Problemet som jag ser med mjöd är lagringen. Eller snarare att det inte smakar nåt vidare (om man inte blandar i frukt eller bär) förrän det lagrats många år.
Antingen kan man tillverka mjöd som är "färskvara" att konsumeras inom några år med ett större inslag av andra smakgivare. Eller så gör man ett rent mjöd av bara honung och lagrar det 5-10 år innan det blir bra. Men då blir det gott

. Lite tillsatser måste man nog ha i det ändå för ta fram smaken, citronsyra och nåt som get lite beska. Annars blir smaken rätt fadd.
Att lära sig göra god mjöd tar sin tid. Det tar ett antal år innan man vet hur det blir, och kan finjustera recept för att förbättra det. 2001-04 tillverkade jag ett 20-tal batcher (de flesta 5 liter) med olika blandningar som jag fortfarande har en del kvar av. Jag använde mjödjäst för att få en så ren smak som möjligt. Andra jästsorter ger förmodligen inte samma resultat. Jag upplever att min senaste ljungmjöd från 04 har förändrats/mognat betydligt det senaste året. Så mycket att jag skulle ändra receptet om jag brygger igen.
Detta är mina mycket begränsade erfarenheter. Inte för att avskräcka nån. Hoppas ni lyckas som vågar testa. Men mjöd är svårt. Och nu skall jag rota i skrubben, det skall nog finnas nån flaska kvar längst inne....
--
P-O