Med risk för att komma med gamla nyheter.
I Canada lanserades den 15 januari i år en ny produkt, Honey Drop™. Om jag förstått rätt så är det 5g bitar med
torkad honung, utan tillsatser. Det gör att de kan hanteras utan att man blir klibbig om händerna och är en lagom portion att lägga i tekoppen. Med andra ord: en konsumentvänlig förpackning. ( Finns också smaksatt med citron - perfekt för teet med andra ord.)
Tillverkare är Island Abbey Foods Ltd.
http://www.honibe.com/honibe_press_releases_15_01_08.htmlFör någon tid sedan var jag på en kurs om markrnadsföring, Det var mycket tal om olika burkar och förpackningar, något vi levererat honung i under minst 100 år. Diskussion om nya produkter var det dock lite trögt med.
Att variera formen på burkarna är kanske inte det jag menar med produktutveckling.
Är det dags för oss biodlare att se om vi kan vidareutveckla honungen på flera sätt än att smaksätta den ? Det måste finnas ytterligare vägar.
Biodlare har lätt att anse att honunge är en slutprodukt, överlägsen allt annat.
Kan man bredda marknaden genom att anse honungen som en utgångsprodukt ?
HF lyckades lansera en ny produkt baserad på honung. Den tycks ha fungerat bra på marknaden.
Honungssenap är en annan produkt. Chokoladhonungen kanske är ytterligare en. Men det borde finnas flera.
Kan man konkurrera med importhonung genom att erbjuda svenska kvalitetsprodukter där svensk honung ingår som en väsentlig del ?