Jag har läst igenom remissförslaget och jämfört med nu gällande föreskrifter:
Med stöd av 6 och 7 §§ livsmedelsförordningen (2006:813) föreskriver1 Livsmedelsverket att 2 och 8 § § samt bilaga 2 till Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2003:10) om honung ska ha följande lydelse.
Paragraf 6 och 7 finns här:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/livsmedelsforordning-2006813_sfs-2006-813 Remissförslaget:
2 § Beteckningen honung tillämpas endast på produkter som definieras i bilaga 1 och i enlighet med vad som framgår av dessa föreskrifter. Definitioner på olika former av honung finns i bilaga 1. Produkterna ska uppfylla kraven i bilaga 2.
Nu gällande föreskrifter:
2 § Definitioner på olika former av honung finns i bilaga 1. Produkterna skall uppfylla kraven i bilaga 2.
Bestämmelserna i bilagorna 1 och 2 skall gälla som livsmedelsstandard enligt 7 § livsmedelslagen (1971:511).
De beteckningar som anges i bilaga 1 fastställs som förbehållna beteckningar enligt 15 § livsmedelslagen.
Paragraf 7 och 15 finns här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/livsmedelslag-1971511_sfs-1971-511 Remissförslaget:
8 § Det ursprungsland eller de ursprungsländer där honungen har skördats ska anges på etiketten.
Om honungen har sitt ursprung i mer än en medlemsstat inom Europeiska unionen eller i mer än ett tredje land, får dock denna uppgift i förekommande fall ersättas med följande begrepp:
– blandning av EU-honung,
– blandning av icke-EU-honung, eller
– blandning av EU-honung och icke-EU-honung.
Nu gällande föreskrifter:
8 § Det ursprungsland eller de ursprungsländer där honungen har skördats ska anges som del av beteckningen.
Om honungen har sitt ursprung i mer än en medlemsstat inom Europeiska unionen eller i mer än ett tredje land, får dock denna uppgift i förekommande fall ersättas med följande beteckning:
- blandning av EU-honung,
- blandning av icke-EU-honung, eller
- blandning av EU-honung och icke-EU-honung. (LIVSFS 2015:2)
I bilaga 2 har jag inte lyckats hitta några förändringar i texten. Någon som lyckas bättre än jag?
Vilka slutsatser kan vi dra av remissförslaget?