalas moms till dig. Så icke till hobbyodlaren som köper biodlingstillbehör inklusive moms! Hur vi biodlare prioriterar vår tid för biodlandet respektive försäljning av våra produkter är ju upp till var och en!

2. Jag vet med säkert om en (1) yrkesbiodlare som jag tycker säljer svensk honung för billigt! Vad som anses vara att dumpa priset får var och en avgöra, men 30 skr för en 500grams burk tycker jag är nära dumpning. Dessutom är den förpackad i glasburk med plåtlock, sigill och etikett. Emballage för burkarna tillkommer också! Jag finner ingen anledning att utlämna någon på forumet angående detta! Det råder som bekant fri konkurrens! För övrigt är det väl allmänt känt att du kan köpa svensk honung från Mantorp billigt på tex ICA när de använder just honung som ?lockvara?.

3. Här håller jag med dig men jag förstår inte vad detta har för anknytning till mitt inlägg? För övrigt skriver du att ?honungen måste säljas så dyrt det bara går? vilket jag inte får uppfattningen av i första stycket av ditt inlägg! Återupprepningen angående skatten så får jag hänvisa till punkt 1.

4. Självklart måste man skilja på hobby o företagande! Men många företag är ju från början en hobby som har växt och givit ett överskott så att det till slut går att få ut en vettig lön! Dilemmat är väl när det växer så mycket att man inte ?hinner med att förvärvsarbeta? på vanligt sätt! Biodlingsföretagarna håller ju kurser så att vi vanliga hobbyodlare ska våga växa! På så vis blir vi konkurrenter och tar marknadsandelar av varandra om vi bor för nära. Detta i sin tur resulterar i konkurrens om kunderna och vi tvingas sänka priset!

Till sist var detta inte menat som någon uppläxning av någon men att skriva inlägg till forumet bör göras med vis eftertanke tycker jag! Kanske inte så lång eftertanke som jag behövde! Med detta så anser jag saken utagerad!

Önskar er alla ett trevligt biår 2007 och grattis till er alla som kan få riktigt bra betalt för honungen!