Intressanta inlägg kommer kring den marknadsföring som just nu bedrivs av bolaget Svensk Honungsförädling AB.
Frågan kan få flera olika angreppsvinkar.
Här kommer nummer ett:
Bolaget har tydligen valt att sänka sitt inköpspris från svenska leverantörer av svensk honung.
Sett ur rent företagsekonomiska aspekter verkar det ju vara en helt korrekt linje som företaget slagit in på. Givetvis måste ett företag gå med vinst. Och den erkänt skicklige ekonomen Christer Ankarlid gör just detta, ser till att företaget går med vinst.
Varför gör Christer Ankarlid detta? Han är tvingad av svensk bolagslagstiftning att göra EXAKT det som ägarna har gett honom mandat till. Christer kan inte gå runt och hitta på något av egen kraft och utifrån egna preferenser.
Det finns en styrelse i bolaget Svensk Honungsförädling AB. Styrelsen ger order, VD Christer försöker fullfölja de order som getts honom. Att ihågkomma, speciellt för alla medlemmar i SBR, är att en av styrelsemedlemmarna i HF är Åke Sandqvist, direkt utsedd av SBR. SBR är majoritetsägare i HF. Nu kommer jag att skriva majoritetsägare med stora bokstäver - MAJORITETSÄGARE - och min förhoppning är att budskapet därigenom går fram. Det är SVERIGES BIODLARES RISKFÖRBUND som gett HF mandat att sänka priset.
Alltså, om någon behagar klaga på att inpriset till HF sänkts, så skall denne inte klaga på VD Christer, utan snarare klaga hos styrelse som representerar ägarna till HF. Bland annat då SBR-s Åke Sandqvist, alldeles speciellt eftersom SBR är majoritetsägare och Åkes röst härigenom väger tyngst.
En styrelse ger i uppdrag åt en VD att utföra. Åke har den tyngsta rösten i HF, han har alltså gett den tyngsta rösten åt VD Christer att SÄNKA priset på svensk honung. Något att betänka innan medlemsavgiften betalas?
Men kanske några frågor till styrelsen för HF, med majoritetsägare SBR, representerat av Åke Sandqvist, Nils-Erik Persson, Jan-Olof Bengtsson att fundera över.
Tips på frågor till dessa herrar:
- Varför gavs mandat åt VD Christer att sänka inköpspriset på svensk honung?
- Varför låter vi HF marknadsföra svensk och importerad honung i snarliknande förpackningar, burkar med etiketter så lika att kunderna inte ser skillnad utan enbart låter det lägre importpriset styra, UTAN att informera tydligt om att detta är just import - OCH att den andra burken för några kronor mer innehåller honung från de egna äppelträden, plommonen, körsbären?
- Varför gav vi inte order till VD Christer att ta fram vackrare etiketter till den svenska honungen som måhända ger kunderna en impuls att köpa en inhemsk produkt till något högre pris?
-Varför ger vi inte säljbolaget (som sköter "marktjänsten" på MAXI, Willy´s och COOP m.fl) uppdrag att LYFTA FRAM den svenska honungen genom aktiva butiksinsatser?
-Varför ...
En till angreppsvinkel, nummer två:
Vad betyder namnet "Svensk Honungsförädling"?
Vad är "förädling"?
Betyder det att honung inte är en tillräckligt "ädel" produkt? Betyder det att produkten blir mer "ädel" efter tillsats av diverse sockerlösningar? Eller betyder det att honungen blir ännu mer "ädel" om man tillsätter varierande smaktillsatser?
Är detta något som SBR ställer sig bakom, att gömma vår svenska honung bakom ett skynke och påstå densamma vara svårsåld om man inte "förädlar" densamma?
Jag kan ju garantera att min honung, nyslungad och god, är en "ädel" produkt. Mina kunder instämmer, de ringer redan och bokar höstens skördar...
Men kanske SBR-ägaren till HF vet mer, kanske min horisont är för låg och min uppfattning om "ädel" verkar alltför banal i denna tid när allt verkar påverkas genom köptemplens glasfasader och fjärrstyrda skjutdörrar, här där Mammon är den store Guden som kräver vår fulla tillbedjan och hängivenhet. Nu när allt kan säljas bara det är billigt och kommer från Kina.