Författare Ämne: Kontinuerligt levande ymp  (läst 25250 gånger)

Utloggad Lars Höglund

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 129
Kontinuerligt levande ymp
« skrivet: 27 sep 2009, 15:59 »
Vill höra om det är någon som har erfarenhet eller kunskap om en kontinuerligt levande ymp skulle fungera?

Jag tänker mig då att man har ett kärl som rymmer 5-10 ggr så mycket levande ymp som man behöver per dag.
Lika mycket levande ymp som man plockar ut (1/5-1/10) tillsätter man nyslungad/smält honung. På det sättet är kärlet alltid ”fullt med levande ymp”.

Fördelarna som jag ser det, skulle vara att:
•   Behöver bara 1 kärl istället för 3-5 kärl.
•   Det är bara 1 kärl som behöver röras.
•   Man har en ändlös levande ymp så länge det finns nyslungad/smält honung – Så länge behovet finns.

Vad säger ni? Kommer man få en "bra" levande ymp på detta sätt?

Tobbe

• Gäst
SV: Kontinuerligt levande ymp
« Svar #1 skrivet: 28 sep 2009, 20:05 »
Mycket intressant fråga. Väntar med spänning på att någon som vet skall svara :D

vh Tobbe

Utloggad Lars Höglund

« Svar #2 skrivet: 28 sep 2009, 21:19 »
Eftersom det var tunt med feedback på denna fråga så om jag lättar på kraven och frågar så här ;)
Vad tror ni händer om man bereder den levande ympen på detta sätt?

//Lars

Utloggad alf andersson

• Antal inlägg: 253
« Svar #3 skrivet: 28 sep 2009, 21:59 »
Svar:

Nej den dör.

Kommentar: man behöver bara två hinkar som mest om man  ympar en tank per dag, eftersom ympen dör efter c:a 48 timmar.

Utloggad Tinna Siljeholm

• Antal inlägg: 116
« Svar #4 skrivet: 29 sep 2009, 07:57 »
Ympen håller längre än så läs ekobirapporten. Visserligen har jag inte försökt göra kontinuerlig ymp men jag tror inte det är en bra ide. För att få en bra honung är ympen kvalité mycket viktig och ingenting man bör kompromissa med. Själva har vi mycket rapshonung och ympen är mogen efter 3 dygn, får den stå längre är den oxå användbar men den är hård och mycket svår att blanda ut med den nyslungade. Man får inte ta ympen för tidigt och den får inte heller röras för mycket(1-2 ggr/dygn)
MVH Tinna

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #5 skrivet: 29 sep 2009, 09:27 »
Det beror mycket på vilken honung du har. Som Tinna säger så är rapshonung klar på några dar. Har du mindre glukos så tar det längre tid, 5-7 dar i värsta fall. Det beror också på hur mycket du lämnar av den gamla ympen här du startar en ny.

Det behövs inte så mycket ymp för att få ett bra resultat. Jag använder 2 halvfulla 28-hinkar till 2,5 ton om jag kristalliserar. 1% räcker alltså. Slungar du varje dag och direkttappar som jag förmodar du gör? så blir det inte så stora volymer. Då skulle det funka med 3 hinkar i ett kylskåp som du roterar mellan.

En kontinuerlig ymp funkar säkert, men blir svår att hantera då den kommer att bete sig olika på vårhonung och hösthonung. Du fick nog använda en större mängd för att vara säker, 3-5% kanske.

--
P-O

Utloggad Lars Höglund

« Svar #6 skrivet: 04 okt 2009, 19:44 »
Mina tankegångar är att om man tillsätter ny honung varje dag så har den levande ympen ngt att jobba med och med det så fortsätter den att leva. Det är i princip samma sak som då man startar en ny levande ymp bara det att då är proportionerna omvända.
Sen är det svårt att veta hur mycket överkapacitet kärlet behöver vara på. Min honung brukar ta ca 5 dagar innan levande ympen är klar så jag antar jag behöver ett större kärl än om man har snabbare honung.

Jag vet ju inte om detta resonemang håller så därför har det varit intressant att höra er andras tankegångar.
Som jag förstår av era svar är det ingen som provat så det blir till att göra det vid tillfälle.

//Lars

Mats Jedmo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 okt 2009, 19:51 »
Jag vet inte om jag hade en himla tur bara men jag gjorde så här förra året.
Jag använda bara ca halva ympen eftersom jag blandade alldeles för mycket.
Sedan fick jag brottom efter 3 månader när jag skulle burka mer, hade glömt att göra ny ymp utan changsade med den gamla, resultatet var alldeles perfekt.

Den hade alltså stått i rumstemperatur ca 3 månader.

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 586
« Svar #8 skrivet: 05 okt 2009, 11:46 »
Att kalla ympen levande är väl ändå att ta i....
Det handlar om rent fysikaliska egenskaper att bilda kristaller av rätt storlek. Ympen "dör" aldrig eftersom den aldrig levat utan hamnar så småningom i ett jämviktsläge vad gäller kristallisationen. Detta innebär inte att den är oanvändbar som ymp.

Mats Jedmo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 okt 2009, 14:57 »
OK
Det föklarar ju vad som hände mig.

Isåfall är det ju "bara" att fixa till en tillräkligt stor ymp med allt vad det innebär av tyngre rörande, kanske längre tid, större kylplats osv.

Ett litet projekt blir ju att hitta lagom mängd.

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
« Svar #10 skrivet: 05 okt 2009, 17:42 »
Det är egentligen fel att kalla en ymp för "levande".  Det borde i stället heta "nyfödd".
Att den nyfödda ympen är bättre än "gammal" ymp beror på ett kemiskt fenomen som yttrar sig in en förhöjd kemisk aktivitet hos en nybildad substans. Det finns många exempel på detta.
Detta fenomen är, vad jag kan finna, anledningen till att en nyfödd ymp ger en snabbare kristallisation är vad en inblandning av en lika finkristallin honung, men färdigkristalliserad, gör.
Hur mycket nyfödd ymp man har beror därför på hur mycket nyslungad honung man satte till ympen för två/tre dagar sen.
Nu skall man komma ihåg att i de flesta fall går det lika bra med en gammal ymp. Det behövs kanke bara lite större mängd.
/Sven-Åke
Sven-Åke Nilsson

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #11 skrivet: 05 okt 2009, 19:20 »
Får jag föreslå att ni läser vad som finns här:
http://www.biodlingsforetagarna.nu/arkiv.htm
Bläddra ner till kristallisering.
Där finns allt dokumenterat från kristallprojektet, och förklarat hur det funkar.

--
P-O

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
« Svar #12 skrivet: 05 okt 2009, 20:58 »
Helt rätt. I Bfs arkiv finns en utmärkt beskrivning hur ympningen  fungerar. Diskussionen ovan visar dock att det också är av vikt att veta lite om varför det fungerar som det gör.
Teorin bakom kan jag inte finna i arkivet.
Med lite idéer om orsakerna till varför en "levande" ymp är överlägsen är det lättare att tillämpa, modifiera och förbättra vår honungshantering.
/Sven-Åke
Sven-Åke Nilsson