Författare Ämne: Honungsförädlingens inköpspris 2008  (läst 74136 gånger)

Lars Andersson

• Gäst
SV: Honungsförädlingens inköpspris 2008
« Svar #15 skrivet: 09 jul 2008, 11:25 »
Lön för mödan kan man få på flera sätt.
Högt pris låg omsättning, Lågt pris hög omsättning.

Det beror helt på Vem du säljer till, HF tycker jag har aldeles för lågt inköpspris.
Jag säljer min honung till det pris som ger mig mest i kassan.

HF har Lågt pris sålde ifjol 1 tredjedel, resten direkt till butik.
Då uppstår ett medelpris på min skörd.
Det priset kan vara ett utgångsläge för att sälja allt själv till butik men genererar mer i min kassa, Ändå.

Visst vill jag ha bra betalt för min honung, men jag vill sälja allt till butik.

Konkurransen av även utländsk honung får man också ta hänsyn till när man sätter priset.

Jag vill ju ha mer än bara 24,80 per kilo, 30 som en del betalar är ju det Mycket lågt jämfört med det pris Som Jag får i butik.

Allt för att tjäna så mycket som möjligt och att mitt lager inte blir större
varje år.
Ska man bara sälja några kilo då kan man nog få mycket bra betalt.

Men som jag tidigare nämnde sälja allt till det pris som ger mig mest i plånboken.

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
  • Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 156
    • www.honungsmannen.se
« Svar #16 skrivet: 09 jul 2008, 14:24 »
Som alla företag i vilken bransch som helst så måste avsättningen bedömas utifråån den kundkrets och förmåga företaget har.

Honungsförädlingens inpris blir ditt problem också om du levererar dit endast eller delar av din skörd.
Aktiverar du dig lite mer på egen hemmamarknad och bedömer vilka kanaler du har tillgång till, föreningar du är medlem i, arbetskamrater
på jobbet, grannar, småbyar där dina kupor står etc, alla dessa kan aktiveras med att synliggöra ditt hantverk.
Dessa några få exempel kan mycket väl öka din egen avsättning
utan att priset behöver skruvas ned.

Pris,plats och tillgänglighet är ledord i sammanhanget.

Den egna LOKALT producerade honungen finns bara i en viss mängd
och i unika variationer efter platsens blomunderlag och honungens konsistens.
Ny slungad honung ökar varje år i efterfrågan då den synliggöres mer
och görs tillgänglig, denna primör är en underskattad delikatess.

Mina en burkskunder ha succesivt gått över mer till flerburksköp med olika medel och ett antal till hela lådor, när intresset för honungens egenskaper ökat och den raffinerade sockerkonsumtionens nackdelar blivit mer tydliga.

För att öka den egna avsättningen behöver man öka argumentationen
ytterliggare.

Att bara stirra på honungsförädlingens avsättning och inpris speglar inte
viljan hos konsumenterna, det är ett internt problem inom HF

Debatt ? 

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 jul 2008, 16:32 »
Mycket riktigt men saken ger sig själv hur mycket man har att sälja eller vem köper.

Har man stor skörd och inte kan gå med i någon förening för att man är för liten.

Har försökt att sälja till COOP te.x. men jag Är för liten de befattar sig inte med mej.

Vill inte stå på torget och sälja någon enstaka burk.

Hur gör man då, vill inte sälja till HF pg.av deras prissättning.

De säger att 3 kronor lägre så får de vinst på den kanderade honungen.

Men är det någon som vet deras vinst på flytande, borde inte HF medverka till att vi får att skäligt pris så kanske de får in mer och marknaden öppnas för dem.
De har ju stor del av marknaden redan, skamligt att komma med att den kanderade går med förlust.
Totalt så gör de stora vinster, varför då gnälla om den kanderade honungen.

HF importerar, också det mättar ju marknaden till en viss del.

Vad HF vill är förmodligen att ta marknaden själv, och det hoppas jag att vi sätter oss emot alla som kan sälja sin honung direkt till konsumenten så länge som dom kommer med låga inköpspriser.

Nu vet jag inte HF:s kapacitet på de olika varorna.

