Författare Ämne: Silning  (läst 27343 gånger)

Utloggad Micael Carlsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 2
Silning
« skrivet: 17 mar 2019, 09:59 »
Vi har skalat upp vår biodling till drygt 20-samhällen och insett att hobbysilning via hink ned i nylonsilar inte är ett alternativ.
Just nu har vi två 200kg kärl med värme i, en honungspump på väg in och en bra slunga. Men vad är den smartaste sillösningen?
Förfilter och klarning i kärlen?
Eller en som och klarning kärlen?
Vi funderar också på om honungen är så klar efter tankarna så vi kan tappa, eller behöver vi en gondol efter tanken, med omtappning som följd.
Tacksamma för alla kloka svar och inspel.

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
SV: Silning
« Svar #1 skrivet: 17 mar 2019, 19:00 »
Allra smartast är en karusellseparator från Arne Oroug anser jag, om det rör sig om några hundra kilo per dag. Honung som körts genom denna maskin kan silas i XX-fin nylonsil i storleksordningen 250-300 kg innan silen börjar sätta igen. Med andra ord så blir resultatet mycket bra i hans separator, samtidigt som den ju är en mekanisk "pump" då den tar in honungen i botten, och den färdigseparerade honungen rinner ut i ovankanten.

Utloggad Ola Westman

• Antal inlägg: 19
« Svar #2 skrivet: 18 mar 2019, 16:30 »
Själv kör jag med flytsil, en billig lösning då jag hade en pump. Annars är nog karusellseparatorn smartast. Även om det är ett inköpspris på 30-50000:-

Sent from my E5823 using Biodlingsföretagarna mobile app

Utloggad Per Nilsson

• Antal inlägg: 7
« Svar #3 skrivet: 18 mar 2019, 21:15 »
Just silningen är den stora flaskhalsen i min honungshantering. Antalet bisamhällen ligger runt 20. Jag har testat flytsil men det fungerar inget vidare för mig. Den fungerar bra till en början men täpps sedan till av kristaller. Då blir det ett väldigt tråkigt jobb med att tömma hela innehållet i silduken i ett annat kärl. Diska silduken och sätta tillbaka den. Är jag riktigt dum så häller jag tillbaka det gamla innehållet i silen med förhoppning att det ska gå bra denna gången. Vilket det inte gör. Under tiden med allt detta krabb så börjar honungen stelna "uppströms" i processen vilket inte underlättar kommande silning. Kanske har jag det lite för kallt i lokalen där jag slungar.
En karusell separator står på önskelistan men det kostar ju en del att köpa in. Tills vidare hade jag tänkt experimentera med att bygga ett ställ med flera silar. När den ena har blivit tät fortsätter man bara med nästa. När en sil har täppt igen tänkte jag tömma den i ett eget kärl. Diska silen och ställa tillbaka den bland de andra silarna. Den osilade honungen tänkte jag värma upp när slungningsarbetet är färdigt och sila den uppvärmda honungen. Med många silar som kan stå och droppa färdigt så inbillar jag mig att jag inte ska behöva få avbrott i slungningen.
Helst skulle dessa silar kombineras med någon form av klarningstank eller sump innan silarna. Då vill jag gärna ha värme i denna.

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #4 skrivet: 19 mar 2019, 07:47 »
En karusell separator står på önskelistan men det kostar ju en del att köpa in.

Att investeringar i företaget kostar, det kompenserar man genom att ta bättre betalt för sina produkter. Jag har aldrig mött en biodlare som säger att han nog har ett för högt pris på sin honung. Har du?

Höj priset på din honung redan idag, och skippa "tillsvidare-lösningarna" och beställ separatorn nu.  ;)