Författare Ämne: Honungsförädlingens inköpspris 2008  (läst 74137 gånger)

Marie Johansson

• Gäst
Honungsförädlingens inköpspris 2008
« skrivet: 04 apr 2008, 17:59 »
Nu ska bolaget sluta gå med förlust på svensk kanderad honung, sänker inköpspriset med 3 kr!

Eyvind

• Gäst
SV: Honungsförädlingens inköpspris 2008
« Svar #1 skrivet: 04 apr 2008, 20:05 »
Nu ska bolaget sluta gå med förlust på svensk kanderad honung, sänker inköpspriset med 3 kr!

Hej!
En falsk ryktesspridning är vad det är!
På HF:s portal finns inget om priset på årets skörd av Honung.......... ;)

Marie Johansson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr 2008, 23:36 »
Vänta tills prislistan kommer ut, eller bitidningen, då kan du be mej om ursäkt om jag har rätt . Informationen gavs idag inför 60 personer och jag tror inte att Vd för företaget sprider falska rykten.

Tommi

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr 2008, 00:26 »
Då e det bara att sluta leverera till Honungsförädlingen,dom försöker bara få ner sitt inköpspris.
Ser ju själv i alla affärer jag går in i att tex. Flytande för matlagning säljer som smör i solsken.

Marie Johansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr 2008, 07:23 »
Jag har många gånger ifrågasatt varför de satsat på en succeprodukt som inte innehåller svensk honung, Glazen, men nu ska den tillverkas med svensk honung, sigillmärkt. Du som är sigillodlare kommer få bättre pris för din honung. Företaget har ett stort lager av svensk honung som binder mycket kapital och tar nu inte emot honung annat än under aug - okt. VD säger att (tjatar) man alltid först ska sälja till den lokala marknaden och bara sälja överskottet till dem, helst i 140 kg kärl även om de inte blir helt fulla. Enligt IP svenskt sigill är den lokala marknaden hela sverige så....vart man ska sälja sin honung blir nästa fråga då. Skulle vara kul att höra vad andra uppköpare ger för vår honung. Priset på en 700 gr burk verkar variera mycket beroende på vart man bor.

Eyvind

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 apr 2008, 08:54 »
Vänta tills prislistan kommer ut, eller bitidningen, då kan du be mej om ursäkt om jag har rätt . Informationen gavs idag inför 60 personer och jag tror inte att Vd för företaget sprider falska rykten.
Hej!
Har fått information från en säker källa om att priset på honung till HF kommer att sjunka för detta årets skörd av honung.
 Ber om ursäkt för inlägget ovan!

Att sälja honungen till HF är enkelt eller......... HF är ett företag som driver sina affärer på ett sätt som är bäst för dem. Biodlare som har biodlingen som hobby, de har inget vinstsyfte, vad priset blir för dem vid försäljningen har mindre betydelse. De odlar bin för nöjes skull och kan på ett enkelt sätt bli av med honungen vid HF om de har intresse av att köpa in honungen.

Men de medlemmar som driver biodlingen som näring blir det ett bekymmer, med ett lägre pris. Andra uppköpare av honung kommer även de att sänka sina priser på den honung som köps in.

Någon måste betala Sigillhonungens högre inköpspris. Ett pris till dem som vill göra det mer arbetskrävande miljöarbetet i sin biodling. Med tanke på Sigillbiodling är det ingen överraskning att priset på honung för årets skörd sjunker några kronor.

Ingen är tvingad att hålla bin, alla har rätt att sluta med sysslan utan att fråga HF innan.

Det behövs endast 1 % svensk honung och 99 % honung från något icke EU - land för att kalla honungen för EU - honung. När HF arbetar med denna typ honung då tjänar de pengar, massor med pengar. ;)

Marie Johansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 apr 2008, 09:38 »
Så du kunde be om ursäkt, bra för du är fruktansvärt snabb att ha åsikter och du borde kanske kolla fakta först!

Det är väl klart att de måste ha vinst i sitt bolag och det är ju fritt för oss att sälja vår honung med eller utan vinst. Men som det ser ut i andra länder har jag fått uppfattning om att utländsk honung blir dyrare nu, med bidöd och sånt. Det HF köpte för 1 Euro förut får de betal 2 Euro nu.

