Författare Ämne: Ljunghonung  (läst 28996 gånger)

Stellan Gedell

• Gäst
Ljunghonung
« skrivet: 09 sep 2007, 10:45 »
Ljunghonungen jag fått ger mej glädje och bekymmer.

Jag tycker dess smak är fantastisk och mina kunder frågar ofta efter den  :).

...men...

Ramarna är fulla med "klister". Visst, sjölisen gör underverk men det tar tid. Om slungningen är tröttsam är silningen rena mardrömmen.

Skall jag ta betalt för allt extraarbete jämfört med sommarhonung blir priset HÖGT! Ni som också har mycket ljung, hur gör ni. Är ni tacksamma för ljungen eller försöker ni undvika den just för den arbetsmängd den innebär?

Finns det någon där ute som har rationella metoder att rekommendera?
  • Slungning: Automatisera sjölisen? Mosa alltihopa och flytta problemet till silningen?
  • Silning: Silcentrifug lär inte ta så många kilon innan den är igensatt. Karusellseparator är kanske en lösning? Eller är det bara att värma allt till 50 grader och drita i kvalitetsaspekter?

Som ni förstår är jag ganska uppgiven. 2 dagars slungninsjobb och mindre än 20 % slungat. Nästa år har jag dubbla mängden - det blir då 20 arbetsdagar bara för slungningen av detta. Visst är det bra att få beläggning på firman, men men....

Många frågor, har någon något klokt svar, undrar
/Stellan

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
SV: Ljunghonung
« Svar #1 skrivet: 09 sep 2007, 18:59 »
Jag har inte mycket erfarenhet av ljunghonung men som det låter är det största problemet silningen. Varför inte investera i en klarningstank? Då borde saken vara ur världen. :)
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Lennart Fröjd

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 359
« Svar #2 skrivet: 09 sep 2007, 21:26 »
Nej klarningstank är i stort sett meningslöst när det gäller ljung, det flyter knappt upp något alls och värmen har svårt att fördela sig (honungen blir bara varm närmast kanten). Däremot kan tanken bli en enda stor "geleklump" som man måste röra upp för att få ut. Att försöka sila i vanlig strutsil är hopplöst, ungefär som att sila havregrynsgröt. Allt bara för att ljunghonung är tixotrop i motsats till nästan all annan honung.

Skulle tro att en karusellseparator kan vara lösningnen för dig, den är dock lite speciell att köra. Vill gärna bli obalans så den måste passas noga. Skålarna är ju rätt små så de måste tömmas ganska ofta och då gäller det att få jämvikt när man startar om den. Dock silar den bättre ju mer "gröt " det är i skålarna. Större separatorer är så klart bättre men de är så dyra och inte helt okomplicerade.
Jag säljer min honung osilad/orörd till uppköpare som har karusellseparator men får tyvärr inte ut något större merpris för ljung jämfört med vanlig honung (vilket vansinne egentligen!) främst pga att den är så jobbig att sila för honom.

Sjölisen går att motorisera, det lär finnas tre olika lösningar på marknaden och jag har sett både elmotor (typ vevaxel som snurrar och vevstake som drar i handtaget, justerbar slaglängd) och tryckluft (kolv med elstyrda ventiler). Honningcentralen säljer någon av modellerna, vet inte vad det kostar. Ännu bättre är den Nya Zeeländska honungslossaren (Boutelje, säljs av Swienty), den är tryckluftdriven och automatisk (bara att stoppa i en ram så startar den) och den har också avskrapare som håller nålarna rena. En suverän maskin byggd för proffs men tyvärr kostar den naturligtvis därefter, har för mig att den går på runt 70 000+moms. Den finns också som helautomatisk integrerad direkt efter knivavtäckaren, allt löper automatiskt och ramarna kommer ut på rad färdiga för slungan, men då är priset det tredubbla...
Lennart

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #3 skrivet: 10 sep 2007, 20:37 »
Silcentrifug. Det funkar med ljung. Man kan köpa löst plastnät modell finsil och skära till i korgen. Vid små mängder kan man kanske sy påsar av nätet att hälla honungen i och köra i en vanlig slunga? Vid större volymer kan man använda en liten "propeller" i sump driven av elmotor att slå sönder klumparna före silning.

http://beeman.se/biodling/ljung/ling-2-nf.htm

--
P-O

Stellan Gedell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 sep 2007, 06:37 »
Tack för råden!

Jag fick låna en silcentrifug och med den klarades grovsilning och en första finsilning. Med en extra finsilning (som rann på bra) tog jag bort det småvax som passerade silcentrifugen.

Då mycket vax följde med från sjölisen och slungan satte silcentrifugen igen fort. Den är besvärlig att rensa, men tipset att ha ett löst plastnät tror jag löser detta problem också.

Jag ser inte ljung som ett problem längre tack vare era råd, tack igen.

/Stellan

Utloggad Mats Larsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 95
« Svar #5 skrivet: 07 okt 2007, 16:45 »
Hej Stellan, kul att höra att du fick ordning på ljungen med silcentrifugen. Vi stod med samma dilemma här i Strömstad för 2 år sedan men vi köpte en karusellseparator just för att kunna köra större mängder mer obehindrat. Från slungan in i sep och vidare till mjölktank med finsil. Har funkat toppenbra och används både till sommar samt ljunghonung. En annan fördel med separatorn är att den kan fungera som pump vid behov.
mvh    mats larsson    Krokstrands bigårdar