Författare Ämne: Kallslungad honung  (läst 45961 gånger)

Utloggad Lars Höglund

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 129
Kallslungad honung
« skrivet: 30 jun 2010, 21:03 »
Då och då anges det på burken att honungen är kallslungad.
Vad innebär det?
Vilka är kriterierna?

//Lars

Olle

• Gäst
SV: Kallslungad honung
« Svar #1 skrivet: 23 aug 2010, 10:27 »
Man ser allt oftare begreppet "kallslungad" i marknadsföring av honung. Lars Höglunds fråga, vad detta egentligen innebär och vilka kriterierna är för att honungen ska få benämningen "kallslungad" är därför befogad.
Finns det någon som kan reda ut begreppet?

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #2 skrivet: 23 aug 2010, 12:23 »
Så vitt jag kan se finns det ingen definition på vad som kan menas med kallslungad.
Om det skulle finnas kallslungad så skulle det också finnas varmslungad.
Det ligger ju i begreppets natur.
Skulle tro att begreppet är ett litet försök att surfa på begreppet kallpressad olivolja som en kvaltietsstämpel.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Lars Höglund

• Antal inlägg: 129
« Svar #3 skrivet: 23 aug 2010, 16:53 »
I Gadden Nr 4 juli 2010 nämns detta om kallslungad honung men inget vad kriterierna är.
Jag tror precis som du Rune att man försöker rida på den kallpressande olivoljevågen.
Inte schyst tycker jag då man inte redovisar vad det innebär med kallslungad.

Utloggad Christer Ledel

• Antal inlägg: 190
« Svar #4 skrivet: 23 aug 2010, 17:13 »
Jag har själv funderat mycket på denna fråga och till alla som frågat om min honung är kallslungad har jag ställt motfrågan: "Vad är varmslungad honung?" utan att en enda person har kunnat redogöra för detta...

För något år sedan fick jag en tysk sammanställning över hantering av honung historiskt sett.

Här kommer min tolkning av den.
För att göra en lång historia kort så är kallslungad honung det som vi alla pysslar med, men motsatsen är inte varmslungat utan varmpressat.

Från början har honungsutvinnare använt olika primitiva metoder, t.ex. pressning. Sen har det tydligen kommit en fantastisk metod där man pressat under värme.

Sett i detta ljus så blev kallslungat verkligen ett kvalitetssignum, när biodlaren börjat slunga lösa ramar (runt 1900?).
Eftersom kallslungat blivit utbrett har det inte längre någon egentlig innebörd varken som kvalitetsstämpel eller marknadsföringsformulering.

Har sett det används på en del tyska produkter men betydelsen är likvärdig med om en flaska vatten sålts som "vått vatten".

För att anspela Mythbusters på Discovery Channel:
Kallslungat är en myt!

Utloggad Lars Johansson

• Antal inlägg: 33
« Svar #5 skrivet: 24 aug 2010, 17:27 »
I Gadden Nr 4 juli 2010 nämns detta om kallslungad honung men inget vad kriterierna är.
Jag tror precis som du Rune att man försöker rida på den kallpressande olivoljevågen.
Inte schyst tycker jag då man inte redovisar vad det innebär med kallslungad.

Schyst och schyst. Så länge man inte bryter mot några regler är det väl bara att acceptera. Alla får säja vad de vill om sin honung, och ta så mycket eller lite betalt för den de vill. Om man inte bryter mot regler som sagt.
Det kallas visst marknadsföring, och det är inte den ärligaste av branscher, men man kan tjäna mycket pengar på det...

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #6 skrivet: 25 aug 2010, 08:34 »
Texten i Gadden var en text om en bok och författaren av boken använder begreppet.
Begreppet förekommer utanför biodlarkretsarna, och gör debatten lite förvirrad.

Lite påminner det om begreppet "Äkta honung" som fanns en gång.

Fru Björklund

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 sep 2010, 17:28 »
Jag läste i "Rapport från kristalliseringsprojektet" följande citat:

"I sverige föreskriver statens livsmedelsverk (SLV:s kungörelse nr 14) att om honungen upphettas till en temperatur över 45 grader celsius ska detta anges på förpackningen med ordet "värmebehandlad" "

Om man kan dra slutsattsen att den i annat fall skulle kunna kallas kallslungad törs jag inte svara på. Men jag tycker ändå att det ger en hint om att man inte kan kalla en honung för kallslungad och sedan värmebehandlad på samma gång. Frågan är om man kan se 45 grader C som ett gränsvärde??? Vad tror ni andra?

