Författare Ämne: Sälja honung, vart?  (läst 34372 gånger)

Anette Svensson

• Gäst
Sälja honung, vart?
« skrivet: 14 okt 2007, 19:38 »
Finns det någon annan uppköpare av honung än honungsförmedlingen i Mantorp?(Tycker de verkar betala rätt dåligt.)

Jag vill utöka successivt, men måste veta att jag har avsättning för den honung jag inte burkar själv och säljer direkt.

Någon som har tips?

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
SV: Sälja honung, vart?
« Svar #1 skrivet: 14 okt 2007, 20:32 »
Egentligen är det inte så dåligt som HF betalar för honung i bulk. Det ligger mycket högre än världsmarknadspriset.Kina försöker komma in i EU igen med priser runt .86 E = 8 kr Kg Argentinsk honung 15-20 kr/ kg
Men kan Du sälja till vänner och bekannta bör Du få c:a 60 kr för en 700 g.burk. Det ger 85 kr Kg  Priser med moms.
Om Du vill sälja till en ICA butik bör Du få 40 kr + moms eller litet till, men då bör Du först konferrera med det lokala miljö och hälsokontoret.  De kan ha synpunkter på Din tappningslokal.Till affär talar man alltid pris utan moms
Sedan finns det större biodlare som köper honung till ett pris liknande HFs eller ett spår högre.
Näringsidkare betalar på årets vinst arbetsgivaravgifter och skatt.

Utloggad Peder Lilja

• Antal inlägg: 796
    • kårstadhonung
« Svar #2 skrivet: 15 okt 2007, 08:23 »
Anette du verkar vara en driven kvinna!

Har du sökt till KY-utbildningen i Garpenberg?
Det kan jag annars varmt rekommendera, där får du en gedigen kunskap, ett brett kontaktnät om "allt" inom biodling samt inte minst trevligt.
Du hittar länk på bf:s förstasida.
och är det nåt annat ang. detta maila gärna undertecknad. så kan jag hänvisa vidare om jag själv inte kan svaret.

Peder Lilja

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #3 skrivet: 15 okt 2007, 12:06 »
Anette! Du ställer bra frågor.

Jag fick ett gott råd av Bo-Göran när jag ringde rådgivningen (måndagar, kostnadsfritt för medlemmar).

Man skall dela på verksamheten i två. En honungsproducerande del (sälja grovsilad på bulk) och en förädlingsdel (silning, tappning, ettiketering, försäljning, leverans och fakturering).

När jag räknar på vinstmarginalen i förädlingen (nästan ingen...) så utgår jag från 29 kr/kg som är det pris jag kunde blivit av med honungen eller köpt mer.

Torghandlare är trevligt folk, men man bör kunna förse dem året runt ifall man vill behålla dem. Att sälja själv på tex Bondens Marknad kan vara värt tiden och ett sätt att få upp kontakter, antigen med besökarna eller de andra handlarna. Givetvis har du visitkort eller annan kontaktinfo att stoppa i handen på dem.

I morse, på vägen till lönearbetet,  levererade jag två lådor till en kollegas fru som har en blomsterhandel. De får första omgången på kommission. Hon ser det som en trevlig sak att ha i sin butik. Jag är inte för fin för en liten affär, men håller kringkostnaderna låga.

Honungsköp och säljannonser är numera(!) tillåtet i SBRs organ Bitidningen. Det tror jag kommer att visa vem som regelbundet köper in honung. Forumet här är även en källa. Frågar du Björn så vet han säkert någon...

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #4 skrivet: 20 okt 2007, 18:29 »
Svensk Landskapshonung har sedan 1990 köpt in stora mängder svensk honung av svenska biodlare, alltid till ett bättre pris än HF. SVLH är en ekonomisk förening bestående av ca 15 yrkesbiodlare, som säljer den egna honungen plus inköpt honung rikstäckande i Sverige.
De senaste två åren har föreningen inte behövt köpa in några stora mängder, på grund av goda egna skördar.
Det finns alltså fler alternativ än HF.

Kortfattat kan man nog säga att marknaden för kristalliserad svensk honung är mättad, med stillastående eller i takt med inflationen sjunkande priser. Den största mängden honung krängs ut på marknaden av enskilda biodlare, till alldeles för låga priser. Jag hittade t.ex senast idag en 700-grams hemmatappad glasburk med SBR-etikett för 43 kr i en ICA-butik. Den personen har stått och rört i sina hinkar i timtal, köpt burkar och etiketter och kartonger och sålt honungen för ca 35 kr kilot. Han har inget som helst vinstintresse, han vill bara bli av med överskottet från sin hobby, och känner säkerligen stolthet över att kunna konkurrera ut den "dyra" honungen.

Det är tufft för både HF och alla seriösa yrkesbiodlare att konkurrera på samma butikshylla som dessa hobbybiodlare, som inte har någon godkänd eller registrerad livmedelshantering och som gissningsvis inte tar upp någon försäljning i deklarationen.

Tänk om vi hade haft samma situation när det gällde ägg? Då skulle jag gå med i hobbyhönsägarnas riksförening och få lämna ett (1) ägg till kontroll till andra hönsamatörer, därefter får jag köpa kartonger och en stämpel som det står Kronägg på, och sedan kunde jag sälja mina ägg till den lokala ICA-handlaren till underpris, utan några som helst kontroller av hanteringen och utan att deklarera. Det skulle bli ett ramaskri bland de seriösa aktörerna. Varför blir det inte samma ramaskri bland oss över den oseriösa honungshandeln?

www.landskapshonung.com
Dan Levin

Olof Laurin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 okt 2007, 20:06 »
...Den största mängden honung krängs ut på marknaden av enskilda biodlare...
Hur stor (ton) är egentligen den totala marknaden idag och hur stor andel har enskilda, HF och andra? Det hade varit kul att se lite siffror.

Honeyline

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 okt 2007, 11:24 »
Det som oftast blir en för stark fokus är priset, vilket det inte alltid är, jag vill påstå väldigt sällan.
Om det är priset som ska avgöra kundens val, ja då skulle all utländsk honung vara slutsåld från hyllorna stup i kvarten.
Profileringen för din honung är det viktigaste, många av de kunder jag har värderar;

Att honungen är lokal, det går att härleda ursprunget (tilläggsetikett vilken bigård ?)= mervärde
Att honungen har smakvariationer efter säsong ( märk burken med detta eller locket)=mervärde
Kunden VILL främja småföretagare (betona detta)= tycka synd om ??!! (märk ironin)
Kunskap om honungsanvändning ge kunder tips o annan kunskap från dig =mervärde

Om profileringen med något av ovanstående värderas så blir prisfokuset underordnat
DIN burk blir värd mer.

Det andra DU som producent skall värdera för din egen verksamhet är i vilken kundkategori vill du spela i, är de de som köper på priset eller de som värderar annat.
Om det är det sistnämnda så spelar det ingen roll bara DU är nöjd med det priset du begär
därigenom övertygar du dig själv dessutom att du kommer att få avsättning för din produkt för du letar efter de kunder som värderar annat än priset.
Det kommer dessutom att spegla ditt agerande utåt och det märker kunder som letar efter andra värden än priset.

Lycka till  !!

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #7 skrivet: 21 okt 2007, 16:40 »
Honeyline skriver mycket vettigt. Anette , här mina priser till ICA-butiker
Blomsterhonung 62 kr /kg     Ljungblandning   92 kr /kg        ICA utpris
                           95,8                        "             135,8
Mina priser tillkommer 12 % moms. ICA pris inlklusive moms
Svensk kvalitetshonung är inte priskänslig enligt min åsikt