Livet går vidare, ska dela mina samhällen hårt så jag har inga problem att sälja den lilla honung som blir i år, nästa år likadant så för min del ligger problemet på framtiden.

Utloggad Allan Cederholm

• Antal inlägg: 20
« Svar #7 skrivet: 05 apr 2008, 10:17 »
Det är med sorg jag läser detta :'(
Ni verkar ha källor som vet vad de pratar om ???
Men nu till frågan! Är det säkert att "sigillbiodlaren" får mer betalt för sin honung??? ???
När jag var på en sådan kurs upplyste Torbjörn om att inga extra pengar kommer att utbetalas för sigillhonung till en början! >:(
Möjligen att det i framtiden skulle kunna bli så ??? >:( Det betyder att vi biodlare får merarbete och ändå får vi samma betalt som de biodlare som inte är anslutna till sigill!
Kanske någon har svar att ge!! ??? ??? ???

Eyvind

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 apr 2008, 10:33 »
Så du kunde be om ursäkt, bra för du är fruktansvärt snabb att ha åsikter och du borde kanske kolla fakta först!

Det är väl klart att de måste ha vinst i sitt bolag och det är ju fritt för oss att sälja vår honung med eller utan vinst. Men som det ser ut i andra länder har jag fått uppfattning om att utländsk honung blir dyrare nu, med bidöd och sånt. Det HF köpte för 1 Euro förut får de betal 2 Euro nu.

Livet går vidare, ska dela mina samhällen hårt så jag har inga problem att sälja den lilla honung som blir i år, nästa år likadant så för min del ligger problemet på framtiden.
Hej!
Har inte lång tid kvar att odla bin. Inom några år säljs det som går att sälja och det andra får gå till den kommunala soptippen. Det blir sedan att hålla kontakten med bin genom den lokala biodlareföreningens bigård fram till slutet.......... ;)

Marie Johansson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 apr 2008, 10:52 »
Ang. SIGILL så sa VD för HF att de får inte ut mer för sin SIGILL produkt just nu men vill ha en säkrare produkt så de är beredda att betal mer för den honungen ändå och ha mindre avans. Idag är ca 10% av deras inleverans SIGILL. De hade ännu inte satt priset på den för årets skörd.

Detta fick jag reda på igår på depåföreståndareträffen. Idag är riksmötet så priset är officiell, 24,80kr/kg i 28kg kärl under 1200kg leverans.

Per Nordström

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 apr 2008, 16:15 »
Hej Eyvin hur gammal är du kommer du att sluta med bin?o inlägg på forumet? Varför? berätta mer MVH Per Nordström

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
« Svar #11 skrivet: 06 apr 2008, 20:11 »
Vet någon vad HF kommer att betala i 140 kg-fat Kanske Marie vet ?

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
  • Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 156
    • www.honungsmannen.se
« Svar #12 skrivet: 06 apr 2008, 21:33 »
HF betalar en spänn mer om honungen levereras i 140 kg:s kärl
de säger att de ger dem mindre hanterings kostnader

Märk också att 140 kg:s kärlet behöver inte vara fylld till vikt klassen :o

Summan av kardemumman blir då att då tappar man alltså 2 spänn
per kilo. :D

Med andra ord vill de att 28 kg:s hinkarna snart är ett minne blott.

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jul 2008, 14:52 »
Ubndrar hur stor del av det inköpta går till kanderad resp FLYTANDE.
Den flytande honungen går med VINST, förmodligen, annars skulle de inte överleva.

Varför slutar de inte med kanderad Honung!?

De är helt styrande av prisläget, nu har ju importhonung också kommit till.

Vad skall vi göra, sälja till det pris som ger hög omsättning men mindre vinst per kilo.

Köp så mycket Svensk honung som ni kan, sänk priset lite för att få avsättning.

En som tycker att Vi skall köpa den svenska honungen.

Marie Johansson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jul 2008, 23:08 »
Jag tycker absolut inte vi ska sänka priset, biodling är ett hantverk och vi måste ju få lön för vårt jobb. Min honung är väl värd varje krona så jag tänker inte göra en otjänst att börja dumpa priset, vem gynnar det? Att Honungsförädlingen har ett överskott ger dem möjlighet att ge mindre för den honung de får in men det finns andra möjligheter, de tycker ju att vi främst ska sälja på den lokala marknaden själva. Så jobba på det vänner.
Marie