Författare Ämne: Ympa rapshonung  (läst 48333 gånger)

Lasse-hatten

• Gäst
Ympa rapshonung
« skrivet: 27 maj 2008, 14:28 »
Hej!

Jag har redan ställt frågan i ett annat forum, och fått ett svar av Anette ”i Bugared” Svensson (jag har läst tråden ”eget namn/anonym signatur”, och jag sällar mig till den skaran som skriver under signatur). Tyvärr blev jag inte klokare av det, så jag försöker igen.

I höstas ympade jag en liten del honung, med bra resultat. Jag slungade allt, och använde lite av den slungade honungen + gammal honung till ympen. Under tiden fick resten av honungen stå och vänta, det är inget problem på hösten.
Nu, däremot, med rapshonung, är det en helt annan sak (antar jag). Kan man låta den stå de 2-5 dagar det tar att bereda ympen? Om inte, hur får man tag i okristalliserad honung, till ympen, innan man har slungat?

Lars

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
SV: Ympa rapshonung
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2008, 20:42 »
Det går lika bra med smält honung som med nyslungad till en ymp.  Raps kräver uppåt 50 grader för att smälta fullständigt. Det finns tusen sätt att smälta honung, som t.ex bastu, torkskåp, micro, värmefläkt, doppvärmare, det bara att använda fantasin.

Dan Levin

Lasse-hatten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2008, 07:37 »
OK!
Låt mig se om jag förstått. Jag smälter fjorårshonung motsvarande 3% av beräknad skörd. I denna rör jag ner finkristalliserad honung motsvarande 10% av den smälta (när den svalnat, antar jag). Därefter är det bara att följa lämplig beskrivning, och slunga när det verkar vara en dag kvar att röra i ympen.

Lars

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2008, 18:17 »
Du behöver inte smälta 3% av beräknad skörd att ha till ymp. Du behöver bara smälta tillräckligt mycket för att göra en startymp.  Ekobi-metoden finns att läsa på forumet, under "Arkiv".  Nedan är en direktlänk. Följ instruktionerna noga, inte minst temperaturerna är viktiga.  Det går inte att bara ta gammal finkristallin honung och blanda ut i nyslungad, det blir åtminstone inte en Ekobi-ympning.

Dan Levin

http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/gadden/kristallisation/E95_steg_for_%20steg.PDF

Lasse-hatten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2008, 07:33 »
Hej!

Jag har läst både den beskrivningen och andra (tex den här http://web.telia.com/~u54112540/Honungshantering.pdf, som är mer "folklig"), flera gånger, och jag trodde jag förstod, men nu gör jag det inte längre...

Enligt beskrivningen skall man bereda "levande ymp" av okristalliserad honung motsvarande 3% av skörden, och tillsätta 10% startymp som är kristalliserad honung, tex fjorårshonung. Nu säger Du att jag inte behöver 3%, bara tillräckligt mycket för at göra en startymp!?

Lars

Andreas Grönlund

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2008, 11:04 »
Nja, vi får nog hålla isär begreppen lite...

Ta 3% av skörden, tillsätt 0,3% av kristalliserad honung (från ifjol)
Blanda väl
Kyl till 10 0, rör en minut
Rör sedan 2 ggr per dag tills ympen är krämig (2-3 dygn)

Blanda ut ympen i en del av skörden så den blir lite lösare, tillsätt sedan alltihop i skörden och rör om tills allt är blandat.

Tappa på burk och ställ svalt (ca 100

Klart om några veckor till försäljning.

(Alltså om du skördat 50 kilo så tar du 50*0,03=1,5 kilo och blandar med 50*0,003=1,5 HEKTO fjolårshonung)

Lasse-hatten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 maj 2008, 17:01 »

Blanda väl

Blanda ut ympen i en del av skörden så den blir lite lösare, tillsätt sedan alltihop i skörden och rör om tills allt är blandat.

(Alltså om du skördat 50 kilo så tar du 50*0,03=1,5 kilo och blandar med 50*0,003=1,5 HEKTO fjolårshonung)

Nu börjar det likna något. Det är precis så jag har förstått det, och det för oss tillbaka till min ursprungliga fråga: kan jag slunga rapshonungen och använda en del av skörden till ymp, dvs kan resten stå de 2-5 dagar det tar för ympen att bli färdig, utan att kristallisera för mycket av sig själv? Rapshonung kan ju ha rätt brått med det. Om inte - hur gör jag?

Lars

Utloggad Ove Kaye

• Antal inlägg: 110
    • Dalslandshonung
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2008, 18:46 »

Blanda väl

Om man gör enligt ovanstående med rapshonung och för den skull även med mycket annan honung också alltså tappar direkt på burk efter att man ympat och sedan ställer kallt några veckor får man en honung som inte går att ta ur burken på grund av att den blir stenhård och sådan dålig kvalite är det inte nån kund som vill ha
Ove
Välfärd är att leva på andras arbete

Andreas Grönlund

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2008, 20:03 »
Hej Ove

Det skulle vara roligt att höra hur du gör med din honung.

Utloggad Ove Kaye

• Antal inlägg: 110
    • Dalslandshonung
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2008, 22:30 »

Hej själv Andreas

Blanda väl

Hit gör jag som du beskriver men sedan tappar jag honungen i 28 eller 70 kg kärl som sedan ställs kallt i 2- 3 veckor eller tills den hårdnat.
Sedan värmer jag den honungen till 30-35 grader tills den mjuknat och går att tappa.
Viktigt att inte värma så mycket att honungen smälter och blir klar igen. Tappar den sedan på burk som får stå i ytterligare ett par veckor.
Det blir ett extra varv med jobb men resultatet blir en mjuk och bredbar honung som uppskattas av dom allra flesta kunderna.
Ove

Välfärd är att leva på andras arbete

Andreas Grönlund

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2008, 05:21 »
Tack Ove!

Lasse-hatten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2008, 08:41 »
Intressant vändning tråden tog. Jag får nog fortsätta röra som vanligt, jag har ingen möjlighet att värma upp kanske 100kg honung. Dessutom är grundfrågan fortfarande obesvarad...

Lars

Andreas Grönlund

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 maj 2008, 14:07 »
Jag har ju några år använt ett gammalt torkskåp för att smälta honung. Köptes för någon hundralapp på annons... Fick fixa lite med timern, men det var inget avancerat jobb. Där går det in 150-200 kilo per gång.

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #13 skrivet: 30 maj 2008, 14:15 »
Finns ett lättare sätt.

Blanda ympen i honungen och låt stå 1-2 dagar innan tapp. Vänta så länge som möjligt med tapp på burk. Rapshonung 1 dag, hösthonung 2 dar.

Då hinner en del av kristallprocessen ske före tapp och det blir inte stenhårt i burken.

--
P-O

Utloggad David Wemmert

• Antal inlägg: 633
    • Honungstjänst Blekinge
« Svar #14 skrivet: 15 jun 2008, 07:49 »
En följdfråga tilll P-O:
Ska honungen röras något under dessa 1-2 dagar innan tappning?