Författare Ämne: Var placeras honungen ?  (läst 25769 gånger)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
Var placeras honungen ?
« skrivet: 11 dec 2012, 11:08 »
De flesta känner väl till att honungen läggs ovan och ofta intill yngelklotet.
Men om flera skattlådor ges till bina på en gång, fylls då lådorna en efter en underifrån räknat, eller sprids honungen över alla nytillsatta ramar ?
 Utgår från att alla nytillsatta ramar är vita och utbyggda.

Utloggad Lars Höglund

• Antal inlägg: 129
SV: Var placeras honungen ?
« Svar #1 skrivet: 11 dec 2012, 17:02 »
Jag kan inte svara på hur de placerar honungen men då jag skattar är de översta de tyngsta. Antingen har de ätit ur de undre skattlådorna eller så har de föredragit att lägga honungen högt eller är det en kombination?

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #2 skrivet: 11 dec 2012, 22:27 »
Värme stiger, även yngel klotet, bierna spar på energi och sätter klotet där det är varmt.

För att klara vintern börjar de fylla upptill över yngel klotet och vartefter det blir fylld med honung tryckts yngel klotet neråt.

Om man tvingar yngel klotet att vara längst ner med ett spärrgaller kommer de att fylla på med honung direkt över klottet och uppåt.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 dec 2012, 22:51 »
För det mesta är det som edvard säger.
Men jag har märkt att starka samhällen kan börja att lägga i den översta lådan andra 4-5 ramar i mitten i alla lådorna.
//Anders

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #4 skrivet: 11 dec 2012, 23:48 »
andra 4-5 ramar i mitten i alla lådorna.

Blir det ungefär som en raket i kupan som de vidgar utåt? Är detta även med spärrgaller?

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec 2012, 09:41 »
Jag använder alltid spärrgaller.
Sätter man inte på fler lådor så fyller dom ut lådorna till sist.

Sen hänger det lite på vilken årstid det är. På våren kan dom fylla lådorna på lite olika sett.
Men när man kommer in i juli augusti så lägger dom honungen närmare yngelrummet i dom allra flesta fall

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #6 skrivet: 12 dec 2012, 13:16 »
Ja , se bina gör som dom vill. Har som Anders skriver upplevt, att dom lagt honungen som en smal cigarr genom 4 lådor. Draget spelar säkert en stor roll.
 Lars Hedlunds NP-projekt för flera år sedan, då han fick C:a 10 % mer honung genom att tillsätta flera lådor samtidigt på våren. Minns ej om han skattade allt på en gång på hösten eller om det var flera skattningar. Däremot minns jag att alla till-
satta ramar var utbyggda

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #7 skrivet: 12 dec 2012, 19:08 »
Skattlådeprojetet (treårigt) redovisades i Gadden 2006-6 sid 11-12 (sök på "skattlådeprojekt" på USB-nyckeln). Skillnaden var 58 resp 49 kilo. De kanske noterade fördelningen av honungen under tiden, om det nu spelar någon roll.