Författare Ämne: Honung i flaska  (läst 23902 gånger)

Honeyline

• Gäst
Honung i flaska
« skrivet: 02 mar 2008, 18:07 »
Har en fundering

Under vilka omständigheter kan jag få honungen att vara tillräckligt
mjuk för att kunna sälja den i squeeze flaska, utan att värma honungen

Är det överrörnings som gäller ??

Förslag önskas av någon 

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
SV: Honung i flaska
« Svar #1 skrivet: 13 mar 2008, 19:23 »
Man tillsätter fruktsocker för att förhindra kristallisering. Något recept har jag dock inte. Skulle vilja ha ett själv.
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
  • Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 156
    • www.honungsmannen.se
« Svar #2 skrivet: 13 mar 2008, 20:54 »
INGET fruktsocker här tack, den smörjan har vi nog av på marknaden.

Överrörning ett förslag eller hösthonung särskilt med dominerande inslag av
rallarros som tar lång tid att stelna till.
Därefter tappa i mindre serier och rekommendera kunden att ha flaskan i rumstemperatur

Vad sägs ?

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 mar 2008, 08:23 »
Smaka på ordet squeezeflaska. Inte leder det till några direkt gastronomiska associationer, snarare en pruttande McHoney...

Vår fina kristalliserade honung kan användas i matlagning, ja överallt där "squeezejoxet" kan användas. Det gäller bara att upplysa konsumenterna om detta faktum.

Lars Karlsson

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #4 skrivet: 14 mar 2008, 09:17 »
Flytande säljer bra. 325 ml flaskorna är dyra men springer ut ur butiken av sig själv. Jag försöker att låta bli att uppfostra dem som betalar. Bredbar honung är en kuriositet globalt sett.

I Norge gör man inte samma fel som HF, vilka blandar fruktsocker i honungen.

Norrmännen (Honungsentralen) väljer ut honung med ursprung (mjölkört, ljung, ...) som kristalliserar långsamt, håller tillräckligt hög vattenhalt samt finfiltrerar bort kristallembryon. Ifall de värmer den för att smälta påbörjade kristaller vet jag inte. Jag kan även tänka mig att de undviker att lagerhålla honungen (vilket implicerar omsmältning).

Det har skrivits om detta både i Birökteren och Gadden. Björn Jacobson har kollat en del på detta. Jag tror att ifall man optimerar processen jag beskrivit ovan så skulle en naturligt flytande svensk honung med minst sex månaders "shelf life" vara möjlig. Själv skulle jag undvika att hälla den i klämflaskor av marknadsmässiga skäl.

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
    • www.honungsmannen.se
« Svar #5 skrivet: 14 mar 2008, 10:09 »
En tanke som slår mig är ändå kundbeteendet inklusive mina egna tonåringar
som inte längre orkar att använda sked och öppna en burk, är just detta med
klämflaskor.
Kolla i butiken får du se vad du hittar i en sådan förpackning, med det säger  jag inte att det bara skall vara "lös" kläm honung endast i flaskor.
Men sylt och andra smaksättare är i klämflaskor idag
Akacia o tropical honung finns i dylikt också och gått helt ifrån burken, det har förmodligen ökat försäljningen.
inför stundande grillsäsong används dessa just i samband med pensling och marinering
det går ju förvisso lika bra med burk honung ocks med viss uppvärmning i vattenbad.
I grund o botten är vitsen att skapa förenkling utan viss honungskladd som uppkommer i burk varianter med skedar
Enklare att klämma på, MEN framför allt varför skall bara klämgrejjer finnas i affärn
vi utanför affärn kan göra vår egen variant och distribuera själv
Har själv sålt ruskigt många nalleflaskor med ny slungat, men vill hitta modell för att förädla den övriga honungsskörden som annars stelnar till.
Och under vissa förutsättningar så lyckas vi med det blomunderlag vi har så varför inte
definiera detta på ett sätt där vi kan bidra till honungsförsäljningen och alla BF:s medlammar
får tillgång till detta.
BF och intresserade gjorde ju en utveckling med EKOBI metoden och ympning som väldigt många kan vara tacksamma för idag inklusive mig själv
Varför inte ta flera nya steg ??? Eller är vi nöjd med det vi har? EKOBI metoden kanske kan utvecklas ett steg till.

Sorthonungsarbete pågår ju iockså ntensivt på sina håll för en fortsatt utveckling

Marknadsföring har jag kommenterat på annat håll i detta forum, varför inte skapa förutsättningar för detta med definition av honung i flaska eller vad vi nu kan kalla detta.

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #6 skrivet: 14 mar 2008, 10:40 »
Min analys är att klämflaskor signalerar massprodukt och därmed lågt pris. Andra får slåss om det marknadssegmentet.

I sammanhanget kan jag nämna att när jag hade nyslungad finfiltrerad försommarhonung på flaska 325 ml och 350 gr burk så började burkarna kristalisera sig efter två månader. Flaskorna höll sig i sex månader. De är antagligen slätare på insidan.

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #7 skrivet: 14 mar 2008, 11:04 »
6månaders hylltid är väl helt acceptalbelt om man jobbar lite för att få flaskorna sålda. Har man hösthonung i flaskorna kanske tiden som flytande blir ännu längre?

Finns det någon optimal temperatur för honung om man vill undvika kristallisering?

Jag håller med om att man inte ska uppfostra de som betalar för mycket. I mångt o mycket är det väl dem som ska uppfostra oss?
en som går i motvind samlar aldrig damm!

job

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 mar 2008, 11:58 »
Jag tror också att det är svårt att uppfostra kunder till att byta preferenser. Frågan är bara om plastflaskor signalerar billigt. Honungsförmedlingen säger ju själva att deras produkt med svensk honung och fruktsocker i plastflaska har blivit en riktig storsäljare och priset i butik för den är ju inte särskilt lågt.

En fråga till Honungsmannen; Hur lång hållbarhet sätter du på den nyslungade honungen? Och vad ger du för råd om honungen kristalliserar innan den konsumerats, plast är ju lite känsligt för uppvärmning?

Joakim Borgh

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
    • www.honungsmannen.se
« Svar #9 skrivet: 15 mar 2008, 14:48 »
Har hittills bara provat med mina privatkunder
och de har fått en garanti 4 veckor ifrån när det gäller nyslungat
rådet om det blir grovkristalliserad har varit använd
resterande som ren sötning vid matlagning eller dylikt.

Jag har hittills bara fått reklamation av en kund
som glömt sin nalle flaska och den beckade igen
Nalle flaskan rymmer 350 gram och den nyslungade
har jag försökt sälja som en primör hittills med den vetskapen att det skall konsumeras
inom dessa veckor och det verkar som kunderna följt rekommendationen

Det jag ändå söker är metodik att utvidga detta begrepp med honung i flaska
och under vilka förutsättningar jag vågar mig på "merförsäljningen"
för merförsäljning blir det, jag är övertygad att detta inte kommer att
ta underlag från den fasta honungen.
Jag kommer att hitta kunder som kan uppskatta detta.

job

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 mar 2008, 22:14 »
Jag är inne på samma spår som du Honungsmannen. Svar på mina frågor finns i detta forum under rubriken Honungskonsistens.

Joakim Borgh