Författare Ämne: honungsvärmare  (läst 13031 gånger)

Utloggad Lars Rooth

• Antal inlägg: 21
honungsvärmare
« skrivet: 08 nov 2010, 22:53 »
Vi funderar att inför kommande säsong införskaffa en honungsvärmare för att lätt kunna mjuka upp honung i hink. Är det någon/några som har erfarenhet av den värmaren som man ställer i hink och som värmer vartefter och sjunker ner i hinken. Kanske finns det andra goda idéer.

Erfarna vänner hör av er

Lars R ;)

Utloggad Lasse Rosenquist

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 62
SV: honungsvärmare
« Svar #1 skrivet: 09 nov 2010, 10:29 »
Hej
en termostatstyrd värmare är mycket bra om man värmer enstaka hinkar åt gången men givetvis inte om man ska värma upp ett antal hinkar samtidigt, då behövs ett värmerum.
Jag har själv en av de större modellerna som passar till 140 kg:s karen, den anväder jag även i mina mjölktankar som är mellan 200 o 600 liter.
Jag är mycket nöjd med den
  vänliga hälsningar lasse

Klims

• Gäst
SV: honungsvärmare
« Svar #2 skrivet: 16 jan 2011, 00:10 »
Kanske inte vad du fragar efter men kan du varma ett rum, t.e.x. en bastu sa slipper du kopa varmare for enskilda burkar/hinkar.
Jag varmde ett 70 kg karl pa det viset gick snabbt och smidigt , bara att sla pa strommen och stalla termostaten pa 35 grader, vanta en natt. Har inte testat om det funkar med vanliga losa element och stalla upp dem pa max. Trots allt billigare att lagga nagra kronor pa el an hundra/tusenlappar pa utrustning.