Hoppas att VD.n läser detta forum och kanske Förklarar lite hur han ser på marknaden, det vore intressant om han delade med sig lite synpunkter.

Marie Johansson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jul 2008, 17:34 »
I Gadden som jag fick idag stog just om att vara för liten för en butik, som ditt  ex. Coop, att man kan ju gå tillsammans flera för att kunna hålla med honung hela året. Samarbete tror jag på, både i försäljning, i investeringar och i arbetstoppar. Och att marknadsföra sej tillsammans, Svensk honung eller lokalodlat mm. HF har sin strategi och vi får skapa vår egen, Lycka till!

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
    • www.honungsmannen.se
« Svar #19 skrivet: 09 jul 2008, 20:16 »
Fortsätter man och läser nya Gadden och reflekterar över
studieresan i Finland som beskrivs så verkar deras honungsberg INTE
påverka dessa biodlare som är med i reportaget, de har skapat sin egen identitet, marknad och tilltro till sin egen förmåga att ordna försäljningen

Inom vårt land så har vår eminenta svenska honungen fallit i glömska pga
anonymitet, jag bara säger "var är den utåtriktade marknadsföringen"

Kolla hyllan på en välsorterad handlare och betänk vilken honung som redan med etiketten berättar något vid första anblicken
Dra dina slutsatser om den svenska honungens profilering visst är den anonym.

Vi måste få ut våra egna värden till kunderna, det talas om sorthonung t ex
det mesta av sorthonung är invandrad, varför ???
Kan vi inte, eller vågar vi inte eller vill vi inte eller är vi för små ??
DÄR finns ett samverkan område mellan biodlare.
Landskapshonung är ett samverkans exempel, borde vara möjligt
att utveckla vidare med fler variationer förutom vilken geografi som
honungen kommer ifrån, men det kanske är för större producenter .....?

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 10 jul 2008, 17:58 »
Landskapshonung är nog bara för stora producenter, inträdesavgift förmodligen stor.

Sedan måste jag få säga det, Marie, att skapa något nytt samarbete då är det ju inte enbart min honung som skall säljas där.

Vi började diskussionen om vår egen honung, och det blir nog billigast (mest i plånboken) om Jag säljer den.

Vi får se till att bli jättar på honungsmarknaden då tar de hänsyn till oss  och vi får sälja, men till vilket pris.

Så till marknadsföringen jag använder SBR:s etiketter, ser inte att den marknadsförs utan de litar på tilltron för etiketten.

På sätt och vis så marknadsför jag mig själv genom att ha en bra produkt i burken.

Köpare som återkommer.

Utloggad Lars Johansson

• Antal inlägg: 33
« Svar #21 skrivet: 10 jul 2008, 21:42 »
Jag har i år för första året försökt sälja min honung med unika sorter och förpackningar till olika affärer och måste säja så här långt att jag är besviken... Min naiva tro var att idag när intresset är stort för matlagning, smakupplevelser och ursprung skulle människor vara öppna för att upptäcka alla variationer som (icke smaksatt) honung kan uppvisa. Visst finns det sådana människor, men de flesta är grundmurade i sin uppfattning att "honung är honung", och sen är det inte mer med det. Det är svårt att sälja in produkter tillnågon som inte ens vill smaka på den, det har varit fallet för mig vad gäller kanderad honung då åtskilliga inte varit intresserade då de tror att de vet hur "sån" honung smakar.

Mina fasta privata kunder som köper en låda om året är nästan uteslutande ur den äldre generationen och har någon koppling till biodling( f.d. biodlare, eller en far eller man som varit det). Kunskap och intresse bland allmänheten verkar helt enkelt inte finnas.

Så vad ska man göra åt det? Jag tror ändå på honung som produkt just för att jag själv är så betagen av alla smaker den faktiskt kan ge. Jag tycker att biodlingsföretagarna skulle satsa på någon slags kampanj för att öka intresset och medvetenheten om olika sorters honung.
Sen tror jag att vi alla gemensamt kan göra mycket. Det är VIKTIGT att vi i alla sammanhang då vi talar om honung poängterar den variation som finns, och också gärna bli bättre på att föreslå användninsområden. "honung i teet och på mackan" är inget man säljer tonvis med på 2000-talet.

