Författare Ämne: Mjöd Hälsingland -- Produktion pågår  (läst 48835 gånger)

Utloggad Lasse Rosenquist

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 62
SV: Mjöd Hälsingland -- Produktion pågår
« Svar #15 skrivet: 05 apr 2011, 18:21 »
hej john
jag måste erkänna en sak, jag vet inte hur facebok fungerar och har avsikligt försökt stå utanför.
Min dator o jag har redan ett väldigt intensivt o tight kärleksförhållande då jag använder den till allt som det är möjligt. Därför har jag känt det så att ytterligare en kommunikation via dator kommer att sabba mitt övriga liv kanske.

Är din tanke att vi med facebok skulle vända oss till mer än de som har mjöd i tankarna, för annars kan man göra detta i vårt forum också. Vi kan ha en egen avdelning såsom pollineringspoolen har och ha det så att alla kan läsa men att bara vi kan skriva

Fördelen med att göra det inom vårt forum är att övriga biodlare ser vårt engagerade o intensiva arbete med att göra den produkt tillgänglig o lönsam.

Fundera och låt även Johan Lang säga sitt o givetvis ni övriga med mjöd i tankarna
    hälsning.. lasse

Utloggad John Bergstrom

• Antal inlägg: 478
« Svar #16 skrivet: 05 apr 2011, 21:02 »
......mjöd i tankarna......... var epitetet för dagen och kanske för året, vem vet.....

OK, vi kan kanske starta en egen avdelning på forumet typ pollineringspoolen. Min tanke/fundering var att också ha med Johan på ett hörn i diskussionen om hur vi ska marknadsföra/lansera.......

Det vore bra om vi allihopa (eller så många som möjligt) som Johan och Joel åker runt till nu hakar på och är med och diskuterar/tar del av möjligheter/idéer hur vi ska pålysa vårt utbud.

Kan du diskutera med Johan vilka idéer han har och hur han funderar hur vi ska upplysa/lansera.
Tycker att det vore roligt om flera i vår grupp hakar på och har synpunkter!
Ett steg före, gärna två, aldrig steget efter

Utloggad Lasse Rosenquist

• Antal inlägg: 62
« Svar #17 skrivet: 05 apr 2011, 21:51 »
Hej john igen

Johan och Johann = Johan Pihl och Johann Lang för att förtydliga.

Johan försöker att samla alla oss "mjödisar" i Hällefors den 30:e april och då är det lämpligt att vi har funderat ut hur vi alla vill ha fortsättningen.

Johann har idag gått ut med pressmeddelande till ett stort antal tidningar i landet. Det tror jag kommer att ge eko med en bra uppmärksamhet hos allmänheten.

Kanske skulle vi alla haft ett litet manus med punkter hur vi ska bemöta vår kära press om den skulle dyka upp i vår närhet med vässad penna o laddad kamera.
Johann kanske kan ge oss lite tips om vad vi inte får glömma att framföra.

hälsnin... lasse

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #18 skrivet: 07 apr 2011, 20:35 »
I dag korkade jag upp en mjöd från år 2000, det är en otrolig skillnad mot ett tvåårigt mjöd. Det är nog skäl i att lägga in lagringspotentialen i marknadsföringen.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #19 skrivet: 07 apr 2011, 22:04 »
I dag korkade jag upp en mjöd från år 2000, det är en otrolig skillnad mot ett tvåårigt mjöd. Det är nog skäl i att lägga in lagringspotentialen i marknadsföringen.

Hur ska det lagras för att uppnå ett önskvärt resultat ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #20 skrivet: 08 apr 2011, 09:27 »

Hur ska det lagras för att uppnå ett önskvärt resultat ?

mvh edward :P
Jag lagrar i liggande flaskor vid ca 10 grader.

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #21 skrivet: 08 apr 2011, 18:48 »
Problemet som jag ser med mjöd är lagringen. Eller snarare att det inte smakar nåt vidare (om man inte blandar i frukt eller bär) förrän det lagrats många år.

Antingen kan man tillverka mjöd som är "färskvara" att konsumeras inom några år med ett större inslag av andra smakgivare. Eller så gör man ett rent mjöd av bara honung och lagrar det 5-10 år innan det blir bra. Men då blir det gott ;D. Lite tillsatser måste man nog ha i det ändå för ta fram smaken, citronsyra och nåt som get lite beska. Annars blir smaken rätt fadd.

Att lära sig göra god mjöd tar sin tid. Det tar ett antal år innan man vet hur det blir, och kan finjustera recept för att förbättra det. 2001-04 tillverkade jag ett 20-tal batcher (de flesta 5 liter) med olika blandningar som jag fortfarande har en del kvar av. Jag använde mjödjäst för att få en så ren smak som möjligt. Andra jästsorter ger förmodligen inte samma resultat. Jag upplever att min senaste ljungmjöd från 04 har förändrats/mognat betydligt det senaste året. Så mycket att jag skulle ändra receptet om jag brygger igen.

Detta är mina mycket begränsade erfarenheter. Inte för att avskräcka nån. Hoppas ni lyckas som vågar testa. Men mjöd är svårt. Och nu skall jag rota i skrubben, det skall nog finnas nån flaska kvar längst inne....

--
P-O

Utloggad John Bergstrom

• Antal inlägg: 478
« Svar #22 skrivet: 08 apr 2011, 21:16 »
Tack, P-O, mycket intressant.

2003 gjorde min son Erik ett mjöd som smakade....skunk.....
Nu är det riktigt gott....

Det är säkert en spännande resa vi gett oss in i nu, vi ca. 10 entusiaster som nu kör på
med Johan & Joel på Mjödhamnen...

Beställ gärna en flaska mjöd från Trogsta Honung i juli så jag får lite kommentarer.....
Ett steg före, gärna två, aldrig steget efter

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #23 skrivet: 09 apr 2011, 04:33 »
Det finns tydligen en hel del kunskap om Mjöd.
En tillverkning görs också av Bengt-Johnny Johansson, Kjälane. Den finns på någon närbelägen restaurant - har glömt vilken.

Vid avslutningen av KY-utbildningen var det en man som höll ett föredrag om mjödtillverkning. Visste inte att det var så komplicerat. Han hade också ett mjöd gjort med sherryjäst och lagrat 12 år på ekfat om jag minns rätt.

En artikel om mjödets historia finns också i Gadden 3/96. Lite teknik och recept hittar ni i Gadden 3/98.

De gamla numren av Gadden hittar ni på USB-nyckeln.

I Hans Erslev " Honungen och dess användning ( tryckt 1896) finns också en del recept - om ni kan få tag på den ( Man tager 50 kg honung..)
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.