Författare Ämne: Kallslungad honung  (läst 46082 gånger)

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
SV: Kallslungad honung
« Svar #15 skrivet: 14 sep 2010, 14:44 »
Där står att man får ange "specifika kvalitetskriterier". Frågan är väl då om "kallslungad" är att betrakta som detta...
Vi har att rätta oss efter LIVSF 2004:27. Under 5.3 ges en del exempel.

ersam

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 sep 2010, 17:39 »
Klistrar in:
Livsmedelsverket avråder från användning av säljande uttryck om dessa inte förklaras i märkningen. Om säljande uttryck används i märkningen utan att dessa förklaras riskeras konsumenten att vilseledas.
Det ska i direkt anslutning till det säljande uttrycket finnas en relevant förklaring som motiverar och förklarar vad som avses.

Alltså att bara ange att honungen är "kallslungad" kan vilseleda konsumenten och bör därför undvikas. Alltså inte helt säkert att det inte skulle vara ok.

Däremot torde följande begrepp vara ok: "Kallslungad honung. Honungen slungas direkt från kupan". Eller nått liknande där man förklarar vad just kallslungad innebär.

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #17 skrivet: 14 sep 2010, 22:02 »

Däremot torde följande begrepp vara ok: "Kallslungad honung. Honungen slungas direkt från kupan". Eller nått liknande där man förklarar vad just kallslungad innebär.
Kallslungad honung är ett meningslöst begrepp eftersom motsatsen varmslungad inte finns.
Honungen från kupan håller 25-30°C. Dom flesta tycker inte att detta kan förknippas med kallt.
Nu är det ju så att skattlådorna förvaras torrt och varmt tills dom slungas. Med varmt menar jag runt 25°C. Man får ha en mycket liten verksamhet om man skall hämta ramar från kupan och slunga på direkten.
Det är bättre om vi alla hjälps åt att få bort konstiga uttryck som tex kallslungad. Det är min åsikt i alla fall.

ersam

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 sep 2010, 08:52 »
Inom industrin använder man ju sig av just-in-time lösningar där man undviker lagerhållning. Kanske man ska använda sig av "just-in-time processad honung" i stället där man tar ramarna direkt från kupan.  ;)

Men jag håller helt med i sak att onödiga begrepp ska undvikas. Men säljer någon "kallslungad" eller motsvarande med rimlig beskrivning så blir inte jag upprörd iallafall.