Jag har ändrat strategi en aning för fortsättningen av säsongen. Jag komer fortsätta försöka sälja till butiker, men även besöka ett par markander/mässor. Det är möjligt att det är svårt att få bra ekonomi i att själv stå som knalle och sälja enstaka burkar, men värdet av marknadsföringen och alla möjligheter att berätta om sin produkt för intresserade kunder ska inte underskattas. VI måste börja någonstans!

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 jul 2008, 10:12 »
Du kanske är på rätt spår, marknadsföring av sin egen produkt.

Då ska det ske på hemmaplan så att säga, kunderna skall hitta just min honung i butiken.

Man kan ju också marknadsföra just honung bara men då kanske din och min honung inte blir såld i första hand.

Jag skulle helst vilja sälja själv till kund, tar samma pris som i butiken.

Men då måste man ju vara tillgänglig för kunderna.

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
    • www.honungsmannen.se
« Svar #23 skrivet: 11 jul 2008, 22:25 »
Min uppfattning om marknadsföringen av honung är;

Den har varit eftersatt sen 80 talet, vilket resulterat att nya genertioner
fått tillgång till allehanda nya sötningsmedel utan att förstå förrän på senare år vilket samband det har med vissa hälsoyttringar

Honungen har fått lira i bakvattnet, i takt med att biodlare gått ur tiden och även efterkrigsgenrationen som blev uppväxt med honung så har vi inte gjort så väldans mycket för honungens avsättning inom landet.

Den bästa marknadsföringen är trots allt den enkilde biodlarens egna intresse att lära ut att honung finns och att honung har egenskaper som vida överträffar andra sötningingsmedel osv
Olika träffar och andra sammanhang där man har fler människor samlade är ypperliga tillfällen att marknadsföra honungen, ju färre vi är inom biodlakåren framöver desto mer av andra marknadsföringshjälpmedel behövs annonser, särskilda honungsskrifter tema jippon etc.
Men det tar tiiiiiiiiiiid att lära en generation att gå ifrån vit socker till förmån för honung, oftast möter man personer som kommit en bit över 30 ärs ålder som börjat fundera mer på vad det är de stoppar i sig och då upptäcker man honung och blir stormförtjust, men befolkningen som är från bransben och uppåt då? de är ju våra framtida honungskonsumenter

Här behövs verkligen branschorgansiationernas styrka och förmåga att komma ut i dagsljuset för att främja näringens avsättning med gemensamma krafter kan vi åstadkomma detta med större framgång.

Det är trots allt en näring vi pratar om, näringen självt behöver ta saken i egna händer.
Olika delprojekt och trevanden inom detta område pågår och är bra
men det samlade greppet behöver enad gemensam strategi och genomförande.
Det fins säkert EU pengar til sånt här för att starta ett projekt och driva.

eller är det "nån annan " som ska göra detta

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #24 skrivet: 13 jul 2008, 10:49 »
Alltså... BF och SBR behöver lobbyister och marknadsförare. Lägg på några kronor (om ingen kommer på en roligare lösning) på medlemsavgiften eller nått och använd det för att få folk att köpa honung. Informationsfoldrar med honungsrecept och honungsfakta att lägga i matbutikerna bredvid honungshyllan till exempel? Snygga planscher med modern inriktning?

Reklamen för honung i Sverige är ju rätt mossig asså. Ofta handlar det om "avnjut den i teet eller på en smörgås" vilket är rätt ointressant att läsa egentligen. Bättre att lyfta fram hälsofördelarna vilket ju är i ropet nu... det gäller att få det trendigt och "inne". Lite kurviga damer på ettiketerna kanske?  Eller varför inte skaffa nån fräsig maskot a la Kellogs Frosties Tiger eller gulltotten på Kalles Kaviar eller nått? :P