/Linda

ersam

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 sep 2010, 12:27 »
Personligen skulle jag kunna tänka mig följande definition:

Kallslungad - att direkt från kupan eller från ouppvärmd förvaringsplats slunga ramarna.

"Varmslungad" - att värma utrymmet där ramarna förvaras eller slungas.

Att tillföra värme kostar energi och vill man vara miljövänlig(-are) så bör man kanske undvika detta och "kallslunga" sina ramar. Det är väl bra om konsumenten vet att man inte bränt energi för uppvärmning?

Men visst låter det bra! Kanske man skulle pröva själv...  :)

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #9 skrivet: 13 sep 2010, 20:46 »
...
Kallslungad - att direkt från kupan eller från ouppvärmd förvaringsplats slunga ramarna.

"Varmslungad" - att värma utrymmet där ramarna förvaras eller slungas.

Det skulle betyda att det man slungar på sommaren kan man göra vid drygt +20°C och det man slungar nu får man arbeta med i en lokal som håller 10-15°. ( Ouppvärmt utrymme kvällstid ) Känns lite ologiskt. Dessutom blir honungen för trögflytande för att kunna silas.
Bina bearbetar ju honungen sommartid vid betydligt högre temperaturer.
Det finns också en temperatur då det är opraktiskt att slunga eftersom vaxet blir för mjukt och kakorna går sönder, och det är ingen hög temperatur. Så att "varmslunga" är inte möjligt.

Gränsen 45°C vill jag minnas har ett samband med att göra honungen flytande.

Under åren har jag mött många försäljningsargument. Någon sålde honung som var osilad och orörd. Det fungerar säkert tills någon hittar ett dött bi i burken.

Jag menar att all svensk slungad honung har bearbetats så att den är "kallslungad".

Sedan får man inte glömma hur honungen förvaras.

ersam

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 sep 2010, 21:47 »
Tycker ändå att det är en logik att är det kallare så blir det mer energi att tillföra för att få honungen "varmpressad". Så tills nån annan hittar på en bättre definition så är kallpressad direkt från kupan eller slungad utan tillförd värme.  :)

Som sagt försäljningsargument kan man säkert hitta många. Kanske "kallförvarad honung"?  ;)

Olle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 sep 2010, 23:40 »
Honung får enligt livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2003:10) benämnas, beroende på hur den producerats, som:
Självrunnen honung, Slunghad honung eller pressad honung.
Att använda begreppet "Kallslungad honung" är alltså bara ett försök att tillföra produkten ett mervärde i hopp om att kunderna inte synar korten. Sådant gränsar till falsk marknadsföring tycker jag.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #12 skrivet: 14 sep 2010, 09:04 »
Håller absolut med Olle Boman. Jag betvilar att man får använda mer definitioner än vad som lagstadgas. T.ex. "äkta honung" får ej användas
Sedan skall vi inte dra på oss mer än som behövs.

ersam

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 sep 2010, 13:02 »
Varför skulle inte honungen få ha mer säljande texter än exempelvis andra livsmedel. Det viktiga är väl (?) att det tydligt framgår att det är "Honung" och allt annat som enligt reglerna måste vara med.

Skulle jag vilja skriva "Vi älskar honung. Genom att vi skördar och kallslungar vår honung på traditionellt vis så säkerställer vi en hög kvalité på honungen." Skulle jag bli fälld pga av det?

Jo kanske för jag har just nu ett element i slungrummet så jag får väl skriva varmslungad istället... ;)

ersam

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 sep 2010, 14:29 »
Spännande värld det här. Man riskerar ju dessutom att bli bildad...  :)

Hittade detta EU-dokument som ligger till grund för de svenska föreskrifterna: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:010:0047:0052:SV:PDF

Där står att man får ange "specifika kvalitetskriterier". Frågan är väl då om "kallslungad" är att betrakta som detta...