Det vore trevligt att få tidningar som Hälsa, I Form eller miljötidningar att göra artiklar om honung och tillhandahålla info. De förstanämnda om de hälsomässiga aspekterna och de sistnämda om de miljömässiga. Lev längre och håll dig frisk - ät honung regelbundet. Stöd biologisk mångfald i Sveriges flora - Ät Svensk honung! Såg att Tina Nordlund gjorde reklam åt köttbranschen på TV. Dä ä nått i rätt riktning dä mä. Få ut Pär Moberg (han är ju coolare än Tina) i "Vad blir det för mat" i bigården/slungrummet och låt honom därefter laga till en rejäl stek som han vräker honung över. Sånt säljer bättre än "avnjutes som den är eller i te". Vore ballt om Sverker tog och jämförde honungssorter i Plus med. Speciellt najs vore det ju om han tog nån kinesisk honung, falskt ommärkt till eu-honung, med antibiotikarester och slängde den i soptunnan. :)
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 jul 2008, 11:55 »
SBR:s Medlemsavgift är på tok för hög redan, vi får ju tidningen och jag köper etikketten.
Etiketten är rabatterad.

Yrkesbiodlarnas etikett går inte bra just nu, borde få ett bättre utseende.
Det är för få som vill ha den etiketten fastän den är mycket billigare, 23 öre om det inte har ändras mot 65 öre för SBR.

De stora biodlarna har egen etikett.

Marknadsföringen är svår det kommer lite om nyttigare sockerarter.
Flera som jag har pratat med vill ha naturprodukten.

Folder att delut saknas ju, eller är det någon som sitter på den för att det medför kostnader.

Det behövs ju bara en liten folder som vi kan skicka med burkar (eventuellt klistra på burkarna) vid försäljning under en kort period.

Är vi beredda på att ta den kostnaden var för sig?

Vi betalar medlemsavgifter (jag är dubbel medlem SBR och YB) får vi så mycket mer än tidningen.

För att föreningarna skall bli större kanske vi behöver hjälp med en folder för att marknadsföra Honung.

Eyvind

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 jul 2008, 19:56 »
Hej!
Det blir inte fler biodlare genom att marknadsföra Honung!

Fler biodlare kan det bli om det anordnas studiecirklar i biodling. Men det är inte säkert att alla deltagare i en sådan cirkel löper linan fullt ut och blir biodlare................. såsom Hobby eller Näring.

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #27 skrivet: 14 jul 2008, 07:11 »
Men att skaffa fler honungskonsumenter och göra honungen till en naturlig och självklar del i svenskarnas kosthållning känns minst lika viktigt som att skaffa fler biodlare. Hellre för hög efterfrågan än för högt utbud asså.

Jag visste inte att BF har egen etikett. Finns det nån bild på den någonstans?
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
    • www.honungsmannen.se
« Svar #28 skrivet: 14 jul 2008, 11:01 »
Kommer ni ihåg de där yoghurt ätande gamlingarna
som påstods leva länge med sitt yoghurt ätande.

Liknande profilering om honung skulle behöva till tycker jag
fast med sanningshalt naturligtvis om honungens hälsobefrämjande.

En viss hämmande marknadsföringseffekt har vi inom biodlarleden
är att vi satsar alla kraft på just biodling och sen när lön för mödan skall till
så börjar klagolåten "att det inte finns marknad och att HF betalar för lite i inköpet"
Om vi istället också ser att en naturlig del i den egna biodlingen så ingår momentet att anstränga sig ett tag för avsättningsfrågor
Visst det finns många som INTE vill ägna sig åt detta men trots allt så måste honungen ta vägen nånstans oavsett avsättningskanal och den
naturliga marknadsföringen i olika former främjar ALLA, även den som
levererar bulk til HF, honung som produkt köps förr eller senare i butiken av den som blivit upplyst om honungens goda egeneskaper.

JA affischnamn FÖR honungen är bra i profleringen och där har HF och andra större aktörer även SBR en viktig roll, profilerings reklam som låter tala om sig har enskilt större effekt än ingen reklam alls, detta behöver vi hjälp till inom leden, detta är ett gemensamhetsprojekt som borde gå att
samsas om.

Kommentar ?

Utloggad Simon Höjeberg

• Antal inlägg: 372
« Svar #29 skrivet: 14 jul 2008, 19:57 »
Medhåll, skulle gärna se att BF initierade marrknadsföring/upplysning om honung i stort. välgörande såväl som ersättning i mat mm...
Bara döda fiskar flyter med strömmen...